ازسرگیری روابط مسکو-آنکارا، بار دیگر موجب پررنگ‌تر شدن نقش روسیه در مقابل غرب خواهد شد.

بلومبرگ: بهبودی روابط ترکیه و روسیه به سود مسکو استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی نوشت: دیدار "رجب طیب اردوغان،" رئیس‌جمهور ترکیه با "ولادیمیر پوتین،" رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند زمینه‌ساز احیای روابط دو کشور پس از کودتای نافرجام ترکیه شود.

اردوغان با ارسال نامه عذرخواهی به پوتین به خاطر ساقط کردن بمب‌افکن سوخو 24 روسی، زمینه این دیدار را فراهم کرد. پیش از این، آنکارا به دلیل تیرگی روابط، بارها خواستار مذاکره با طرف روسی شده بود.

محمد شیمشک –معاون نخست‌وزیر ترکیه—با اعلام دیدار روسای جمهور روسیه و ترکیه در تاریخ 9 اوت (19 شهریور)، گفت: روسیه فقط دوست نزدیک و همسایه ترکیه نیست بلکه یک شریک استراتژیک برای ماست. امروز آنکارا به دنبال عادی‌سازی روابط با مسکو است.

الکساندر بائونوف، عضو ارشد بنیاد کارنگی، ترکیه و روسیه را اتحادی از اقتصادهای درحال‌توسعه با ایدئولوژی مشترک در برابر غرب معرفی کرد. وی نقض برخی آزادی‌های پس از کودتا به‌وسیله دولت اردوغان را نوعی حرکت جدایی‌طلبانه از غرب دانست که کاملاً به سود مسکو است و بار دیگر موجب پررنگ‌تر شدن نقش روسیه در منطقه و مقابل غرب خواهد شد.

تلاش عناصر نظامی و شکل‌گیری کودتا برای سرنگونی اردوغان، محرکی برای احیای روابط ترکیه و روسیه پس از سرنگونی جنگنده سوخو بود. ایجاد روابط حسنه بین دو کشور حتی می‌تواند منجر به تجدید حیات سیاسی در منطقه شود. از سوی دیگر، انتقاد اردوغان از آمریکا و دیگر متحدان ناتو، سرکوب ده‌ها هزار نفر از مخالفان در ارتش، دانشگاه و دیگر مراکز، پس از کودتا روند ازسرگیری روابط با مسکو را تسریع کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در مصاحبه با شبکه هابرتورک ترکیه اعلام کرد ترکیه حمایت بی‌قیدوشرط روسیه را پس از کودتا دریافت کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
پوتین مرد روزای سخت
آخرین اخبار