با بالاگرفتن دمای هوای ،هیچ وسیله خنک کننده ای در شهرستانهای گرمسیری دهلران و مهران دراستان ایلام هوای خنک تولید نمی کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ امروز دمای هوا در بیشتر مناطق استان ایلام بیشتر از ۴۰ و ۵۰ درجه است به گونه‌ای که نه تنهاکولرهای آبی بله کولرهای گازی نیز جانی برای غلبه بر این گرما ندارند.

وجود اندکی گرد و خاک محلی و ریزگردهای عربی در هوای نفس‌گیر و طاقت فرسایی که کولرهای آبی و گازی هم دیگر توانی برای رقابت با این گرما را ندارند شرایط طاقت فرسایی را برمردم این شهرستان تحمیل کرده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی موج گرمایی که از دو هفته گذشته بر استان ایلام حاکم شده است تا هفته آینده در این استان حکم فرما است و احتمال می‌رود که از اواسط هفته آینده از شدت دمای هوا کاسته شود.

مدیرکل هواشناسی استان  ایلام اظهار داشت: پدیده غالب هواشناسی در استان ایلام موج گرمایی است که در برخی از مناطق استان به بیش از 50 درجه بالای صفر رسیده است.

یوسف شیخ الملوکی افزود: همچنین توده گرد و غباری در عراق شکل گرفته است که احتمال دارد در حد رقیق وارد استان ایلام شود.

وی عنوان کرد: دمای هوا امروز در ایستگاه دهلران 53 درجه بالای صفر، در ایستگاه مهران 52 درجه بالای صفر و در ایستگاه دره‌شهر 48 درجه بالای صفر بود.مدیرکل هواشناسی استان ایلام خاطرنشان کرد: همچنین دمای هوا در لومار 46 درجه بالای صفر، در آبدانان 45 درجه، در سرابله 43 درجه بالای صفر و در ایلام و ایوان 41 درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

انچه مردم ساکن دراین مناطق این روزها به آن معترضند اعلام دمای هوایی است که از طرف سازمان هواشناسی اعلام می‌شود.مردم معتقدند این اعلام، دمای واقعی نیست و دمای هوا در استان ایلام بویژه درشهرستانهای دهلران و مهران بالاتر از میزان اعلام شده است ، مدیرکل هواشناسی استان ایلام دراینخصوص تصریح کرد: دمایی که از طرف سازمان هواشناسی اعلام می‌شود دمای واقعی است که بر اساس معیارهای خاص و در سایه گرفته میشود.

یکی از جوانان دهلرانی اظهار داشت: برخی روزها دمای هوا در دهلران با دماسنجی که من مشاهده کردم نزدیک به 60 درجه بوده است اما از طرف دیگر امروز با دماسنج ماشین اندازه گرفتم که 65 درجه را نشان می‌داد در حالی که از طرف هواشناسی دمای حداکثر امروز دهلران 53 درجه بوده است.

اما نکته ی قابل توجه این روزها دراین شهرستان پخت و پزهای خارج از عرف و نمادینی است که بمنظپر نمایش شدت گرما در زیر تابش مستقیم خورشید انجام می گیرد.

پختن تخم مرغ بدون اجاق گاز و تنها برروی زمین داغ ، استفاده از آب جوشان لوله های خانگی برای تهیه چایی و دیگر مثالهایی ازاین دست مواردی هستند که جایگاه مهمی در مباحث داغ شبکه های اجتماعی دراین استان بدست اورده اند.

بااین حال مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بااعلام افزایش مصرف برق دراستان گفت درصورتیکه شهروندان درمصرف برق صرفه جویی نکنند مجبور به اعمال خاموشی و قطعی برق خواهیم شد.

حال جای این سوال پیش می آید باتداوم گرما و دمای بالای هوا ، باوجود جوابکو نبودن وسایل سرمایشی و خنک کننده با اعمال قطعی برق ،شهروندان چگونه خودراخنک کنند ؟؟

تعرفه ی بالای مصرف برق نیز ازدیگرمشکلاتی است که باادامه ی روند گرما دراین مناطق مردم را آزار
میدهد.

اهالی گرمسیر نشین شهرستانهای مهران و دهلران خواستار توجه وزارت نیرو به این مساله و تخفیف در تعرفه برق این شهرستانها شده اند.
 
 
 خبرنگار:روح اله جام سحر
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ایلام ، افزایش ، دما ، جوش ، دهلران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.