معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از جزئیات آیین نامه راه اندازی شرکت های دانش بنیان در دانشگاه‌ها خبر داد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آیین نامه راه اندازی شرکت های دانش بنیان در دانشگاه‌ها عنوان کرد: یکی از مشکلات توسعه اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های آن، این بود که اعضای هیات علمی در ساختار دانشگاه‌ ها چگونه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند و درواقع تکلیف روشنی را در امتیازدهی به افراد خود داشته باشند. 

وی افزود: از این رو آیین نامه‌ای را تحت عنوان آیین نامه تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در تاریخ بیستم تیرماه 95 به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که ناظر بر این است که اعضای هیات علمی و دانشجویان چه میزان از موظفی خود را برای اختصاص به این امر مجاز هستند. 

احمدی بیان کرد: درواقع تا قبل از این آیین نامه مشخص نبود که افراد شرکت‌های دانش بنیان را برای خود راه می اندازند یا برای دانشگاه و آیا جزو موظفی آنها حساب می شود یا خیر. 

وی اظهار داشت: دراین آیین نامه فعالیت اعضای هیات علمی و دانشجویان در شرکت های دانش بنیان، 2روز در هفته (بصورت 2 نیمه روز و یک روز کامل) مجاز است و اگر بیشتر از این نیاز باشد باید با هیات امنا و هیات مدیره دانشگاه هماهنگی لازم انجام شود. 

احمدی با اشاره به 2 نوع شرکت‌ دانش بنیان گفت: یک نوع از این شرکت ها بصورت خصوصی است و خود افراد سهام‌دار هستند و نوع دیگر شرکت‌هایی است که دانشگاه‌ها می توانند درآن سهم داشته باشند. 

وی سهم دانشگاه‌ها را در شرکتهای دانش بنیان خود 49 به 51 ردصد دانست و افزود: تمامی این موارد بعلاوه تعیین تکلیف دانشگاهها، استادان، دانشجویان و فارغ التحصیلان به طور کمامل پیش بینی و مشخص شده است. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم یادآور شد: همچنین در این آیین نامه مشکلات حقوقی که به نظر می آمد برخی دانشگاه‌ها یا استادان از لحاظ میزان سهمشان داشته باشند، مشخص و رفع شد. 

انتهای پیام/     
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار