ناشران معتبر هیچگاه امتیازاتی را که دارند با پرداخت نکردن حق التالیف خراب نمی‌کنند.

ناشران معتبر هیچگاه امتیازات خود را خراب نمی‌کنندناصر فیض، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه حق‌التالیف یک مقدار به ناشر بستگی دارد، گفت ناشران معتبر هیچگاه امتیازاتی را که دارند با پرداخت نکردن حق‌التالیف خراب نمی‌کنند و قراردادهای مناسب با مولفین می‌بندند. یک قواعد کلی وجود دارد تا اثری حق التالیف داشته باشد یا آنکه براساس پ‍ژوهشی که فرد انجام می‌دهد، درآمدی خواهد داشت و ناشران معتبر آن را رعایت می‌کنند.

وی افزود: هیچ ناشر بزرگی کاری انجام نداده است تا گمان شود، حق‌التالیف اهالی قلم رعایت نمی‌شود. در این میان اما برخی هستند که از جایگاه خود سوء استفاده می‌کنند. گاهی فرد باید کل هزینه چاپ اثرش را بپردازد یا آنکه به جای پرداخت حق‌التالیف به مولف، 500 جلد از کتاب‌هایش را به وی می‌دهند. مگر آنکه کتاب فردی به میزان زیادی پرفروش باشد. در اینجا مولف تعیین کننده میزان سود خواهد بود.

این شاعر با اشاره به آنکه هرقدر هم که ناشر ادعای فرهنگی و غیر مادی بودن کند، یک بخش از کار وی مادیات خواهد بود، بیان کرد: یک بخشی از مادی بودن ناشر حقشان است. با این شرایط که باید کاغذ و کتاب را در انبار خود بخواباند و برای اثر رونمایی و نقد کتاب برگزار کند تا اثر وی به فروش برسد، به طور معمول آثاری که مشتری دارند به چاپ‌های بعدی می‌رسد. باید یک اتفاقی بیفتد تا ناشر از جایگاه خود استفاده شرافت‌مندانه‌ای کند. 

فیض ادامه داد: سوءاستفاده از موقعیت خود توسط برخی ناشران، مانند این است که کسی وسط بیابان بیاید و آب را با هزینه زیادی به فرد تشنه بفروشد. این مسئله کاری غیر اخلاقی است. ممکن است برخی اوقات اوضاع ناشران مناسب نباشد و پرداخت حق‌التالیف‌ها عقب بیفتد اما به هرحال پرداخت می‌شود. به قول معروف دیر و زود دارد؛ اما سوخت و سوز ندارد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.