سنندج؛

کلاش، پاپوشی زیبا و راحت در کردستان

گیوه یا کلاش، پاپوش محلی کردستان است که به دلیل سبک و بادوام بودن برای راهپیمایی‌های طولانی در مسیرهای ناهموار بسیار مناسب است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،گیوه کردی یا همان کلاش، ویژه مناطق کردنشین کشور بوده و محل اصلی تولید آن، دراستان کردستان است.

این هنر دستی باوجود پیشرفت علم و فناوری و ماشینی شدن همه ابزارهای صنعتی، هنوز هم به شیوه‌ سنتی انجام می‌شود و تاکنون نیز غنا و زیبایی خود را حفظ کرده است.

کلاش در استان کردستان توسط استاد کاران شهرستان های مختلف بافته می شود اما کلاش تولیدی شهرستان مریوان شهرت خاص خود را دارد.

آقای صادقی یکی از استاد کاران خوش ذوق شهر مریوان که 20 سال است دراین عرصه فعالیت می کند،می گوید: هنر گیوه بافی را ازهمان اوایل جوانی واز نیاکان خود یادگرفته ام و درطول این چندسال به گیوه‌بافی و فروش آن در این شهر مشغول هستم وازکسب درآمد این هنر امرارمعاش می کنم.

محمدی دیگر بافنده کلاش نیز می گوید: ما نه تنها از شهرستان های مختلف استان کردستان بلکه از استان های همجوار نیز مشتری داریم.

مهمترین ویژگی کلاش یا گیوه مواد به کار رفته درآن است که رویه این نوع گیوه از نخ پنبه‌ای بافته شده و زیره آن از پارچه فشرده ساخته می‌شود و بر همین اساس کلاش کفشی سبک، نرم، قابل انعطاف ومتناسب با محیط کوهستانی است.

فرماندار مریوان با بیان اینکه ازسوی سازمان گردشگری و ميراث فرهنگی كشور شهرستان مریوان به عنوان شهرگیوه ثبت ملی شد گفت: تمامی مواد اولیه ساخت این پاپوش زیبا و راحت در شهرستان مریوان تولید می شود.

فلاحی افزود: دراین صنعت زمینه اشتغالزایی 1500 نفر گیوه دوز به طورمستقیم و 5 هزار نفرهم به صورت غیر مستقیم در شهرستان مریوان فراهم شده و به عنوان یکی از کالاهای صادراتی علاوه بر داخل کشور به اقلیم کردستان عراق هم صادر می شود.

تقاضای بالای خرید کلاش موجب آن شده تا برخی از بافندگان به جای شیوه سنتی بافت آن به ماشین آلات بافندگی روی آورند که این تهدیدی برای این هنر دستی محسوب می شود.

کریمی از بافندگان کلاش می گوید: متاسفانه این روزها شاهد کلاش های بی کیفیت در بازاریم که توسط ماشین آلات بافته شده اند و این کار خود باعث کاسته شدن از اصالت و طبیعی بودن آن شده است.

يكی از راهكارهای توسعه و ترويج صنايع دستی گیوه دوزی در استان کردستان و به ویژه در مريوان، ايجاد بستری مناسب برای عرضه و معرفی جهانی این صنعت دستی در بازارهای بين المللی است که با ایجاد نمایشگاه هنرهای دستی وبرگزاری کلاس های آموزشی دراین زمینه ومعرفی آن به علاقمندان می توان بازار فروش آن را پر رونق و همچنان این هنر را ماندگار کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: گیوه ، پاپوش ، محلی ، راحت ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.