هم اکنون چیزی به عنوان حق‌التالیف برای مولفان وجود ندارد و درصد بسیار اندکی از فروش نصیب آن‌ها می‌شود.

مهدی رضایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت کنونی حق‌التالیف مولفان گفت: هم اکنون چیزی به عنوان حق‌التالیف برای مولفان وجود ندارد و درصد بسیار اندکی از درآمد فروش اثرشان نصیب آن‌ها می‌شود. این مسئله به دلیل تغییر شیوه بستن قرارداد میان ناشر و مولف به وجود آمد. هم اکنون شیوه آن با قبل متفاوت شده است. در گذشته پس از تایید اثر در انتشاراتی، کتاب منتشر می‌شد و در نهایت ده درصد درآمد فروش کتاب نصیب مولف می‌شد. این میزان برای حرفه‌ای‌ها 15 تا 20 درصد بود. اما هم اکنون آشفتگی در این زمینه دیده می‌شود.

وی افزود: هم اکنون مولف باید هزینه چاپ اثر خود را به طور کامل پرداخت کند یا این میزان میان مولف و ناشر نصف، نصف تقسیم می‌شود. در نهایت نیز به حق‌التالیف نمی‌رسد. مگر آنکه فردی در زمینه کاری خود طراز اول باشد. هنگامی که صحبت از حق‌التالیف می‌شود به نظر می‌آید، پولی در این میان رد و بدل می‌شود اما امروز این مسئله وجود ندارد و به جای آن مقداری از کتاب‌هایش را به وی می‌دهند و او خود آثارش را به فروش می‌رساند. 

این نویسنده ادامه داد: در سال 20 تا 30 نویسنده‌ای که با من دوست هستند، با بنده تماس می‌گیرند و در خصوص عرضه کتاب‌هایشان مشورت می‌گیرند. آن‌ها می‌گویند کتابفروشی‌ها اثر آن‌ها را نمی‌گیرند تا به فروش برسانند، به دلیل آنکه به نظرشان کتاب به فروش نمی‌رسد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.