نیویورک تایمز: حملات اخیر در اروپا، "تابستان اضطراب" را متشنج‌تر کرده اند

به نوشته نیویورک تایمز، حملات اخیر در اروپا به وسیله یک گروه یا نهاد خاص سازماندهی نشده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: تقریبا هر روز، خیابان‌های کشورهای غرب اروپا با حادثه‌ای جدید همراه است. مردان، زنان و کودکان بسیاری در اروپا کشته و زخمی می‌شوند. این حوادث به افزایش تنش‌های سیاسی و اجتماعی دامن زده اند. برخی ناظران از تابستان امسال، به عنوان "تابستان اضطراب" یاد می‌کنند.

بسیاری در دو هفته اخیر به وسیله کامیون، تبر، اسلحه کمری، کارد بزرگ و بمب در اروپا کشته و زخمی شده اند. قربانیان خانواده‌هایی که یک آتش‌بازی را تماشا می‌کردند، نوجوانانی که در یک رستوران جمع شده بودند و یا طرفداران موسیقی که در یک کنسرت شرکت کرده بودند را شامل می‌شوند.

از 5 مهاجم این حملات، 3 نفر خود را از عناصر داعش معرفی کرده اند. این در حالی است که هیچیک از این افراد ارتباط مستقیمی با این گروه تروریستی نداشته است. به نظر می‌رسد در تمامی این حملات، مرز میان ایدئولوژی تروریستی و خشونتی که از عصبانیت، کینه و مشکلات روانی نشات می‌گیرد کمرنگ شده است.

وجود نداشتن یک نقشه از پیش تعیین شده برای این حملات و یا در دسترس نبودن مجرمی که مسئولیت این حملات را بر عهده بگیرد، شرایط را برای فرانسه و آلمان – و سایر کشورهای اروپایی -- بسیار دشوار کرده است.

در دسترس نبودن پاسخ‌های روشن درباره این حملات، در زمانی که اروپا از نظر سیاسی در حال تغییر است، وضع را بیش از پیش دشوار کرده است. حتی پیش از چند حمله اخیر در اروپا، احساسات ناسیونالیستی و ضد مهاجر در این قاره افزایش یافته بود. همچنین احزاب راست افراطی در اروپا از این جو به نفع خود استفاده می‌کنند و برای به دست آوردن قدرت و مشروعیت جدید می‌کوشند. به عنوان مثال، احساسات پوپولیستی و ضد مهاجرت یکی از عوامل مهم در رای آوردن برکسیت – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – در ماه گذشته بود.

در ادامه این مطلب آمده است: افزایش اخیر خشونت‌ها تنها به افرادی که از سختگیری به مسلمان‌ها طرفداری می‌کنند و به روش‌های گوناگون سیاست‌های دونالد ترامپ – نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – را در اروپا تبلیغ می‌کنند فرصت‌های مناسبی اعطا می‌کند. هفته گذشته، ویکتور اوربان – نخست وزیر مجارستان – در سخنانش از دونالد ترامپ تحسین کرد. وی گفت پیشنهادهای این نامزد جمهوری‌خواه برای مبارزه با تروریسم دقیقا همان‌هایی است که اروپا در حال حاضر نیاز دارد.

در فرانسه -- که پس از 2 حمله تروریستی در سال 2015 وحدت گسترده در این کشور آشکار شد – اکنون تنش‌هایی در مسائل داخلی صورت گرفته است. به خصوص پس از حادثه تروریستی نیس فرانسه، مردم این کشور به دنبال مقصر این رویدادها هستند. در آلمان، در پی حملات اخیر، روابط آنگلا مرکل و متحدانش به تیرگی گراییده است. پیش از این، به سیاست مرکل مبنی بر پذیرفتن یک میلیون پناهجو اعتراضات گسترده ای شده بود.

نگرانی درباره امنیت و پیامدهای اجتماعی پذیرفتن مهاجران از سوریه، افغانستان و سایر کشورهای جنگ‌زده باعث شد اروپا در مقابل رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – که پس از یک کودتای نافرجام به سرکوب مخالفان دست زده است، قدرت لازم را نداشته باشد. اردوغان با اتحادیه اروپا توافق کرده است از ورود پناه‌جویان به این قاره جلوگیری کند. اتحادیه اروپا نیز میلی برای به مخاطره انداختن این توافق ندارد.

یافتن پاسخ برای این حوادث، همواره چالشی برای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بوده است. اما این موضوع درباره حملات اخیر پیچیده‌تر شده است. این مسئله یادآور می‌شود افرادی که مشکلات روحی دارند خواستار مشهور شدن – و یا بدنام شدن – در جهانی هستند که اخبار به سرعت در آن منتشر می‌شود.

"فرانسوا هایزبورگ" – رئیس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک – گفت: "هنگامی که هر فرد را به یک عنصر خودسر تبدیل کنید، برخی اقدامات ناخوشایندی انجام می‌دهند و توهمات خود را در جهان واقعی پیاده می‌کنند. این افراد همچنان به موضوعی نیاز دارند که بتواند هویت‌شان را تثبیت کند." وی گفت این امر می‌تواند در هر منطقه ای از جهان – چه در نیس فرانسه چه در اورلندو آمریکا – بدون هیچ برنامه ریزی و دستور گرفتن از شبکه‌های گروه‌های تروریستی انجام شود.

نوجوان 18 ساله‌ای که روز جمعه 9 نفر را در مونیخ آلمان به ضرب گلوله کشت – از کشتار 5 سال پیش در شهر اوسلو الهام گرفته بود. هایزبورگ گفت: "قاتل در تلاش بود هویت خود را ثابت کند. وی با استفاده از فیس‌بوک برای کشاندن جوانان به رستوران مک دونالد، ترکیبی از وحشیگری و مدرنیسم را ارائه کرد."

او به دستور فرد یا سازمانی اقدام به این حمله نکرد. بلکه به تنهایی دست به این حمله زد. شناسایی مهاجمانی مانند وی برای نهادهای امنیتی بسیار دشوار است. اما این اقدامات خودسرانه که به وسیله تلفن همراه ضبط شده و در سراسر جهان به نمایش درمی‌آیند، صدایی بیش از هر انفجار و یا تیراندازی دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار