مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران گوشه‌هایی از وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی توسط ایران را تشریح کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اسماعیل حشم فیروز مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران که در روزهای ابتدایی ماه جوزا امسال بازنشسته شد، گوشه‌هایی از وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی توسط ایران را تشریح کرد.

وی درباره صادرات سوخت هواپیما گفت: ایران سال گذشته به افغانستان، ارمنستان و کردستان عراق سوخت صادر کرده بود و امسال تاجیکستان نیز خواستار خرید سوخت هواپیما از ایران شده است.

حشم فیروز به رشد ۵ برابری صادرات سوخت هواپیما در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: پارسال، مجموع صادرات سوخت هواپیما به ۱۵ هزار تن رسید در حالی که در سال ۹۳ حدود ۳ هزار تن سوخت به کشور افغانستان صادر شده بود.

این مقام صنعت نفت ایران درباره برنامه این کشور برای صادرات بنزین در آینده نیز گفت: به تازگی هیاتی از افغانستان به سرپرستی اتاق بازرگانی و بخش خصوصی این کشور به ایران آمد و درخواست‌هایی برای خرید فراورده‌های مختلف از جمله بنزین مطرح کرد.

حشم فیروز اضافه کرد: به دلیل کمبود بنزین در داخل ایران و نیاز به واردات، هم اکنون امکان صادرات بنزین به این کشور وجود ندارد اما در نظر داریم که از اواخر فصل پاییز با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تقاضای آنها را پاسخ گفته و صادرات بنزین به این کشور را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده، پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد، گفت: کسری روزانه بنزین کشور حدود ۸ میلیون لیتر است و براین اساس، ۴ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می توان آن را به سایر کشورها از جمله افغانستان صادر کرد

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، صادرات ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.