گاردین در گزارشی به بازداشت خبرنگاران در پی پاکسازی گسترده دولت ترکیه اشاره کرد و نوشت آنها قربانی کودتا شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی گاردین در گزارشی به قلم "اِما گراهام هریسون" نوشت: مطبوعات ترکیه از بازداشت گسترده خبرنگاران که از زمان کودتای نافرجام تاکنون به 17 نفر رسیده است، حیرت‌زده شده‌‌اند. برای ده‌ها خبرنگار دیگر نیز حکم زندان صادر شده است که از پاکسازی گسترده دولت "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، در میان جامعه خبری این کشور حکایت می‌کند.

گاردین: مطبوعات ترکیه قربانی پاکسازی گسترده دولت اردوغان+ تصاویر

گاردین در ادامه نوشت: دولت ترکیه از زمان کودتا تاکنون دستور توقیف بیش از 100 روزنامه، گوینده خبر و دفتر چاپ و نشر را صادر کرده است. این فقط بخش کوچکی از پاکسازی گسترده در میان اصحاب خبر و رسانه است زیرا پلیس ترکیه همچنان به بازداشت گسترده خبرنگاران، ستون نویس‌ها، رمان نویس‌ها و مفسران اجتماعی ادامه می‌دهد.

گاردین: مطبوعات ترکیه قربانی پاکسازی گسترده دولت اردوغان+ تصاویر

این سرکوب گسترده از دید منتقدان بین‌المللی دور نمانده است و گزارش‌های متعددی در مورد اهداف پشت پرده اردوغان از بازداشت خبرنگاران منتشر کرده‌اند. "ماهر زینالف،" یکی از خبرنگاران تبعید شده ترکیه است به دلیل نوشتن مقالاتی درمورد اقدامات سرکوب‌گرانه اردوغان دو سال پیش از ترکه اخراج شد. وی هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد و با فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و درج مقاله در نشریات معتبر آمریکا، به افشاگری علیه اردوغان می‌پردازد. وی درمورد بازداشت‌های اخیر نوشت: نهادهای مختلف آمار و ارقام متعددی از شمار  بازداشت‌شدگان ارائه داده‌اند؛ اما کسی نمی‌گوید این بازداشت‌شدگان دقیقا چه کسانی هستند. بسیاری از آنها افراد عادی هستند، برخی چهره‌های شناخته شده ملی این کشور هستند و برخی دیگر سوابق کاری قوی و درخور توجهی داشته‌اند. ماجرای بازداشت افسران عالی رتبه ارتش ترکیه به دلیل ارتباط داشتن با کودتای 15 ژوئیه (25 تیر) برای همه جذاب است و پیگیر اخبار مربوط به بازداشت نظامیان هستند؛ اما کمتر کسی به بازداشت خبرنگاران توجه دارد. آنها هیچ نقشی در بروز کودتا نداشتند و فقط به پوشش اخبار آن و تفسیر دلایل شکل‌گیری کودتا پرداختند.

گاردین در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد بازداشت خبرنگاران در ترکیه اقدامی در جهت مهار کردن این افراد نیست؛ بلکه هدف اصلی حمله به شغل و حرفه تهیه خبر در این کشور است. یکی از خبرنگاران بازداشت شده که لقب مسن‌ترین را در میان این افراد دارد، "نازلی ایلیکاک،" منتقد دولتی 72 ساله، است. دولت اردوغان خبرنگاران را با هر سن و سال، دیدگاه سیاسی، حوزه فعالیت از رمان گرفته تا کارشناس اقتصادی و... بازداشت می‌کند. این اقدام نشان می‌دهد دولت در تلاش است کار پوشش و انتقال خبر را در ترکیه خود به دست بگیرد و نوعی سکوت اجباری در میان اصحاب قلم بوجود آورد.

گاردین: مطبوعات ترکیه قربانی پاکسازی گسترده دولت اردوغان+ تصاویر

گاردین در پایان نوشت: ترکیه در حال تکرار اشتباهات گذشته است. این کشور در سال‌های 2012 و 2013 رکورددار بیشترین بازداشت خبرنگاران در جهان بود. انتقادات بین‌المللی نیز موجب نشد اردوغان ذره‌ای از سیاست سرکوب‌گرانه خود را نسبت به اصحاب خبر تغییر دهد. درج هر مطلبی در انتقاد شخص رئیس جمهور و یا دیگر مقامات عالی‌رتبه ترکیه، حکم زندان و یا اخراج از کشور را به دنبال خواهد داشت.

از زمان وقوع کودتای ترکیه، 18 هزار نفر بازداشت شده‌اند.

گاردین: مطبوعات ترکیه قربانی پاکسازی گسترده دولت اردوغان+ تصاویر


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
روزی خواهد رسد یکی دست همین اردوغان را میگیره بیرون میکنه این خط این نشان چون تاریخ اینجوری نشان میده
آخرین اخبار