وب‌سایت نشنال‌اینترست در گزارشی به بررسی افزایش فروش سلاح‌های اروپا به برخی کشورهای آسیا و اقیانوسیه پرداخت.

نشنال‌اینترست: فروش سلاح‌های مرگبار اروپا به آسیا
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشنال‌اینترست، علی‌رغم تلاش‌های اتحادیه اروپا، این اتحادیه از شرق دریای عرب تا غرب اقیانوس آرام هرگز در فضای ژئوپلتیک نقشی مؤثر نداشته است. با این حال اعضای این اتحادیه راهی کاربردی و سودآور برای تأثیرگذاری در امور این مناطق یافته‌اند.

رسانه‌های استرالیایی با افشای اطلاعاتی در مورد قابلیت‌های جنگی کشتی‌های «اسکورپن»، از افزایش میزان فروش تسلیحات اروپا در آسیا-اقیانوسیه را پرده برداشتند.

هند در سال 2005 یک توافق 3.5 میلیارد دلاری با شرکت کشتی‌سازی فرانسوی به نام «دی‌سی‌اِن‌اِس» امضا کرد که براساس آن، شش زیردریایی اسکورپن را خریداری می‌کند. مالزی نیز از این زیردریایی‌های فرانسوی که با همکاری دی‌سی‌ان‌اس و یک شرکت دفاعی هندی در «مهاراشترا» ساخته می‌شوند، استفاده می‌کند.

فروش سلاح‌های فرانسه در هند به زیردریایی اسکورپن محدود نمی‌شود. پاریس در حال تکمیل یک توافق 8.9 میلیارد دلاری با دهلی برای فروش 36 جنگنده «داسو رافال» به نیروی هوایی هند است. هند همچنین به دنبال خرید موشک‌ها و مهمات فرانسوی به ارزش 1 میلیارد دلار است.

دی‌سی‌اِن‌اِس در ماه آوریل نیز قراردادی را برای فروش 12 زیردریایی «شورتفین باراکودا» به استرالیا در مدت زمان 50 سال امضا کرد.

در مجموع فرانسه و آلمان برای فروش تسلیحات به منطقه آسیا-اقیانوسیه در رقابت هستند. بنابر گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم فرانسه و آلمان، در سال‌های 2000 تا 2015 به کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه تجهیزات دفاعی به ارزش 9681 میلیارد دلار و 7166 میلیارد دلار فروخته‌اند. دیگر کشورها از جمله انگلیس (4736 میلیارد دلار)، سوئد (2485 میلیارد دلار)، اسپانیا (2135 میلیارد دلار)، ایتالیا (1924 میلیارد دلار) و هلند (1197 میلیارد دلار) نیز عرضه کننده اسلحه بوده‌اند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار