مجله «مادِرجُنز» در گزارشی به بررسی تسلط آمریکا بر بازارهای جهانی اسلحه و عواقب آن در جهان پرداخت.

آمریکا جهان را مسلح می‌کند و هیچگس پاسخگو نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مجله «مادِرجُنز»، شرکت‌های آمریکایی بازارهای جهانی را به ارزش سالانه 70 میلیارد دلار تحت تسلط خود درآورده‌اند، انتظار می‌رود امری با این گستردگی به اطلاع همگان برسد؛ اما اطلاع رسانی درباره تجارت جهانی اسلحه اینگونه نیست. معمولاً اینگونه فعالیت‌ها یک یا دوبار در سال، زمانیکه آمار سالانه تجاری منتشر می‌شود، به اطلاع عموم می‌رسد.

البته گاهی برخی از جنبه‌های تجارت اسلحه در معدود گزارش‌هایی بررسی می‌شود. برای مثال گزارش‌هایی درباره تأثیر ارسال اسلحه‌های آمریکا از جمله بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی یا تأثیر فاجعه بار توزیع این اسلحه‌ها درمیان متحدان آمریکا در سوریه و فروش جنگنده‌های اف-35 به خارجی‌ها منتشر می‌شود. گاهی اوقات نیز اگر یکی از سران کشورهای خارجی برای خرید اسلحه با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات کند، یک یا دو مقاله در تحلیل این اقدام نوشته می‌شود. اما وسعت بسیار زیاد تجارت اسلحه‌های آمریکایی، سیاست‌های پشت این تجارت، شرکت‌های ذی‌نفع و تأثیرات مخرب تجارت اسلحه در جهان هرگز به اندازه کافی بررسی نمی‌شود.

نگارنده گزارش با توجه به مسائل ذکر شده سوالی را مطرح می‌کند: چرا صادرات دیگر کالاهای آمریکایی از جمله فیلم‌های هالیوود، محموله‌های غلات و معاملات بوئینگ به طور کامل پوشش خبری داده می‌شوند؛ اما چرا صادرات اسلحه در سکوت انجام می‌گیرد؟ آیا این پنهان‌کاری به دلیل شرمساری آمریکا از صادرات اسلحه است؟

آمار صادرات اسلحه آمریکا هر کسی را شوکه می‌کند. بنابر جدیدترین گزارش «خدمات پژوهشی کنگره» بیش از نیمی از توافق‌های ارسال اسلحه در سال 2014 متعلق به آمریکا است. حتی روسیه هم که دومین عرضه کننده بزرگ اسلحه در جهان است، از آمریکا عقب مانده است. هرگز پیشرو بودن واشینگتن در صادرات اسلحه چالش‌پذیر نیست. سهم آمریکا در دو دهه گذشته در تجارت اسلحه همیشه بین یک-دوم و یک-سوم بازار جهانی بوده است.
 
«جو ریکسی،» رئیس آژانس فروش اسلحه پنتاگون یا به تعبیر بهتر «آژانس همکاری امنیت دفاعی» ارزش قراردادهای اسلحه پنتاگون در سال 2015 را 46 میلیارد دلار تخمین زده و اعلام کرده احتمالاً در سال 2016 این مبلغ به 40 میلیارد دلار می‌رسد.

فقط مقامات دفاعی که در جریان این قراردادها هستند به مبالغ آنها توجه می‌کنند. شرکت‌هایی مانند «لاکهید مارتین،» «ریتیون» و «جنرال داینامیکس» نیز با توجه به این مبالغ بازارهای جهانی را منبع درآمد عظیم خود می‌دانند. برای مثال در ژانویه 2015 سرمایه‌گذاران از رئیس شرکت لاکهید مارتین پرسیدند آیا توافق هسته‌ای ایران باعث کاهش تنش‌های خاورمیانه و در پی آن کاهش صادرات اسلحه به این منطقه می‌شود؟

رئیس این شرکت در پاسخ به پرسشگران این اطمینان را داد که تحولات خاورمیانه، این منطقه را همچنان به عنوان بازار رو به رشدی برای آنها حفظ خواهد کرد. جای نگرانی نیست، حتی اگر محصولات آنها به مرگبار شدن این تحولات منجر شود. این شرکت تصمیم دارد 25 تا 30 درصد درآمدش را از صادرات اسلحه تأمین کند.

معاملات اسلحه به یک روش زندگی در واشینگتن تبدیل شده‌است. مقامات آمریکایی از رئیس‌جمهور تا مقامات دفاعی و دیگران همیشه نقش فروشنده و مُبلغ اسلحه‌های این کشور را ایفا می‌کنند. آنها در جلسات و سفرهای خود تلاش می‌کنند با پیشنهادها و توافق‌های متعدد از ادامه حیات بوئینگ و لاکهید مطمئن شوند.

نگارنده در پایان می‌نویسد آمریکا همچنان به پیشرو بودن در تجارت اسلحه ادامه می‌دهد. کاخ سفید در این موضوع نقش خود را ایفا می‌کند و پنتاگون نیز شرایط را برای انجام این معاملات فراهم می‌کند و دلارها برای سیر کردن شکم گرسنه پیمانکاران اسلحه وارد کشور می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
وقتی گانگسترها کشور تشکیل میدن ، و مدرن میشن همینم انتظار میره
United States of America
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
سود زیاد بازار تجارت اسلحه و سلاح های نظامی و قدرت گرفتن این شرکت های اسلحه سازی در آمریکا و عادت کردن به ان و شیرین بودن سود ان برای امریکایی ها دیگر امری عادی و اصلا واجب است حتی دیگر به فیمت کشته شدن و اواره شدن هزاران انسان های بیگناه در جهان ادامه دارد. و یکی از دلایل اصلی جنگ ها و تنش های به وجود امده در نقاط مختلف جهان توسط امریکا همین سیاست های و قدرت تحمیل ان توسط شرکت های بزرگ اسلحه سازی است که برای فروش و سود زیاد بازار و زمینه ان را فراهم میکنند. و متاسفانه ن کسی و کشوری دیگر در برابر ان ایستاده و مخالفت نمی کند هیچ خود اکثر کشور های دیگر وارد رقابت اسلحه سازی و فروش ان شده اند و هر روز میلیاردها دلار هزینه ارتقاء و پیشرفت در ساختن اسلحه های جدید و مرگبارتر مبکنند . چرا امریکا به افغانستان و عراق به بهانه های دروغین حمله کرد یکی از دلایل ان همین فروش اسلحه و جای برای استفاده و مصرف سلاح ها باشد و اصلا برای انها مردم ان منزقه و کشور مهم نیست که چه سرنوشتی دچار میشوند و چون با در اختیار داشتن ماشین تبلیغات رسانه ای بزرگ دنیا از افشای و روشن ، آشکار شدن حقایق جلوگیری و با تبلیغات و نشاندن تهدیدات و خطرات دروغین زمینه ها و دهان مردم را میبنند. و از طرفی با ایجاد ترس و وحشت بین مردمان خود و دیگر جاها با بمب گذاری و... از اقدام جنگ خود حمایت و واجب نشان داده و بعد هم جایزه صلح نوبل و جایزه های فداکاری و شجاعت به خودشان میدهند . برای این همه جنگ و هزاران نفر کشته
Netherlands
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
آمریکا بیشتر به 8 کشور صادرات دائمی و عمده ندارد.... دلیل حجم بالای فروش را می توان در: 1- قیمت بالا. 2- میزان فروش. 3- فروش آزاد انواع اسلحه در داخل آمریکا.
آخرین اخبار