تحرکات کور یک سال اخیر گروه‌های تروریستی، نشان دهنده تغییر ساختاری و ماهیتی تروریسم است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با نگاهی بر اقدامات تروریستی یک سال اخیر گروه‌های تروریست به ویژه داعش، پی به این نکته می‌بریم که؛ خطر تروریست و تروریسم به لحاظ ساختاری و ماهیتی تغییر یافته و یا در حال دگرگون شدن است.

گروه تروریستی القاعده در گذشته زمین بازی خاصی را برای خود قائل نبوده و تمامی کشورهای هدف را (آسیا، اروپا، آفریقا) و ... را زمین بازی خود قرار داده بود. اما در مورد گروه تروریستی داعش که داعیه تشکیل یک دولت اسلامی (خودخوانده) را در رویا می‌پروراند وضع به گونه ای دیگر است.

چاقویی که دسته خود را می‎برد/ جریان تروریسم در سرزمین مادری

سرویس‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا؛ یک میدان واحدی برای آنها تعیین کرده‌اند تا اقدامات شوم تروریستی خود را به صورت سازمان یافته و در یک منطقه محصور مثل خاورمیانه انجام دهند. لیکن تحولات میدانی در خاورمیانه نشان دهنده آن است که؛ گروه تروریستی داعش در حال تغییر تاکتیک و چرخش مواضع از حرکت گروهی به اقدامات انفرادی است.حوادث تروریستی ماه‎های گذشته در بروکسل ، پاریس، فرودگاه آتاتورک و ارولاندو آمریکا بیانگر این رویداد مهم است.

با توجه به مسائل مطروحه به نظر می‌رسد، کنترل داعش از دست پرورش دهندگان آن و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و غرب خارج شده است. به گونه‌ای که افراد از گروه‌ها و شاخه‌های متعدد تروریست به صورت سرخود و خودجوش دست به اقدامات ذهنی می‌زند و بصورت نقشه از قبل طراحی شده نیات پلید خویش را سازماندهی می‎گردانند.

 جریان سازی این مدل تروریسم در دهه‌های اخیر هم در قالب دسته‌های وهابی و تکفیری مرسوم بوده است. این مدل می‌تواند از بدترین و خطرناک‌ترین اشکال تروریسم باشد. در این شیوه فرد مذکور با یک پلان ذهنی از قبل طراحی شده زمان و مکان و قربانی را (قربانیان) خود را مشخص کرده و بعد دست به اقدام ننگین خود می‌زند.

چاقویی که دسته خود را می‎برد/ جریان تروریسم در سرزمین مادری

چاقویی که دسته خود را می‎برد/ جریان تروریسم در سرزمین مادری

روشن است این قبیل اقدامات تروریستی که در زمان و مکان واحدی خلاصه نمی‌گردد طبیعتا شناسایی و ردیابی آنها هم بسیار دشوار و در مواردی غیرممکن خواهد بود. این تغییر رویه در اقدامات تروریستی را می‌توان به نوعی؛ پدیده القاعده‌ای شدن داعش نامگذاری نمود.

 خاورمیانه و نزدیکی به ثبات

آزادسازی مناطق استراتژیک عراق و سوریه از دست گروه‌ها و شاخه‌های تروریستی داعش به ویژه در منطقه فلوجه عراق، حکایت از ناکام ماندن غرب در نقشه‌ها و راهبردهای خود در منطقه است. واقعیت آن است که امروز ابتکار عمل در دست محور مقاومت است. چیزی که بسیاری از صاحبنظران و تحلیل‌گران غربی نسبت به آن هشدار داده بودند. 

"حسن هانی‎زاده"، کارشناس سیاست خارجی؛ پیرامون اقدامات اخیر گروه‎های تروریستی و تغییر مواضع آنها در گفت‎وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت:

تجربه ثابت کرده است گروه‌های تروریستی که؛ نوعا دست پرورده برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ‌ای هستند، در میانه راه با هم‌پیمانان خود دچار اختلاف می‌گردند. در نتیجه سلاح‌ را به سوی حامیان اصلی خود نشانه می‌روند. در طول 5 سالی که از بحران‌های منطقه‌ای به ویژه بحران سوریه می‌گذرد، جریان تروریستی، صهیونیستی داعش با کمک رژیم صهیونیستی، عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا و برخی کشورهای غربی مانند فرانسه شکل گرفتند.

چاقویی که دسته خود را می‎برد/ جریان تروریسم در سرزمین مادری

وی در ادامه ابراز داشت: طی ماه‎‎های اخیر، گروه تروریستی داعش دست به یکسری ماجراجویی‎ها در فرانسه و غرب زده که منجر به حوادث دردناکی در پاریس شد. از این رو به نظر می‌رسد هم اکنون؛ دامنه اختلافات میان گروه تروریستی داعش و برخی از بازیگران بحران داخلی سوریه در سطح منطقه مانند عربستان و ترکیه بالا گرفته است. 

این کارشناس سیاست خارجی می‎افزاید: در روزهای اخیر اقدام تروریستی فرودگاه آتاتورک نشان می‌دهد که؛ داعش برخی از هم‎پیمانان خود را عملا تهدید می‌کند و این تهدید، پیام مهمی است برای کشورهای غربی که متاسفانه از تروریست به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‎کنند.

چاقویی که دسته خود را می‎برد/ جریان تروریسم در سرزمین مادری

چاقویی که دسته خود را می‎برد/ جریان تروریسم در سرزمین مادری

هانی‎زاده معتقد است: تجربه گذشته هم در مورد القاعده ثابت می‎کند؛ این گروهک‌ها در میانه راه با حامیان خود دچار اختلاف نظر  می‌شوند. باید گفت: گروه تروریستی القاعده در سال 2001 حادثه 11 سپتامبر را سازماندهی کرد و اکنون مزدوران داعشی که از کمک‌های عربستان، قطر، ترکیه و‌ آمریکا برخوردار است اکنون به سمت ترکیه وارد عمل شده است.

چاقویی که دسته خود را می‎برد/ جریان تروریسم در سرزمین مادری

 پس از کمک‌های مالی فراوان آنکارا به این گروه، فشارهای داخلی و افکار عمومی و بین‌المللی موجب گشت دولت آنکارا تا اندازه‎ای فاصله خود را با سرکرده‎های تروریست افزایش دهد. از این جهت، داعش تلاش می‌کند به دلیل تغییر نگرش (اجباری) ترکیه در تحولات سوریه، علیه این کشور وارد عمل بشود. 

ترک خاورمیانه و کوچ داعش بر اروپا و آسیای میانه

چاقویی که دسته خود را می‎برد/ جریان تروریسم در سرزمین مادری

هانی‎زاده در پایان خاطر نشان کرد: با آغاز حوادث سوریه که در سال 2011، دو جبهه در مقابل هم صف آرایی کردند. جبهه آمریکا و غرب با ائتلاف عربستان، ترکیه، قطر علیه سوریه برای تغییر شطرنج سیاسی و نظامی خاورمیانه وارد عمل شدند. به همین دلیل در شکل‌گیری گروهک‌های ترویستی رژیم صهیونیستی هم نقش فعالی در دادن اطلاعات به این گروه‌ها داشته است. اما در مقابل، جبهه سوریه، روسیه، عراق و جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

در حال حاضر خاورمیانه به سمت و سویی حرکت می‌کند که شطرنج سیاسی و نظامی منطقه با الگو و فرمول ایران، روسیه و سوریه در حال شکل‌گیری خواهد بود و در مقابل جبهه آمریکایی در حال شکست است. امروز به ناچار گرو ه‌های تروریستی چاره‌ای جز ترک سوریه و عراق ندارند به نظر می‌رسد گروه تروریستی در حال کوچ به سمت آسیای میانه و اروپا است. 
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار