جهت پیشگیری از بیماری ویروسی تب خونريزي دهنده كريمه گنگو ( CCHF) از اول مرداد به مدت یک ماه در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی آذربایجان گفت :در راستای مبارزه با بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو با توجه به قابل انتقال بودن بین انسان و دام و همچنین به جهت اینکه ناقل بیماری مذکور کنه ها می باشند که با افزایش دما فعالیتشان تشدید می گردد، نسبت به شیوع این بیماری هشدار دارد.

نادر صدقی افزود: بدین منظور اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی در 6 شهرستان مرزی سردشت ، بوکان ، تکاب ، پیرانشهر ، نقده و مهاباد از مورخه 1/5/95 عملیات مبارزه با انگلهای خارج بدن دام را آغاز نموده است .

وی ادامه داد: این طرح در مدت یک ماه به اجرا درآمده و در طول اجرای آن ، عملیات سمپاشی بدن دام سنگین و سبک و بخشی از جایگاه انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که تب خونريزي دهنده كريمه گنگو (CCHF) بيماري مشترك بين انسان و حيوان است، كه براي اولين بار در كريمه (شوروي سابق) و كشور كنگو گزارش شده است و سپس در كشور‌هاي مختلف جهان شناسايي و گزارش شد.

عامل بيماري تب خونريزي دهنده، ويروسي از خانواده بناوريده است كه از طريق گزش كنه، تماس با دام آلوده، تماس با بافت خون و ترشحات دام و انسان آلوده قابل انتقال است.

در دام علائم مشخصي از اين بيماري وجود ندارد، ولي در انسان بيماري با تب بالا،‌ دردهاي عضلاني و سردرد شروع و با خونريزي عمومي در بدن به مرگ منتهي خواهد شد.

مبارزه با ناقل بيماري (كنه) از طريق سمپاشي دام‌ها و اماكن دامي، رعايت موارد ايمني و بهداشتي هنگام كار با دام در كشتارگاه‌ها، ‌عدم استفاده از گوشت‌هاي فاقد مهر دامپزشكي، جلوگيري از نقل و انتقال و ورود و كشتار دام‌هاي مشكوك و غيربومي و خريد دام از محل‌هاي مجاز از اقدامات بهداشتي كنترلي اين بيماري است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.