رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه وبویراحمد با اشاره به كاهش 50درصدی راندمان تولید مزارع گندم زیركشت بذرهای نامرغوب گفت: كشاورزان در زمان برداشت بذر نامرغوب برای كشت سال آینده ذخیره نكنند.

 
 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ جعفر گوهرگانی افزود: استفاده از بذرهای نامرغوب بویژه جو در برخی مزارع تا 80 درصد تولید كشاورزان را به دلیل حساسیت جو به آفت سیاهك كاهش می دهد.
وی تصریح كرد: كشاورزان گندم تولیدی مزارع خود را به مراكز فروش عرضه كنند و گندم بذری بوجاری و ضدعفونی شده را از ارقام پرمحصول برای كمك به راندمان تولید از مراكز تولید وتكثیر بذر تامین كنند.
وی گفت: متوسط تولید گندم آبی با ارقام پرمحصول چهار تن در هكتار است و برخی كشاورزان تا 9 تن در هكتار نیز برداشت دارند كه این میزان برداشت در واحد سطح به اقتصادی تر كردن فعالیت كشاورزان كمك می كند.
وی قیمت گندم سیلو را 12هزار و 730ریال اعلام كرد و گفت: گندم دروم با قیمت 13هزار و 100ریال بفروش می رسد و با این حال قیمت گندم بذری گواهی شده و مادری 25 تا 30درصد به نسبت گندم دروم افزایش قیمت دارد.
وی تفاوت قیمت گندم مادری حدود 16هزار ریالی با گندم سیلویی را یادآو رشد و افزود: استفاده كشاورزان از بذر گواهی شده و تحویل گندم مازاد بر نیاز به دولت به درآمدزایی كشاورزان كمك چشمگیری خواهد كرد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه بویراحمد تصریح كرد: برخی كشاورزان شهرستان های كهگیلویه ، بهمئی، لنده، باشت و دنا بخشی از گندم تولیدی خود را سالانه برای مصرف آرد و نیز بذر ذخیره سازی می كنند.
وی گفت: امسال میزان خرید گندم مازاد برنیاز از كشاورزان با حدود 20هزار تن افزایش به نسبت سال قبل به 60 هزار تن خواهد رسید .
وی از خرید 10هزار تن گندم بذری خبر داد و گفت : 15 مركز آماده خرید گندم مازاد كشاورزان است و كشاورزان طرف قرارداد بذر مرغوب نیز گندم خود را به مراكز تولید و تكثیر بذر تحویل دهند.
وی گفت: استفاد از گندم بذری ارقام پرمحصول تا 50درصد راندمان تولید كشاورزان را افزایش می دهد و برای كمك به اقتصادی كردن تولید كشت غلات ترویج شیوه های نوین كشت در سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام وعمل بهترین راهكار است.
وی گفت: دركهگیلویه وبویراحمد درسطح 20هزار هكتار گندم آبی ، 80هزار هكتار گندم دیم، دو هزار هكتار جو آبی و 30هزار هكتار جو دیم كشت شده است.
گوهرگانی ارقام پرمحصول گندم را شامل كوهدشت،دهدشت ،كریم ، آفتاب قابوس ،الوند، آذر 2 و چمران اعلام كرد و گفت: ارقام بذری جو شامل ماهور، ایذه، بهمن و خرم است.
وی متوسط تولید گندم دیم وجو دیم از ارقام اصلاح شده در هكتار را 1.5تن و میزان جو آبی را 3.5تن اعلام كرد و افزود: درسال زراعی جاری بارش های بهاری حدود 110 هزار هكتار مزارع گندم و جو دیم این استان را رونق مطلوبی بخشیده است.
كهگیلویه وبویراحمد دارای حدود 270هزار هكتار زمین زراعی است كه تنها 30 درصد این میزان آبی است و 80 درصد كشت این استان به دلیل دیم بودن و تولید كمتر از یك تن در هكتار چندان اقتصادی نیست.
 
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.