هزینه افطار برای یک نفر بدون احتساب وعده شام و سحر حداقل حدود 13 هزار تومان تمام می شود.

به گزارش خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ماه مبارک رمضان یکی از دغدغه های اصلی مردم، تهیه اقلام مورد نیاز برای سفره افطار و سحر است اما گاهی گرانی های بازار تحت تاثیر افزایش تقاضا نگرانی هایی برای روزه داران بوجود می آورد.

براساس این گزارش؛ اگرچه مسئولان دم از آرامش بازار می زنند و تمام همت خود را در جهت ثبات قیمت ها به کار گرفته اند تا کمترین آسیب از حیث نوسانات قیمت به روزه داران وارد شود اما قیمت برخی اقلام پرمصرف در مقایسه با حقوق ناچیز کارمندان و کارگران آنقدر بالاست که حسابی در سبد خانوار قدرت نمایی می کند.


گزارش میدانیخبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛حاکی از آن است که هزینه سفره افطار برای یک نفر بدون احتساب وعده شام و سحر 13 هزار و 500 تومان می شود .

بر این اساس هر فرد به طور معمول در وعده افطار خود یک پرس حلیم به ارزش 7 هزار تومان میل می نماید همچنین هزینه خرما، گردو ،قند و چای  حدود 2 هزار تومان برای شخص تمام می شود .

ضمن اینکه اگر مشتری شیرینی سنتی ماه رمضان باشید برای 150 گرم زولبیا و بامیه هزار و 500 تومان باید هزینه کنید، همچنین تهیه نان به همراه پنیر ، سبزی خوردن ، گوجه و خیار در حدود 3 هزار تومان برای شما آب می خورد .

این سفره تقریبا ساده برای یک نفر 13 هزار و پانصد تومان هزینه بر می دارد اما اگر سایر اقلام پر مصرف در این ماه مانند یک پرس کله پاچه ، میوه و آش نیز در کنار این سفره باشد باید به ترتیب حدود 10 هزار تومان ، 2هزار تومان و 7 هزار تومان نیز برای آنها پرداخت کند که به این ترتیب هزینه سفره فرد به 32 هزار و 500 تومان افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش فعالان اصناف از برنامه های خود برای تنظیم بازار اقلام پرمصرف و تلاش برای جلب رضایت مردم روزه دار در این ایام مبارک خبر می دهند.

قیمت نان تغییری نخواهد کرد

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به قیمت نان در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: با توجه به آنکه نان قوت غالب سفره های مردم به شمار می رود، می توان گفت که در ماه رمضان به هیچ عنوان افزایش قیمت نان را نخواهیم داشت چرا که گندم به میزان کافی در اختیار نانوایی های کشور است.

وی با اشاره به آنکه مصرف سالانه گندم در داخل 9 میلیون تن است، گفت: با توجه به پیش بینی افزایش تولید به مرز 12 میلیون تن و کاهش قیمت آرد ، افزایش قیمت نان  را در این ایام تجربه نخواهیم کرد.

کرمی ادامه داد: مردم می توانند در صورت مشاهده تخلفاتی همچون گران فروشی و موارد بهداشتی شکایات خود را با اتحادیه به شماره 77194028 مطرح کنند تا در اسرع وقت با واحد های صنفی متخلف برخورد شود.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم با اشاره به ساعت کار نانوایان در ماه رمضان بیان کرد: به هیچ عنوان تغییری در ساعت کار نانوایی ها در این ایام وجود نخواهد داشت ، به طوریکه نانوایی ها از صبح تا بعد از افطار تولید خواهند داشت لذا مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


 افزایش تقاضا  برای کله پاچه در ماه رمضان

حسین رواسی رئیس اتحادیه طباخان در گفت و گو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در ماه مبارک رمضان استقبال از کله پاچه بیشتر از سایر ماه های سال است و طی جلسه ای که با اعضای اتحادیه طباخان برگزار کردیم قرار بر این شد تا در ماه مبارک رمضان امسال افزایش قیمت نداشته باشیم.

وی در ادامه افزود: کله پاچه هایی که در طباخی عرضه می شوند تازه هستند و به هیچ عنوان کله پاچه منجمد نداریم ؛در ماه رمضان این محصول کشتار روز و در نهایت کشتار هفته ارائه می شود و تمام طباخی ها از کله گوسفند استفاده می کنند.

رواسی همچنین اظهار داشت: قیمت یک دست کله پاچه کامل مناسب برای 5 نفر به همراه آب گوشت بین 40 تا 45 هزار تومان تعیین شده است که این قیمت صرفا در صورت ارائه خدمات بیشتر از سوی طباخی برای مشتریان حاضر در محل می تواند تا حد اندکی افزایش یابد.

این نکته قابل ذکر است که هیچ واحد صنفی اجازه ندارد برای آب گوشت بطور جداگانه از مشتریان پول دریافت کنند در غیر این صورت تخلف محسوب می شود.

وی ساعت کاری طباخی ها را چنین عنوان کرد: ساعت کاری طباخی ها از 2 ظهر تا زمان افطار و از افطار تا سحر به طور متغییر برنامه ریزی شده است.

وی همچنین در خصوص واردات کله پاچه اذعان کرد: هیچ وقت کله پاچه منجمد به کشور وارد نشده و صرفا در مقاطعی به خاطر کمبود گوشت ،واردات گوسفند زنده داشتیم که به صورت تازه و گرم در کشور از آنها استفاده می شود.

تب هندوانه بالا رفت

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به تغییر و تحولات قیمت میوه در ماه رمضان اظهار داشت: قیمت میوه های لوکس و مجلسی در ماه رمضان کاهش یافته و در مقابل قیمت سبزی آش و هندوانه افزایش می یابد و گفتنی است که تا کنون قیمت ها تغییری نداشته اما احتمال افزایش قیمت آن در روزهای آتی وجود دارد.

وی با اشاره به پیش بینی وضعیت بازار میوه گفت: قیمت هندوانه به سبب گرمازدگی و کاهش تولید درخوزستان و دزفول افزایش یافته به طوریکه اکنون به مرز کیلویی هزار و 300 تومان رسیده است اما با آمدن هندوانه از سبزوار تا ده روز آینده قیمت ها کاهش خواهد یافت.

مهاجران با اشاره به قیمت انواع میوه بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو گیلاس تکدانه 8 الی 13 هزار تومان،زردآلو 4 تا 8 هزار تومان، توت فرنگی سنندج 4 تا 8 هزار تومان، گوجه درختی 4 تا 8 هزار تومان، موز 3 هزار و 800 الی 4 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.

وی ادامه داد: هر کیلوخیار بوته ای 2 هزار و 500 الی 3 هزار تومان،خیار درختی 600 الی هزار و 200 تومان، گوجه فرنگی 600 تا هزار تومان، سیب زمینی و پیاز 600 تا هزار تومان، سبزی خوردن 2 هزار تومان و میانگین سبزی جور 800 تومان در میدان به فروش می رسد.

گفتنی است که این قیمت ها با احتساب 35 درصد سود در خرده فروشی های سطح شهر عرضه می شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به افزایش قیمت خرما بیان کرد: از یک ماه گذشته تا کنون قیمت هر کیلو خرما رطب زاهدی 2 هزار تومان افزایش یافته به طوریکه اکنون به مرز 8 هزار و 500 تومان رسیده است.

افزایش قیمت خرما

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به تغییرقیمت اقلام پرمصرف در ماه رمضان اظهار داشت: از 20 روز گذشته تغییر و تحولات قیمت در باب اقلام پرمصرف ماه رمضان رخ داده و از این رو دیگر شاهد افزایش قیمت در این ایام نخواهیم بود.

وی با اشاره به قیمت برنج گفت: از دی ماه گذشته به طور میانگین هر ماه قیمت برنج 3 درصد افزایش داشته به طوریکه اکنون حداکثرهر کیلو برنج ایرانی 12 هزار تومان است.

حسنی با اشاره به قیمت خرما و حبوبات بیان کرد: قیمت خرما در 15 روز گذشته 30 تا 60 درصد افزایش داشته و همچنین حبوبات از 40 روز گذشته 5 تا 15 درصد گران شده که مجدد بعد از ماه رمضان و کشت مجدد محصول قیمت ها کاهش می یابد.

عضو اتحادیه مواد غذایی ادامه داد: در 20 روز گذشته قیمت چای در برخی برندها غیر قانونی افزایش یافته است و می توان گفت که قیمت قند و شکر با 10 درصد افزایش به ترتیب در عمده فروشی ها به مرز 2 هزار و 500 الی 2 هزار و 900 تومان رسیده که این رقم در خرده فروشی ها با احتساب 12 درصد سود خرده فروشی عرضه می شود.

 زولبیا درجه یک 11 هزار تومان شد

علی بهره مند رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: با توجه به آنکه اتحادیه قیمت 12 هزار و 800 تومانی را برای هر کیلو زولبیا و بامیه به کمیسیون پیشنهاد داده بود اما با این قیمت موافقت صورت نگرفت و در نهایت هر کیلو زولبیا و بامیه با کیفیت بالا برای واحد های درجه یک 11 هزار تومان، درجه دو 10 هزار و 500 تومان مصوب شد.

وی افزود: سال گذشته هر کیلو زولبیا و بامیه به قیمت 9 هزار و 600 تومان به فروش می رسید که امسال با توجه به نرخ مصوب تعیین شده هر کیلو زولبیا 10 الی 12 درصد افزایش یافته است.

افزایش 5 درصدی قیمت آش و حلیم

حسین محمدی رئیس اتحادیه آش و حلیم در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛بیان کرد: در حال حاضر وضعیت قیمت‌ها مناسب است به طوری که امسال هر کیلو آش و حلیم تنها 5 الی 7 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با اشاره به قیمت انواع آش و حلیم گفت: هر کیلو حلیم ساده 7 هزار تومان حلیم معجون 12 هزار تومان آش رشته ساده 9500 الی 10 هزار تومان آش رشته با پیازداغ و نعنا 12 هزار تومان شله زرد و حلوا 9 هزار تومان و هر پرس آش رشته 6500 تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش حداقل هزینه سفره افطار یک فرد حدود 13 هزار تومان تمام می شود که با توجه به متوسط درآمد ماهانه 800هزار تومانی اقشار ضعیف جامعه، سرپرست خانوار به سختی می تواند از پس این هزینه برآید که در اینصورت یا باید به ناچار از هزینه های دیگر چشم پوشی کند  و یا سفره افطار خود را کوچک کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
باسلام--ما سیزده هزار تومان را برای چهارنفر هزینه می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
خیلی اعیانیش کردی داداش.....من امروز افطار با خانمم فک یه چایی با نون پنیر خوردیم که سرجمع میشه هزارتومن....اون حلیم و گردو . بقیه چیزها رو بخدا ندارم بخرم و شرمنده خانوادم شدم.....ولی توکلم بخداست هر چی خواست خدا باشه.....
Lebanon
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
ما به یه ليوان چايي رضايت ميدهيم لطفا از اين جيزها ننويسيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
راستی تفاوت قیمت زولبیای درجه یک و درجه دو را چه کسی محاسبه کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
یک پرس حلیم برای یک نفر 2000 است نه 7000 تومان از طرفی این چیزهای دیگررا که گفته اید آیا ضروری است؟ م
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
پس ماه برکت چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
خوب حساب کتاب نکردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
سلام افطار ساده فقط 1500 تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
این افطاری که شما گفتین همچین معمولی هم نیست
4 تا دونه خرما 1 لیوان آب جوش یه نون ساندویچی و پنیر و خیارسبز خیلی هم گرون حساب کنیم میشه 2000 تومن
مگه همه میرن کله پاچه یا حلیم بخورن که شما اونجوری حساب میکنین ؟
Germany
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
چقدر شما می خورین چه چایی با یه نان خرما بخورین 1000 تومنم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
اونوقت یارانه نرخش عوض نمیشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
با هزینه کمتری می شود افطاری خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
امان از فقر که کمر مردم راشکسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
اگه نظارت باشه مرغ و گوشت و... از یک ماهع پیش اینقدر بالا نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
روزه هم روزه ی قدیم امروزهمه چی بایدباشه توسفره ی افطارنمیدانم .................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
مواظب سلامتی خودتون باشید چون کله پاچه بسیار پرچرب و تشنگی آور می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
شام بخوری کافیه اگر این همه ما بخوریم چرا روزه بگیریم البته چای میخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
شمارو نمیدونم ولی ما حلیم خودمون درست میکنیم برا یه نفر یک مشت خرده برنج نصف بادمجون سرخ کرده و اگه مرغ یا گوشت باشه میریزیم توش و با ادویه و اینا میکوبیم و همینو با نون میخوریم. گاهی وقتا هم نون پنیر و خیار و گوجه و سبزی میخوریم. زولبیا و بامیه هم میخوریم ولی نه اونقدر که شما میگین. بعضی شبا هم تخم مرغ میپزیم البته به ندرت! اگه قرار باشه هر شب بیست هزار تومن فقط افطاری بخوریم که حتما بیست هزار تومن هم سحریه میشه 40 تومن ضربدر سی روز میشه یک میلیون و دویست هزار تومن این برا یه زن و شوهر میشه دو میلیون و چهارصد هزار تومن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
ما هزینه افطار 13000تومانی که نداریم هیچ هزینه افطار700تومانی با نصف نان سنگک و 250گرم سیب زمینی با هزار بد بختی جور میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
دلتون خوشه ها
یه چیز ساده برا سحر و افطار تهیه کنید و بخورید خداتونم شکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
یک دانه خرما ویک چایی کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
اخه اگه بخوایم بطور متوسط طبق محاسبات شما برا افطار هر نفر 20 تومن در نظر بگیریم و یه خانواده 4 نفره فقط روزی 80 تومن هزینه افطار میشه و اگه به سحری هم همین مقدار در اضافه کنیم میشه روزی 160 تومن و یک ماه رمضون میشه4میلیون و800 اگه تو ماه رمضون بخوایم یه سفره افطار مهمون دعوت کنیم 6ملیون میشه پس چرا پایه حقوق یه کارگر تقریبا 800 تومنه با این 800 تومن فقط تو ماه رمضون میشه5 روز زنده موند
یادم باشه به بابام بگم از سال بعد هرماه 1ملیون برا ماه رمضونمون کنار بزاره تا گشنه نمونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
سلام
این سفره افطار را از کجا اوردید؟
یعنی الان کسی که 17ساعت چیزی نخورده ، میتونه به اندازه 3هزارتومان نان و پنیر و گوجه بخوره بعدهم بتواند 150 گرم زولبیا بخوره؟!
نوش جانش
ولی ،
واقعا بعدش میتونه 7000 تومان یعنی معادل نیم کیلو حلیم بخوره...؟؟!!
نه خدایش ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
افرین افرین خیلی خوب برام گران نشدن نان دراین ماه مبارک خیلی جالب و هیجان انگیز بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
با سلام
من متعجبم شما هزینه اقلام مصرفی سفره افطار برای شهر تهران رو محاسبه میکنید یا متوسط همه کشور.
چون من توی هیچ سفره افطاری تا حالا ندیدم که کسی حلیم بخوره اونم با قیمت 7 هزار تومن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
تو اصفهان کمتر از این به دست میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
افطار برای خانواده 3 نفری بدون سحری و شام تقریبا 40 هزار تومانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
ما یک عکس زولبیا بامیه ,کله پاچه ,چندنوع میوه چاپ کردیم روی یک دیس بزرگ چسباندیم افطار به انها نگاه میکنیم نون و پنیر میخوریم شاکر هم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
این برای بچه پولدارهاست مردم عادی با سه هزار تومان افطار میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
شما بااین آمار وارقام در مورد خوردن حلیم و کله پاچه و میوه وخرما و ..... فقط در وعده افطار در نظر گرفته اید و وعده شام نیز جداگانه باید خورده شود فلسفه روزه داری را فراموش کرده اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
خوب دیگه با این اوصاف مردم باید فقط اب بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
قبول باشه نمازو روزه تون راستش اگه یه کم ساده تر سفره بچینیم شاید با 5000 تومن هم بشه افطار کرد واسه 2 نفر یادمون نره حضرت علی با نون ونمک افطار میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
13 هزار تومن برای یک نفر!!!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
آخہ آدم خوب یہ نفر تو افطار ھم آش ھم کلہ پاچہ ھم حلیم میخورہ کہ بشہ 32ھزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
خیلی ها هستند که شاید هزینه شام و سحر و افطارشون برای هر نفر کمتر از 10 هزار تومانه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
اخه تو گرما کی کله پاچه میخوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
یعنی یک خانواده 4 نفری هزینه افطارشون در روز میشه 52000تومان که اگه در 30 روز ضرب کنیم میشه 1560000تومان،تازه این فقط هزینه یه وعده غذایی در روزه هزینه شام و سحری بماند.حالا یه کارگر که ماهی یک میلیون میگیره باید هر 48 ساعت یه وعده غذا بخورن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
و اما افطاری خانواده ما :سوپ سبک و کمی ابکی نان بربری یا سنگک تازه وسبزی خوردن و پنیر .در ضمن در رمضان چیزی به نام شام نداریم و فقط افطاری که عرض کردم صرف میشه .این حاصل بیش از 15 سال تجربه شخصی منه که به دوستان توصیه میکنم این رژیم رو استفاده کنند هم راحتتر روزه میگیرن و هم اخر ماه مبارک تاثیرات شگرف اون رو در خودشون مشاهده میکنند .لازم به ذکره که بعد از ورود من به خانواده خانمم این رزیم رو اونا هم پسندیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
خدا بده برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
نمیدونم کسی که روزه میگیره یه وعده از غذاش کم میشه اونوقت چطوریه که هم تقاضا برای خرید زیاد میشه هم کل اجناس گرون میشه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
این سفره افطار را از کجا اوردید؟
یعنی الان کسی که 17ساعت چیزی نخورده ، میتونه به اندازه 3هزارتومان نان و پنیر و گوجه بخوره بعدهم بتواند 150 گرم زولبیا بخوره؟!
نوش جانش
ولی ،
واقعا بعدش میتونه 7000 تومان یعنی معادل نیم کیلو حلیم بخوره...؟؟!!
نه خدایش ؟؟
آخرین اخبار