پایگاه اینترنتی تله سور نوشت:

کارشکنی‌های اردوغان و آواره‌شدن کُردهای ترکیه

در نتیجه درگیری‌های دولت ترکیه با شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک، هشتاد درصد از شهروندان شهر کردنشین نصیبین مجبور شدند این شهر را ترک کنند.

کارشکنی‌های اردوغان و آواره‌شدن کُردهای ترکیه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تله سور، درحالی که "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه سرگرم زندانی و اخراج کردن هزاران نفر از دانشگاهیان، روزنامه نگاران و سیاستمداران این کشور به اتهام ارتباط داشتن با کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه است، عملیات دولتش علیه کردهای پ ک ک در جنوب شرق این کشور ، بدون توقف، ادامه داشته، به گونه ای که بر اساس برآوردها هشتاد درصد از یک شهر کردنشین به اجبار تخلیه شده است.

بیش از هفتاد هزار نفر از شهروندان نصیبین- منطقه ای در استان ماردین ترکیه- به ترک آن مجبور شده اند. بر اساس گزارش یک انجمن مهاجرت که روز جمعه منتشر شد، به علت ویرانی های ناشی از این درگیری ها، در حدود نیمی از این جمعیت- در حدود چهل و پنج هزار نفر- دیگر قادر نیستند به منازل خود بازگردند.

دولت ترکیه در مادرین در بیانیه ای اعلام کرد: حکومت نظامی- در سیزدهمین روزش- در روز دوشنبه در بعضی از بخش های شهر[نصیبین] به جز شش نقطه و آن هم در نتیجه افزایش حملات تروریستی و برای اطمینان از امنیت شهروندان، دارایی آنها و حفظ امنیت و صلح، برداشته شد.

بر اساس گزارش بنیاد حقوق بشر ترکیه، درگیری ها علیه پ ک ک، که روز یکشنبه نخستین سالگرد آن است- به تصویب دهها قانون منع آمد و شد در دست کم هفت شهر کردنشین منجر شده است. بین اوت گذشته -زمانی که نخستین منع آمد و شد اعلام شد- و بیستم آوریل، زندگی دست کم یک میلیون و ششصد و چهل و دو هزار شهروند، تحت تاثیر شصت و پنج منع آمد و شد قرار گرفته است و از بیست و هفتم فوریه، دست کم سیصد و پنجاه و پنج نفر نیز مجبور شده اند، منازل خود را ترک کنند.

در کمتر از یک هفته، پلیس ترکیه، پنج خبرنگاری که منع آمد و شد را در شهر نصیبین برای رسانه های کرد پوشش می دهند و دو سیاستمدار حزب دموکراتیک خلق را بازداشت کرده اند که همه آنها به جز یک نفر آزاد شده اند. 

بر اساس گزارش بنیاد حقوق بشر ترکیه، در شهر نصیبین هفت بارمنع آمد و شد، اعلام شده است که در نتیجه آن دست کم بیست و یک شهروند جان خود را از دست داده اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار