به گزارش
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ بهناز ضرابی زاده، خاطره نگار، با بیان اینكه اصولا قصههای زنان از جذابیت برخوردارند، گفت: یكی از دلایل آن را میتوان ذات وجودی، لطف و لطافت و احساس و عاطفه پاك زنانه دانست. وقتی زنی كه سرشتش با صلح و آرامش در آمیخته با جنگ و ستیز همداستان میشود، رویدادهایی متفاوت برای او به وجود میآید. همراهی این دو عنصر متضاد باعث جذاب شدن خاطرات زنان برای همه گروههای سنی میشود و تیراژ بالای كتب خاطرات زنان دلیلی بر این مدعاست.
وی با اشاره به اینكه تاریخ را نه مردان میتوانند به تنهایی بنویسند و نه زنان، تاكید كرد: معتقدم خاطرات مردان را صرفا مردان نمیتوانند بنویسند؛ گاهی زنان هم به همان خوبی و جذابی میتوانند خاطرات مردان را منعكس كنند. اما سخت معتقدم خاطرات زنان را تنها خود زنان میتوانند به همان زیبایی و شیوایی كه لازم است بنویسند.
ضرابی زاده درباره دلایل اقبال یا عدم اقبال یك اثر نیز توضیح داد: یكی از این موارد، جذاب و خواندنی بودن خود خاطرات است. دلیل دیگر مورد توجه قرار گرفتن یك اثر، توانایی نویسنده آن در پرداخت مناسب خاطرات است؛ این هنر خاطره نگار است كه بتواند یك اثر را جذاب كند؛ هرچند داشتن پتانسیل اولیه نیز مهم و غیر قابل انكار است. یكی دیگر از دلایل اقبال یا عدم اقبال خاطرات زنان، ناشران و توزیع كنندگان هستند كه میتوانند كتاب ها را به نحوی به مردم معرفی كنند كه منجر به ایجاد شناختی جدید در آنها شود. در سالهای اخیر برخی از ناشران موفق در این حوزه بی تاثیر نبودهاند كه از آن جمله میتوان به سوره مهر اشاره كرد.
این نویسنده توضیح داد: در دنیای كنونی كه اینقدر كالاهای متفاوت و مختلف هر روز به بازار عرضه میشود كسی خوب می تواند بفروشد كه بتواند كالایی را خوب معرفی كند. اگر كتاب نیز یك كالای فرهنگی است پس لازم است آن را معرفی و برایش تبلیغ كنیم.
وی افزود: در جایی كه هر ساله چند هزار عنوان كتاب جدید منتشر میشود، آیا لازم نیست در این رقابت گسترده و عظیم آثار منتشر شده را مانند تولیدات سینمایی روی بیلبوردهای شهری تبلیغ كنیم؟ به نظر می رسد كه جای تبلیغ كتاب روی بیلبوردهای شهری خالی است.
انتهای پیام/