شهرستان چایپاره از لحاظ شیوع شایعترین بیماریهای زئونوز در استان در رده های بالا قرار دارد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، ولی نژاد کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان چایپاره در حاشیه جلسه ای که به مناسبت اطلاع رسانی بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان بین ادارات دامپزشکی، جهاد کشاورزی و دیگر ادارات مرتبط و کارشناسان و مسئولین بخش های بهداشت و درمان شهرستان چایپاره با حضور مدیر شبکه بهداشت و درمان برگزار شد گفت: شایعترین بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان در کشور و استان آذربایجان غربی تب مالت و حیوان گزیدگی است و چایپاره از لحاظ شیوع این دو بیماری در بین شهرستانهای استان در سه سال اخیر در رده اول حیوان گزیدگی و سوم تب مالت قرار دارد بطوریکه که در سال 1394، 544 در 100هزار نفر حیوان گزیدگی و 92 در 100هزار نفر بیماری تب مالت در شهرستان چایپاره داشتیم.

وی موقعیت جغرافیایی شهرستان چایپاره و همجواری با شهرستانهای با میزان آلودگی بالا و مراجعه بیماران این شهرستانها به این شهرستان را از عوامل اصلی افزایش آمار مبتلایان در چایپاره عنوان کرد.

بیت اله ولی نژاد با بیان اینکه این بیماریهای مسری از راههای مختلف خوراکی، تنفسی، نفوذ از پوست و مخاط و کنه منتقل می شوند افزود: آموزش پیرامون این بیماریها برای عموم مردم خصوصاً افراد در خطر، خودداری از تماس مستقیم با حیوانات، واکسینه کردن حیوانات اهلی خانگی و سگ های گله علیه بیماری هاری، ضدعفونی کردن محل نگهداری حیوانات خانگی و تهیه گوشت قرمز از قصابی های مجاز را از راههای مختلف پیشگیری از ابتلا به این بیماریها نام برد.

این کارشناس مسئول شبکه ادامه داد: تقریباً 50 درصد تمام عوامل بیماریزای انسانی بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد و همچنین 70 درصد بیماریهای نوپدید از دام به انسان منتقل می شود. وی خاطرنشان کرد این بیماریها به دلیل داشتن مخزن حیوانی، کنترل کردنشان دشوار است و مشارکت و سرمایه گذاری های جدیدی را می طلبد.

ولی نژاد اظهار داشت: استان آذربایجان غربی و شهرستان چایپاره جزء استانها و شهرستانهایی هستند که به دلیل وجود دامداری های متعدد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تب مالت هستند و درصد بالای مبتلایان از طریق تماس با حیوانات و محل های آلوده می باشد و درصد پایینی با خوردن لبنیات و سایر فراورده های دامی بوده است و در خصوص حیوان گزیدگی هم در شهرستان چایپاره دانش آموزان بیشتر در معرض ابتلا هستند و بیشترین آمار را در بین این گروه از جمعیت داریم.

وی به بیماری هاری هم اشاره کرد و افزود: با وجود آمار پایین ابتلا به این بیماری در کل کشور، همکاری بین بخشی با توجه به وجود سگهای ولگرد برای کنترل این حیوانات و پیشگیری از شیوع آن در کل کشور ضروری است.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان چایپاره جمع شدن فضولات حیوانی در روستاها، کشتار و عرضه غیربهداشتی دام، نزدیک بودن محل زندگی انسان و دام و استفاده از لبنیات سنتی و غیرپاستوریزه و از سویی ناکافی بودن اقدامات کنترلی بیماری در دام، ضعف هماهنگی بین بخشی، توسعه صنایع دامپروری بدون استفاده از روشهای علمی و مدرن و گسترش عادت های غذایی غیرصحیح و همچنین ناکافی بودن آگاهی در بهداشت فردی و محیط به خصوص در روستاها را از عوامل گوناگون افزایش تب مالت و بسیاری از بیماریهای زئونوز نام برد و افزود: با فرهنگ سازی مناسب، تلاش و برنامه ریزی دقیق، اصلاح الگوهای رفتاری و آموزش و اطلاع رسانی های لازم و کافی می توان برای ریشه کنی کامل این بیماریها اقدام کرد.

وی به لزوم افزایش بودجه در حوزه کنترل و پیشگیری از بیماریهای زئونوز در شهرستان چایپاره و در کل استان و کشور با توجه به اهمیت آن اشاره نمود و گفت: بیماریهای مختلف انسان و حیوان روش های پیشگیری مختلف و هزینه های بالایی دارند که لازم است بودجه کافی در اختیار باشد.

ولی نژاد در این خصوص خاطر نشان کرد: مثلاً راه اندازی کارخانجات شیر پاستوریزه برای کاهش بروسلوز، توسعه کشتارگاههای صنعتی برای پیشگیری از ذبح غیربهداشتی دام و در نتیجه پیشگیری از بسیاری از این بیماری ها خصوصاً تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله اقداماتی هستند که شبکه های دامپزشکی با همکاری مراکز بهداشت لازم است پیگیری کنند که در کلیه این موارد نیز باید بودجه کافی در اختیار باشد.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان چایپاره در پایان ابراز امیدواری کرد با تعامل بین بخشی و حمایت های مسئولین، شاهد کنترل بهتر و کاهش بیش از پیش بیماریهای منتقله بین انسان و دام در آینده نزدیک باشیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.