معاون منابع انسانی قوه قضائیه با تاکید بر این‌که قضاوت کاری بسیار سختی است، گفت: اساس دستگاه قضا قاضی محور است و تمام دستگاه باید در خدمت قضات باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت السلام و المسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در مراسم تحلیف کارآموزان قوه قضاییه اظهار داشت: قضات باید شان دستگاه قضایی را حفظ کنند که البته کار سختی است. اگر بخواهیم شان دستگاه قضایی حفظ شود بای دبه لحاظ ذهنی آمادگی لازم را ایجاد کنیم و هر چقدر برداشت و ذهنیت ما به منصب قضاوت نزدیک باشد این شان بیشتر حفظ می شود.

وی افزود: شان قضات برخواسته از انتظارات و این‌که این منفعت دارای چه اقتضاعاتی است نیاز به بررسی دارد طبیعتا هر شغلی دارای یک سبک زندگی خاص است اما  کار قضاوت دارای سبک زندگی خاصی است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه بیان کرد: در شان دستگاه قضایی اگر فردی به عنوان مجری عدالت انتخاب می‌شود باید از ارزش‌های انسانی بهره مند باشد زیرا بدون آن کار قضاوت مشکل خواهد شد و ارزش‌های انسانی باید بر زندگی یک قاضی حاکم باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی تصریح کرد: با یک لااوبالی گری نسبت به ارزش‌های انسانی نمی‌توان مسیر قضاوت را طی کرد و چگونه می‌تواند شخصی که  عدالت در وجودش نهادینه نشده است متولی عدالت باشد.

وی افزود: بنابراین شان دستگاه قضا به سبک زندگی قاضی و ارزش‌های انسانی در او وابسته است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان این‌که یک قاضی باید رعایت قواعد رفتاری را داشته باشد گفت: عقلانیت و تدبیر ارتباط مستقیمی را با کار قضاوت دارد.

وی افزود: مردم تعریف بسیار بالایی از منصب قضا دارند اما سطح این شان را قضات با رفتارشان تعیین می‌کنند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با تاکید بر وجود دانش در اهمیت کار قضاوت گفت: هر چقدر قضات از دانش و تجربه بالاتری برخوردار باشند دارای شان بیشتری هستند زیرا کار قضاوت یک کار علمی است و قاضی باید دانش خود را به روز کند زیرا دانش به حل و فهم مسائل کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی بیان کرد: کار قضاوت بر خلاف بسیاری از کارها دارای پایه‌های علمی است و اصول دستگاه قضایی بر اساس انسان محوری تدوین شده است و چون کار دستگاه قضایی کاری انسان محور است در نتیجه عوامل انسانی نیز در آن تاثیر دارند.

وی با بیان این‌که افراد و کارمندان اساس دستگاه قضایی را تشکیل می‌دهند، گفت: تمام دستگاه قضا باید در خدمت قضات باشد زیرا خروجی این دستگاه آراء صادر شده است که باید مبتنی بر عدالت باشد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه قضا قاضی محور است زیرا اوست که تصمیم گیرنده نهایی در پرونده‌ها است و توقع و انتظار از قضات بسیار بالا است.

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی تاکید کرد: علاوه بر سختی موجود در کار قضاوت این شغل محدودیت‌هایی نیز بر انسان تحمیل می‌کند زیرا  کار قضایی علاوه بر این‌که ذهن را خسته می‌کند با انسان‌هایی برخورد دارد که معتقد هستند حقشان از بین رفته است.

وی با تاکید بر تامین معیشت قضات گفت: معیشت قاضی برابر با متون دینی و تاکید مسئولین باید به طور نسبی تامین شود و هم سطح جامعه باشد تا قضات شان‌شان حفظ شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی افزود: دادیارها و سطوح دستگاه قضایی نیز دارای حقوق پایینی هستند و در هیچ دوره‌ای نمی‌توان گفت که حقوق قضات بسیار بالا بوده است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه بیان کرد: میزان حقوق قضات نباید به انداز‌ه‌ای باشد که استقلال آن ها از بین برود و همچنین نباید به میزانی باشد که سبک زندگی مصرف گرایی باعث ایجاد طمع در آن‌ها شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی با بیان این‌که بالاترین ویژگی دستگاه قضایی اعتماد عمومی است، گفت: اگر شخصی نتواند در کار قضاوت درست فعالیت کند باید آن را ترک کند زیرا شغل قضاوت کار بسیار مهمی است و کمین گاه‌های بسیاری روبروی آن وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید توحید آملی قائم مقام مرکز آموزش قوه قضائیه  در ادامه جلسه با  ارائه گزارشی از میزان کارآموزان سال 94دستگاه قضایی اظهار داشت: تاکنون 827 نفر مراحل کارآموزی خود را به اتمام رسانده‌اند و تا پایان سال 272 نفر نیز این مراحل را به پایان خواهند رساند و در مجموع در سال 94 هزار و 99 نفر آموزش‌های کارآموزی دستگاه قضایی را می‌گذرانند و امیدواریم در اوایل سال 96 نیاز استان‌های محروم از نظر تامین نیروی انسانی  مرتفع شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار