شهر صحنه در 55 کیلومتری شرق کرمانشاه دومین شهر ورودی استان کرمانشاه از سمت شرق است که مابین دو اثر تاریخی مهم استان یعنی معبد آناهیتا در کنگاور و کتیبه بیستون در شهر بیستون واقع شده و در حاشیه وسیعترین جلگه حاصلخیز غرب کشور جای دارد که از عهد باستان منزلگاهی از جاده ابریشم و ارتباط اکباتان به بین النهرین بوده است و آگاهان به این نکته اتفاق نظر دارند که قدمت شهر از جهت تکوینی به دوره قبل از اسلام بر می گردد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،شهر صحنه در 55 کیلومتری شرق کرمانشاه دومین شهر ورودی استان کرمانشاه از سمت شرق  است  که مابین دو اثر تاریخی مهم استان یعنی معبد آناهیتا در کنگاور و کتیبه بیستون در شهر بیستون واقع شده و در حاشیه وسیعترین جلگه حاصلخیز غرب کشور جای دارد که از عهد باستان منزلگاهی از جاده ابریشم و ارتباط اکباتان به بین النهرین بوده است و آگاهان به این نکته اتفاق نظر دارند که قدمت شهر از جهت تکوینی به دوره قبل از اسلام بر میگردد.

 صحنه را در متون تاریخی بصورت سحنه نیز آورده اندو طبق یک روایت محلی صحنه در ابتداء « سانه » بوده است و از  این رو واژه صحنه تغییر شکل یافته سانه  است .

 یاقوت در معجم البدان خود که به سال 632 هجری قمری نوشته در ذیل کلمه سحنه آورده است :سحنه عبارت از رنگ چهره و لطافت است ، به روایتی دیگر صحنه از کلمه اوستایی سئنه به معنی شاهین ( پرنده شکاری) گرفته شده است و چون این پرنده همواره برفراز دشت صحنه در حین  پرواز مشاهده می شده این منطقه را صحنه نامیده اند.

 

از لحاظ پیشینه تاریخی آنچه که وجود شهر را به هزاره های گذشته می رساند دو گوردخمه است که در قسمت شمال شهر در صخره های سراب دربند قرار دارند که طبق مطالعات باستان شناسی و  آنچه که از شواهد مکتوب تاریخی بر می آید سابقه این شهر به قرون اولیه اسلام بر می گردد .

انگیزه شکل گیری شهر صحنه را می توان آب و هوای  خوب ، اراضی حاصلخیز و دسترسی آسان به آب دانست .

  آثار و بقایای ادوار گذشته شامل دخمه دربند صحنه ، پل میانراهان ، سراب بید سرخ ، سراب سیری جان و وجود بقاء متبرکه امامزاده محمود امامزاده خلیل ا... ، امامزاده سید کاظم و ... از آثار و اماکن مقدس  شهرستان صحنه  است.

 آبشار صحنه و مرکز تفریحی دربند از جاذبه های گردشگری شهرستان محسوب می شود .


انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.