هر 15 ثانیه یک حادثه منجر به فوت در جهان رخ می دهد

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی از آمار حوادث ناشی از کار خبر داد و گفت: هر 15 ثانیه در جهان یک حادثه منجر به فوت داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اصابتی مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایشی که به مناسبت مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: هر 15 ثانیه 153 حادثه در جهان رخ می دهد که یکی از آنها منجر به فوت می شود.

وی با بیان اینکه روزانه شش هزار و 400 نفر در جهان بر اثر بیماری و حوادث فوت می کنند، افزود: بر اساس آخرین آمار سالانه 317 میلیون حادثه در جهان رخ می دهد.

اصابتی اظهار داشت: حوادث سالهای اخیر در ایران بر اساس فعالیتهای شغلی دسته بندی می شوند که در سال 82، حدود 45 درصد حوادث به بخش صنعت و حدود 32 درصد به بخش ساختمان اختصاص دارد و برای سال 92 این درصد اندکی جابجا شده و جز در بخش صنعت که کاهش یافت، در بخش ساختمان به 48 درصد رسید.

وی با اشاره به سه مرجع آماری برای حوادث ناشی از کار اعلام کرد: پزشکی قانونی، سازمان تامین اجتماعی( بر اساس بیمه محوری) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ( براساس ارجاعات به این وزارت بعنوان مجری قانون) سه مرجع مشخص برای اعلام آمارها هستند.

اصابتی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به هزار و 400 نفر حادثه دیده از کار در پزشکی قانونی ثبت شده در حالیکه این تعداد در وزارت کار هزار 200 نفر ثبت شده است چرا که ارجاعات افراد به هر نهاد متفاوت بوده است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: آمار سال قبل ( هرچند که آمار مراجع با یکدیگر اندکی اختلاف دارد) نشان می دهد که حوادث منجر به فوت نسبت به سال93 حدود 20 درصد یعنی از میانگین 5.5 نفر به چهار نفر در روز کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه طبق تحقیقات ارائه شده پنج درصد کارگران بدون آموزش ایمنی کار می‌کنند و این امر حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

اصابتی درباره سه شرط الزام آور در حوزه حوادث کار عنوان کرد: توجه به ایمنی محیط کار( کارفرمایان باید شرایط ایمنی را مهیا کنند)، آموزش و نظارت بسیار ضروری است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره بحث نظارت با اشاره به حادثه شهران و سوختن مخزن پتروشیمی ماهشهر گفت: با نظارت می‌توان یسیاری از این حوادث را پیشگیری کرد. در واقع هزینه ای که برای پیشگیری از حوادث و بیماری‌ها صرف می شود بسیار کمتر از هزینه های تعمیر، اصلاح و درمان است و می تواند گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

آمار مرگ و میر ناشی از کار، روزانه 6300 نفر در جهان
در ادامه رشتچیان دبیر همایش و رییس مرکز ایمنی و کاهش ضایعات در تشریحی از موضوع همایش و پروژه HSE( مدیریت بهداشت،ایمنی و محیط زیست) در واحدهای صنفی گفت: کمبود آموزش ها و خدمات HSE در حوزه شهروندی مشهود بوده و در کلان شهر تهران کمبود فرهنگ آن و عدم آشنایی با قواعد و الزامات HSE در زندگی شهری،هرینه زیادی را به مدیران شهری، محیط شهری و شهروندان تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه الزامات HSE شهروندی همچون ایجاد فرهنگسازی و.. صرفا انتقال آموزه‌ها نیست، ادامه داد: شهرداری موظف است به منظور پیشگیری از بروز حوادث مربوط به سلامت، ایمنی و محیط زیست در تمامی فعالیتهای مدیریت شهری و حقوق شهروندی مطابق مواد قانونی اقدام کند.

رشتچیان بیان کرد: این پروژه در سطح شهرداری تهران در هشت گروه کاری تعریف شده که مسئولیت HSE کودک و نوجوان و آسیب های اجتماعی با دانشگاه تهران، HSE واحدهای صنفی و حمل و نقل و ترافیک با دانشگاه صنعتی شریف، HSE سالمندان و معلولان و بیمارستانها و مراکز درمانی با دانشگاه علوم تحقیقات و HSE اماکن تفریحی، ورزشی، فرهنگی، مذهبی، ساختمان و اماکن عمومی با دانشگاه امیرکبیر است.

دبیر این همایش ملی درباره ضرورت توجه به HSE گفت: آمارهای جهانی حاکی از آن است که سالانه 34.2 میلیون نفر دچار حادثه و بیماری شغلی می شوند که هزینه ای بالغ بر چهار درصد تولید ناخالص ملی را در بر می‌گیرد. در واقع میزان مرگ و میر ناشی از کار، روزانه شش هزار و 300 نفر است.

به گفته وی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست سیستمی است که به صورت یکپارچه و با همگرایی و چینش هم افزایی نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات، سعی در ایجاد محیطی سالم، با نشاط و دور از حادثه، خسارت و آسیب دارد.

رشتچیان با ارائه پیشنهاد ایجاد سازمان مستقل HSE یادآور شد: بهتر است سازمان مستقل HSE برای نظارت و قانون‌گذاری اصناف کوچک در سطح کشور ایجاد شود و با مشارکت تیمی از مدیران ارشد فعالیت کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار