کاهش تعرفه حق دسترسی راه آهن از اول تیرماه به 20 درصد

معاون امور ناوگان راه آهن از برنامه ریزی برای توسعه سامانه حمل و نقل ریلی و کاهش تعرفه حق دسترسی راه آهن به 20 درصد از اول تیرماه خبر داد.

کاهش تعرفه حق دسترسی راه آهن از اول تیرماه به 20 درصدبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بابک احمدی معاون امور ناوگان راه آهن به برنامه ریزی راه آهن برای توسعه ناوگان ریلی کشور با محوریت تولید داخل اشاره کرد و افزود: متاسفانه پس از سیاست های خصوصی سازی ناوگان، سیستم بانکی سیاست انقباضی در قبال حمل و نقل ریلی در پیش گرفت و درب تسهیلات بسته شد به این ترتیب واگن سازهای داخلی هم با مشکلاتی مواجه شدند که این مشکلات تا حدود 3 سال پیش ادامه داشت.

وی با بیان اینکه از 3 سال پیش به موضوعات افزایش تقاضا برای ساخت واگن و حمایت سیستم بانکی از راه آهن پرداختیم، گفت: تا سال 1400 باید سهم حمل و نقل ریلی از 24.6میلیارد تن کیلومتر فعلی به 92 میلیارد تن کیلومتر افزایش یابد که برای تحقق این هدف ناوگان لازم داریم و باید 28 هزار دستگاه واگن باری در شبکه ریلی کشور فعال شود.

معاون امور ناوگان راه آهن اظهار داشت: برای تحقق اهداف سند چشم انداز در توسعه ریلی کشور 35.6 هزار میلیارد تومان برعهده راه آهن قرار داده شده است.

احمدی افزود: تامین لکوموتیو یاری و واگن های باری و مسافری برعهده بخش خصوصی و تامین لکوموتیو مانوری، لکوموتیو مسافری، قطار سریع السیر، قطار حومه ای و سازمان امداد و نجات سنگین و سبک بر عهده راه آهن خواهد بود البته راه آهن منع قانونی خرید واگن ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاری در راه آهن برای شرکت های خصوصی اقتصادی باشد، افزود: تامین بازده داخلی 30 درصدی در دوره 7 تا 10 سال، کاهش هزینه های دوره بهره برداری، کاهش ریسک و افزایش درآمد دوران بهره برداری را مد نظر قرار داده ایم.

معاون امور ناوگان راه آهن گفت: برای اقتصادی کردن فعالیت های ریلی بخش خصوصی، کاهش تعرفه، هزینه سرمایه گذاری، قرارداد مشارکتی و وجوه اداره شده جهت تسهیلات کم بهره از ابزارهای مورد استفاده راه آهن بود.

کاهش حق دسترسی به 20 درصد از تیرماه 95 

احمدی افزود:‌ محل درآمد شرکت راه آهن از محل تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی است، در سال 93 این رقم از 57 درصد درآمد بخش ریلی بار به 36 درصد کاهش یافت و در سال 93 تعرفه حق دسترسی به عنوان سهم راه آهن به 28 درصد رسید و از اول تیر امسال به 20 درصد کاهش می یابد، در حالی که نرخ های حمل افزایش نیافته است و این مشوقی برای صاحبان کالا در انتخاب سیستم حمل و نقل ریلی خواهد بود.

وی اظهار داشت: تلاش کردیم سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه ریلی را تضمین کنیم و سیر روزانه 1200 کیلومتر برای لوکوموتیو بخش خصوصی را تضمین کردیم و اگر این هدف محقق شد، غرامت می دهیم.

احمدی افزود: تضمین سیر روزانه 1200 کیلومتر برای 90 درصد سالن های مسافری بخش خصوصی در سرمایه گذاری جدید و تضمین سیر روزانه 1200 کیلومتر برای 90 درصد قطارهای خودکشش فعال بخش غیردولتی در سرمایه گذاری جدید از دیگر مصادیق است.

همچنین تضمین ریسک نوسانات نرخ ارز مازاد بر 10 درصد سالانه براساس ماده 67 قانون الحاق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از دیگر تضامین بود.

وی همچنین به بند (ق )‌ تبصره بودجه که به ماده 12 تغییر نام یافته است اشاره کرد و گفت: علت اینکه درآمدی از این محل هنوز عاید شرکت های ریلی نشده است، به دلیل کاهش نرخ نفت در بازارهای جهانی بود که پیش بینی می شود، از یکسال آینده این هدف محقق شود.

*خصوصی سازی لکوموتیوهای سرد

وی از خصوصی سازی لکوموتیوهای سرد (غیرفعال ) خبر داد و گفت: خریداران بخش خصوصی از لکوموتیو سرد استقبال نمی کردند و در روش جدید اعلام کردیم که لوکوموتیوهای سرد را رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم تا آن را فعال کنند ضمن آنکه 7 تا 10 سال تضمین خرید خدمت آنها می دهیم و در انتهای 10 سال در صورت عمل به تعهدات مالکیت لوکوموتیو به شرکتها انجام می شود.

معاون امور ناوگان راه آهن افزود : در حال حاضر واگذاری 10 دستگاه لوکوموتیو سرد رومانیایی از این محل آغاز شد، ضمن آنکه 50 دستگاه لوکوموتیو آلستوی نیز به این روش به مناقصه می رود.

وی با اشاره به اینکه نبود منابع مالی بزرگترین حلقه مفقوده توسعه حمل و نقل ریلی است، گفت: سیستم بانکی به توسعه ناوگان ریلی روی خوش نشان نمی دهد، باید شرکت ها لیزینگ تخصصی در کشور تبدیل شود ک ما هنوز لیزینگ هواپیما، قطار و کشتی در کشور نداریم، زیرا مشتری اندک و حجم و دوره سرمایه گذاری سنگین است، در حالی که در همه دنیا توسعه ناوگان براساس لیزینگ تخصصی انجام می شود.

*توافق با صندوق ضمانت صادرات روسیه برای تامین مالی 5 هزار دستگاه واگن

معاون امور ناوگان راه آهن اظهار داشت: توافقاتی با صندوق ضمانت صادرات روسیه انجام دادیم، مبنی بر اینکه تامین مالی ساخت 5 هزار دستگاه واگن در داخل را انجام دهد و این واگن ها در 3 واگن ساز داخلی شامل واگن سازی پارس، واگن سازی کوثر و فولاد درخشان تولید شود. 

احمدی افزود: فاینانس ضمانت معتبر دولتی می خواهد و از سویی دولت هم نمی تواند بخش خصوصی را ضمانت کند و طی توافق با شرکتهای بهره بردار و صندوق ضمانت صادرات روسیه تامین مالی برای ساخت واگن در داخل انجام شد و راه آهن ضمانت تسهیلات را انجام داد، بدین نحو که از شرکت های بهره بردار تعهد گرفتیم که در صورت عدم پرداخت اقساط، واگن ها به نفع راه آهن مصادره می شود و از محل درآمد بهره برداری آن، اقساط پرداخت می شود.

احمدی بیان کرد: منفعت این تسهیلات برای صندوق ضمانت صادرات روسیه این است که در تولید 4هزار دستگاه واگن از این قرارداد ادواتی نظیر بوژی و یا سیستم ترمز توسط آنها تامین می شود اما در 1000 دستگاه واگن دیگر باید کل واگن ها به طور کامل در داخل تولید شوند.
معاون امور ناوگان راه آهن افزود: مدت زمان اجرای این پروژه 3 سال در نظر گرفته شد و تلاش کردیم بین 3 واگن ساز تقسیم کار انجام شود، تا به رقابت مضر نینجامد.

احمدی افزود: همچنین به تازگی 2 مناقصه 250 دستگاه واگن مسافری (500 دستگاه) طبق همین روش تامین مالی در حال برگزاری است که امیدواریم به نتیجه بیانجامد.

*مجوز ورود واگن دسته دوم نمی دهیم

معاون امور ناوگان راه آهن گفت: از 3 سال پیش تاکنون مجوز ورود واگن دست دوم خارجی صادر نشده است و مجوزهایی ورود واگن همه مربوط به دولت قبل است که البته اجرای این پروژه زیان چندانی ندارد ، ضمن آنکه شرکت ها ملزم هستند، در کنار خرید واگن دسته دوم خارجی، حتما در قبال هر واگن، یک واگن نو هم وارد ناوگان کنند ضمن آنکه هر شرکتی که بخواهد واگن دست دوم خارجی وارد کند باید واگن ها کمتر از 25 سال سن داشته باشند و حتما بازسازی آنها در داخل انجام شود ضمن آنکه در ازای آن نیز واگن نو نیز وارد ناوگان کنند.

معاون امور ناوگان راه آهن افزود: در حال حاضر 4 شرکت ریلی مسافری (ریل ترابر صبا)، (ریل پرداز نوآفرین)، (ریل سیر کوثر )‌و (شرکت جوپار) قرارداد واگن های دستهت دوم دارند که از این 4 شرکت 3 شرکت با واگن سازهای داخلی هم قرارداد ساخت واگن نو منعقد کردند بنابراین 3 شرکت اجازه سیر واگن های دستته دوم خود را گرفته اند و فقط شرکت جوپار چون هنوز با واگن ساز داخلی قرارداد نبسته است اجازه سیر واگن دست دوم ندارد.


* اجازه بازسازی زیرپله ای نمی دهیم

معاون امور ناوگان راه آهن بیان کرد: قبلا بازسازی واگن های وارداتی سنتی و زیرپله ای نمی دهیم .
احمدی گفت: متوسط سن ناوگان واگن های مسافری امروز 30 سال است اما ما مجوز ورود واگن های دست دوم مسافری با عمر بیش از 25 سال را نمی دهیم ، از سوی دیگر واگن های بالای 55 سال که شامل 150 دستگاه بودند از ناوگان خارج شدند.

وی بیان کرد: از اول آذر 94 همه واگن های با عمر 55 سال به بالا از ناوگان خارج شدند، از اول آذرماه امسال همه واگن های با عمر بالای 45 سال متوقف می شوند مگر آنکه بازسازی کامل شوند و در صورت بازسازی فقط 10 سال اجازه تردد دارند.

معاون امور ناوگان راه آهن گفت: از اول آذرماه 96 همه واگن های بالای 30 سال باید بازسازی شوند و البته در صورت بازسازی تا 45 سالگی امکان سیر دارند و در صورت انجام بازسازی سطح 2 تا 55 سالگی امکان سیر خواهند داشت.

بر اساس گزارش شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛وی درباره خرید واگن دست دوم از سوی شرکت رجاء گفت: شرکت رجاء از 2 سال پیش مطرح کرد که قصد دارد از شرکتی خارجی واگن دست دوم بخرد اما فعلا هیچ مستنداتی مبنی بر اینکه رجاء واگن خارجی دست دوم وارد کرده است، نداریم.

*لزوم ادغام شرکت های واگن ساز داخلی و تشکیل کنسرسیوم واگن سازی

معاون امور ناوگان راه آهن گفت: در ایران امروز 7 شرکت واگن ساز وجود دارد در حالیکه در هیچ جای دنیا هیچ کشوری 7 شرکت واگن ساز ندارد و در کل حدود 10 واگن ساز بزرگ در دنیا داریم.

وی افزود: باید شرکت های واگن ساز داخلی تجمیع شده و شرکتی قوی تشکیل شود، تا از ظرفیت های آنها بهتر استفاده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
دو خطه کردن راه آهن اراک قم
آخرین اخبار