شاعران در زمینه احقاق حق کپی‌رایت مشکل دارند

شاعران در زمینه حقوق کپی رایت از کوچکترین تا بزرگترین حق با مشکل مواجه هستند.

غلامرضا طریقی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نبود قانون کپی‌رایت در کشور گفت: شاعران در زمینه حقوق کپی رایت از کوچکترین تا بزرگترین حق با مشکل مواجه هستند. از جمله آنکه هنگامی که اثر آن‌ها منتشر می‌شود، به راحتی از روی آن اثر برداشته می‌شود. برای خودم پیش آمده که از 5 تا 9 شعرم را برداشتند و منتشر کردند.

وی افزود: شکل بدتری در زمینه کپی‌رایت وجو دارد و آن این است که شعرهایی از شاعران که به اصطلاح گل کرده و شهرت پیدا کرده است، بر روی کاشی، سرامیک یا لیوان نوشته می‌شود و در دسترس مردم قرار می‌گیرد اما متاسفانه در بسیاری از موارد نام شاعر در آن درج نمی‌شود. نبود قانون کپی‌رایت سبب شده است که شاعر نتواند در این موارد کاری انجام دهد.

این شاعر در خصوص شعرهای ترجمه بیان کرد: در زمینه شعرهای ترجمه نیز چون قانون کپی رایت را برای کشورهای دیگر اجرا نمی‌کنیم، این مسئله برای ما نیز وجود ندارد. البته به شخصه هنوز به مسئله شعرهای ترجمه مبتلا نشده‌ام. البته باید گفت همواره مسئله مالی در رعایت قانون کپی رایت وجود ندارد، گاهی شاعر علاقه‌ای ندارد اشعارش در کنار آثار دیگران منتشر شود. در این موارد نیز شاعر هیچگونه حق پیگیری ندارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار