گاهی اوقات اگر پوست سر با برس های سیمی خیلی تحریک شود می تواند ایجاد پوسته کند که نهایتاً به شوره منجر شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر محمد امیدیان متخصص پوست و مو گفت: شوره سر یا سبوره با پوسته‌ریزی پوست سر مشخص می‌شود که همراه با خارش و گاهی اوقات همراه با قرمزی و دلمه می‌باشد، پوسته‌های سفید رنگ در لابلای موها كه گاهی روی شانه‌ها ریخته و از نظر زیبائی و اجتماعی ناخوشایند است.

وی شوره سر را بر سه نوع دانست و افزود: نوع شایع شوره بر اثر نوعی قارچ سطحی و بی آزار به نام مالاسزیا فورفور (Malassezia furfur) ایجاد می شود این نوع از شوره سر در واقع بیماری به حساب نمی آید و یک پدیده فیزیولوژیک است که به خاطر چربی بدن ایجاد می شود. این مخمر روی بدن مردان بیشتر و در زنان کمتر مشاهده می شود که با بالا رفتن سن، چرب شدن پوست سر و به دنبال آن تکثیر سلولهای پوست عارضه ای تحت عنوان شوره سر (Dandruff) ایجاد می شود.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: افزایش شوره های سر باعث ایجاد اگزمای درماتیت سبوره می شود که معمولاً در نقاط مختلف بدن از جمله صورت، ابرو، کناره های بینی و همچنین به صورت لکه قرمز رنگ در سینه آقایان و پشت گوش آقایان و خانم ها دیده می شود که با شانه کشیدن، پوست سر بر روی لباس و شانه ریخته می شود.

محمدیان در خصوص روش های درمانی این نوع از شوره سر بیان داشت: برای درمان آن از شامپوهای ضد شوره یا ترکیبات سلینیوم دار و یا شامپوهای ضدقارچ مثل کتوکونازول بصورت دو تا سه مرتبه در هفته استفاده می شود، همچنین در افرادی که شدت شوره سر خیلی زیاد است علاوه بر شامپو از محلول های ضد التهابی نیز استفاده می شود که می تواند این عارضه را کنترل نماید.

وی در خصوص درمان بیماری گفت: نکته قابل توجه این است که اگرچه با استفاده از شامپوها و محلول ها می توان این عارضه را کنترل نمود اما متأسفانه به محض قطع شدن دارو، دلایلی مثل خستگی، تحریک زیاد و ناراحتی عصبی ممکن است باعث عود این عارضه شود، البته در بعضی بیماری ها مثل صرع، ضربات مغزی، سکته قلبی، سوء تغذیه و پارکینسون این عارضه شایع تر است. در کل این عارضه در اکثر افراد به صورت خفیف وجود دارد اما در افرادی که پوست خشکی دارند کمتر دیده می شود و نهایتاً قابل کنترل می باشد. البته بعضی داروها مثل سایمتیدین (Cimetidine) و کلوپرومازین (Chlordiazepoxide) نیز می توانند علائم این چنینی ایجاد کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص نوع دوم شوره که به پسوریازیس یا صدفک (Psoriasis) معروف است، اظهار داشت: یک بیماری ارثی ژنتیکی است که در سر باعث پوسته پوسته شدن می شود، گاهاً این بیماری به دلیل شباهت علائم با اگزمای درماتیت سبوره اشتباه گرفته می شود که در صورت تشخیص صحیح با استفاده از داروهای کورتون دار موضعی به راحتی قابل درمان است.

وی افزود: نوع دیگر شوره که در واقع اگزمای اتوپیک است ارثی بوده که معمولاً در پوست های خشک اتفاق می افتد در زمان کودکی، علائم بیماری به صورت خارش و اگزما و در بزرگسالی با علائم خشکی پوست، خارش و ایجاد پوسته ظاهر می شود که معمولاً با شامپوهای ملایم که پوست سر را چرب و مرطوب نگه می دارند و گاهاً استفاده از کورتون موضعی قابل کنترل و درمان است.

محمدیان در خصوص ارتباط برس زدن با ایجاد شوره سر بیان کرد: گاهی اوقات اگر پوست سر با برس های سیمی خیلی تحریک شود می تواند ایجاد پوسته کند که نهایتاً به شوره منجر شود. لایه شاخی پوست سر یا حتی بدن در افراد عادی هر دو هفته یکبار عوض شده و لایه ای نو ایجاد می شود، این در حالی است که در بیماری پسوریازیس هر دو یا سه روز اتفاق می افتد. به عبارت دیگر در مورد عارضه درماتیت سبوره که تأخیر در تعویض لایه شاخی پوست سر دارد، شانه زدن زیاد می تواند ایجاد شوره کند.

وی برای پیشگیری از ایجاد شوره سر گفت: قرار نگرفتن در آفتاب، دوش گرفتن های مداوم و منظم در فصل گرما به منظور جلوگیری از دفع عرق، کنترل بیماری هایی مثل دیابت و یا اعصاب، اجتناب از مصرف الکل و استفاده از شامپوهای ملایم بهترین راههای پیشگیری از ایجاد شوره سر هستند.

این متخصص پوست و مو در پایان از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خواست که به منظور بالا بردن فرهنگ استفاده صحیح و اصولی از داروها، داروخانه ها را موظف کند تا به افراد مراجعه کننده به هیچ وجه داروهای خاصی که حتما باید با نسخه پزشک تجویز شود عرضه نگردد، چراکه بعضاً این افراد به دلیل عدم اطلاع و به خاطر گرفتار شدن در دنیای شایعات و سودجویی افراد فرصت طلب متحمل صدمات جانی و مالی زیادی می شوند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.