استان قم با قرارگرفتن در جنوب استان تهران، شمال استان اصفهان، شرق استان مرکزی و غرب استان سمنان، به عنوان یکی از پل‌های ارتباطی مهم و ارزشمندی شناخته می‌شود .

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دلیل وجود عمارت‌ها و بناهای برجای مانده از دوران کهن، استان قم یکی از نواحی تاریخی کشور به شمار می‌آید و برخی از باستان‌شناسان و مورخان، این خطه را، یکی از کهن‌ترین مناطق سکونت بشر معرفی کرده‌اند.

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

طبق اسناد تاریخی موجود و کاوش‌های صورت گرفته بر آثار تاریخی این استان، مورخان و باستان‌شناسان داخلی و خارجی، قدمت آن را بالغ بر ۷۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. در واقع تعدادی از آن‌ها معتقدند که نخستین مکان سکونت بشر و ایجاد تمدن‌های اولیه در این مکان صورت گرفته است. در کنار جاذبه‌های گردشگری، مهم‌ترین دلیل حضور بازدیدکنندگان داخلی و خارجی، مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) است که بهترین بهانه برای سفر در ایام نوروز به شمار می‌آید.

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

هزینه‌ های اصلی


از جمله نکات مهم در سفر، برآورد میزان هزینه‌هایی از قبیل هزینه‌ی اقامت، تردد، خورد و خوراک، خرید و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری است که باید توسط گردشگران و بازدیدکنندگان بررسی شود. بسیاری از مسافران و گردشگران، به دلایل مختلفی از جمله گرمی آب و هوا و مناسب نبودن آب شرب، تمایل زیادی به اقامت بیش از یک یا دو روز، در شهرستان قم نخواهند داشت. اما برخی از گردشگران به مناطق گردشگری از زاویه های دیگری نگاه می کنند و همین میزان اقامت نیز، مستلزم مکانی مناسب جهت استراحت است که اوقات خوشایند و خاطرات دل‌انگیزی را در ذهن آن‌ها، حک کند.

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

هزینه ی اقامت در هتل‌ ها و هتل‌ آپارتمان‌ های اطراف حرم مطهر


حرم مطهر حضرت معصومه (س) در مرکز شهر قم و از طرف شمال به میدان آستانه، از شرق به خیابان آیت الله مرعشی نجفی، از جنوب به مسجد اعظم و خیابان موزه و از غرب به مدرسه‌ی فیضیه متصل است. هزینه‌ی هتل‌ها با توجه به میزان فاصله از حرم مطهر و تسهیلات ارائه شده، متغیر خواهد بود. اما به طور میانگین، قیمت‌ها از ۱۳۰ هزار تومان تا ۲۷۰ هزار تومان به ازای هر یک شب اقامت در اتاق دو تخته، خواهد بود. در اکثر این هتل‌ها خدمات رفاهی همانند ارائه‌ی اینترنت در لابی، کافی‌شاپ، رستوران، نمازخانه، پارکینگ و... برای میهمانان در نظر گرفته شده است. اکثر هتل‌های ذکر شده در خیابان‌ ارم، خیابان بهار، خیابان حجتیه، خیابان اراک، خیابان معلم و چهارراه غفاری قرار دارند.

هزینه‌ ی اقامت در هتل‌ ها و هتل‌ آپارتمان‌ های فاصله‌ دار از حرم مطهر

همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، نرخ هتل‌ها با توجه به میزان فاصله از حرم مطهر و تسهیلات ارائه شده، متغیر خواهد بود. پرواضح است که با دور شدن از حرم مطهر، می‌توان هتل‌هایی با قیمت‌های پائین‌تر و مناسب‌تر جهت اسکان انتخاب کرد. البته در این بین، حضور هتل‌هایی با تعداد ستاره‌ی بیشتر و ارائه‌ی تسهیلات رفاهی عالی، علی‌رغم فاصله‌ی زیاد از حرم مطهر (میدان امام خمینی، میدان سعیدی، میدان ۷۲ تن، بلوار امین) با قیمتی مشابه با هتل‌های اطراف حرم مطهر نیز مشاهده می‌شود. به طور کلی، در اکثر این هتل‌ها، متوسط هزینه‌ی یک شب اقامت در اتاق‌های دو تخته از ۶۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان برآورد شده است. البته در مناسبت‌های ویژه، مسئولان این مکان‌ها، تخفیفاتی منحصر به فرد برای پذیرش شدگان در نظر خواهند گرفت که در صرف هزینه‌های اقامت، بسیار مفید و قابل توجه است.

هزینه‌ ی اقامت در مهمان پذیرهای شهر قم

مهمان‌پذیرها، از دیگر مکان‌ها برای اسکان مسافرین و گردشگران به شمار می‌آیند که طرفداران خاص خود را دارد. مطمئنا هزینه‌ی یک شب اقامت در این عمارات، بسیار باصرفه‌تر از هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های نزدیک حرم مطهر، خواهد بود. اکثر این مهمان‌پذیرها در کوچه‌های خیابان‌های اصلی متصل به حرم مطهر قرار دارند که خوشبختانه، علاوه بر قیمت مناسب‌تر از فاصله‌ی کمی تا حرم نیز برخوردارند. هزینه‌ی هر شب اقامت در اتاق دو تخته به طور میانگین از شبی ۲۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. خیابان‌ اراک، خیابان ارم، خیابان انقلاب، میدان آستانه، بلوار بهار، خیابان امام، خیابان امیر کبیر، پل آهنچی و پل حجتیه از جمله خیابان‌هایی هستند که در کوچه‌های آن، می‌توان تعداد زیادی از مهمان‌پذیرهایی را که در حال فعالیت بوده و به ارائه‌ی سرویس به گردشگران مشغولند، مشاهده کرد.

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه‌ی معصومه (س)

این شهر که پس از شهر مقدس مشهد، به عنوان دومین پایگاه مذهبی ایران معرفی شده است، به دلیل حضور عمارات و بناهای مذهبی هر ساله شاهد حضور گردشگران و زائرین بی‌شماری از سراسر ایران و جهان است. وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) (آرامگاه دختر هفتمین امام و خواهر امام هشتم شیعیان) و مسجد مقدس جمکران یکی از مهم‌ترین علل اهمیت و سیل ورود مسافران به این شهر تاریخی به شمار می‌آید. حرم مطهر حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) در مرکز این شهر و در مجاورت خیابان‌های اراک، مطهری، شهدا (صفائیه)، ارم و آستانه قرار گرفته است. قدمت این بارگاه مقدس به سال ۲۰۱ هجری قمری و مصادف با فوت این بانوی بزرگوار باز می‌گردد.

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)
مسجد مقدس جمکران

مسجد جمکران، مسجدی واقع شده در ۶ کیلومتری شهر قم به طرف جادهٔ کاشان در نزدیکی روستای جمکران است.

ساخت این بنا به نقل عالم معاصرمحدث نوری به فردی به نام شیخ حسن بن مثله جمکرانی مربوط می‌شود، به گفته او که در بیداری با امام دوازدهم شیعیان، مهدی دیدار کرده است و حجت بن حسن دستور ساخت مسجد را به وی داده است.

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

مقابر باغ گنبد سبز قم

مجموعه‌ی مقابر گنبد سبز قم، متشکل از سه آرامگاه متعلق به خواجه اصیل الدین، خواجه علی صفی و فرد دیگری که متاسفانه به دلیل از بین رفتن کتیبه‌ی سومین گنبد، ناشناس مانده‌ است، در نظر گرفت. معمار و طراح این مجموعه‌ی تاریخی، آن را در قرن هشتم هجری و مجاورت یکدیگر احداث کرده‌ است. این عمارات تاریخی، در شرق شهرستان قم، خیابان انقلاب، مجاورت گلزار شهدا و در محلی که به دروازه‌ی کاشان معروف است، قرار گرفته‌اند.

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

سوغات شهر مقدس قم

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

موزه ی آستانه ی مقدس حضرت معصومه (س)

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

سفر نوروزی به استان قم (قسمت دوم)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.