نظام چاپ کتاب باید براساس استانداردهای جهانی یا نزدیک به آن باشد.

جلیل صفربیگی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نظام چاپ و نشر براساس استانداردهای جهانی گفت: حق مولف باید در مرحله اول از طرف دولت دیده شود. بهتر است یک نظام درست و حسابی برای چاپ و نشر کتاب داشته باشیم و این نظام براساس استانداردهای جهانی یا نزدیک به آن باشد. از جمله آنکه کتاب اول مولف از طرف دولت حمایت شود.این مسئله را در کشورهای اروپایی مشاهده می کنیم. در این کشورها 70 درصد چاپ اول کتاب توسط دولت خریداری می شود. در چاپ های بعدی نیز این حمایت به صورت تهیه کتاب برای کتابخانه ها ادامه دارد.
 
وی افزود: در صورتی که دولت استانداردهای جهانی را برای پدیدآورندگان رعایت کند این مسئله نیز توسط بخش خصوصی مدنظر قرار می گیرد. برخورد قانونی با کسی که از یک اثر ادبی کپی برداری کرده و حمایت مادی و معنوی از چاپ آثار نویسندگان مسئله‌ای است که دولت‌های گذشته از آن غافل بوده‌اند. از طرف دیگر نظام چاپ در زمینه حق مولف نیز رعایت شود.

این شاعر با اشاره به شفاف شدن حق التالیف پدیدآورندگان آثار ادبی اظهار داشت: باید به مسئله بیمه کتاب نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه شود. بیمه برای مسائل گوناگون در نظر گرفته می شود اما برای کتاب چنین مسئله ای وجود ندارد. دولت می تواند به بیمه کتاب کمک کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار