سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد:

چرا سقوط بهای نفت تا 30 دلار غیرممکن نیست؟

به باور کارشناسان، عرضه بیش‌ از حد نفت در جهان، بالا رفتن سطح ذخایر نفتی آمریکا و عواملی دیگر می‌تواند زمینه بازگشت بهای نفت به 30 دلار را فراهم کند.

سی‌ان‌بی‌سی: چرا سقوط بهای نفت تا 30 دلار غیرممکن نیست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی نوشت: بهای جهانی نفت در روزهای اخیر با کاهش همراه بوده است؛ به‌گونه‌ای که ادامه این روند ممکن است به کاهش بهای طلای سیاه تا مرز 30 دلار منجر شود.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که سقوط بهای نفت تکرارکننده تجربه نفت 26 دلاری نیست و احتمال چنین کاهشی دور از ذهن است. بسیاری از کارشناسان کاهش بهای طلای سیاه را به دلیل سرریز شدن ذخایر نفت و کاهش تقاضا قلمداد کرده‌اند. این در حالی است که نگرانی از عرضه بی‌اندازه بنزین نیز بر کاهش بهای نفت دامن زده است.

گریگ پریدی – مدیر بخش بین‌الملل انرژی در اوراسیا گروپ— گفت نسبت به یکسال گذشته، ذخایر بنزین حدود 10 درصد افزایش داشته است که این روند بر بهای نفت خام نیز تأثیر مستقیم دارد. به عبارت دیگر، کاهش تقاضا برای بنزین به کاهش تقاضا برای نفت خام و درنهایت پایین آمدن بهای طلای سیاه منجر می‌شود. مازاد بنزین در جهان همزمان با فصل گرما نه‌تنها موجب افزایش بهای سوخت و نفت نمی‌شود بلکه این روند را برای فصل سرما نیز حفظ می‌کند.

مایکل هارت کورت – رئیس پژوهشکده نفت در سوسیته ژنرال—می گوید: موجودی نفت بالاست و برای ماه‌ها تقاضا برای خرید نفت همچنان پایین بوده است. از سوی دیگر، چرخش ناگهانی بازار برای خرید نفت می‌تواند شرایط را بحرانی‌تر کند. چراکه در این صورت بهای طلای سیاه برای مدت‌زمان کوتاهی افزایش می‌یابد. در حال حاضر، تولید بنزین در پالایشگاه‌های آمریکا مازاد بر نیاز مصرف‌کننده است و می‌تواند سامانه صادرات سوخت به برخی از کشورهای جهان را به دست بگیرد. این روند، بهای نفت را به 30 دلار نزدیک می‌کند و تنها دلیل قانع‌کننده آن تولید و عرضه خارج از تقاضای نفت و بنزین (سوخت) است.

به باور کارشناسان، عرضه بیش‌ از حد نفت در جهان، بالا رفتن سطح ذخایر نفتی آمریکا و افزایش تولید بنزین و سقوط نرخ سوخت می‌تواند زمینه بازگشت بهای نفت به 30 دلار را فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار