تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ 15 اسفند (5 مارس ) رخ داده است ، اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز به مهترین اتفاقات دنیای فوتبال که در چنین روزی رخ داده است ، می پردازیم.


*پیروزی استقلال در دربی و پیغام پروین به آنها
15 اسفند 1370 دربی 35 که یکی از عجیبترین بازی های سرخابی ها بود با نتیجه دو بر صفر به سود استقلال به اتمام رسید. استقلال به عنوان قهرمان آسیا، دربی را با 2 گلِ دقایق ابتدایی صمد مرفاوی و ورمزیار شروع کرد. عملکرد استقلال و وضعیت آشفته پرسپولیس خوشبین ترین هوادار پرسپولیس، را به یک شکست سنگین در نیمه ی دوم متقاعد کرده بود اما در نیمه دوم استقلالی به میدان آمد که با تیم نیمه اول کاملا تفاوت داشت . آنها به وضوح مراعات حال پرسپولیسی ها را میکردند و دیگر از حملات نیمه اول آنها خبری نبود تا بازی با همان نتیجه دو بر صفر به پایان برسد.
با گذشت بیش از 20 سال از آن مسابقه، برخی بازیکنان استقلال از جمله رضا حسن زاده به وجود سفارش از سوی علی پروین اعتراف کردند. این موضوع توسط شاهرخ بیانی و اطرافیان پروین رد شد اما سپس مرتضی فنونی زاده یکی از پیشکسوتان پرسپولیس، لب به اعتراف گشود و گفت که علی پروین مربی وقت تیم پرسپولیس و تیم ملی ایران، شخصا خواسته بود به گوش شاهرخ بیانی و چند بازیکن دیگر استقلال برسد که دیگر به پرسپولیس گل نزنید! البته چند بازیکن استقلال در آن مسابقه ، هر گونه سفارش از سوی پروین را رد کردند و گفتند به دلیل اینکه پروین مربی ما در تیم ملی بود ، خودمان مراعات کردیم و دیگر به پرسپولیس گل نزدیم. چند بازیکن پرسپولیس هم ، هر سفارش یا مراعاتی را رد کردند و گفتند ، استقلالی ها نتوانستند دیگر به ما گل بزنند.
در آن سال، استقلال با یکی از بهترین تیم های تاریخ خود، در شرایطی به دربی 35 رسید که تنها چند ماه از کسب دومین قهرمانی این تیم در آسیا می گذشت.
حضور نفراتی چون احمدرضا عابدزاده، رضا حسن زاده، شاهین بیانی، جواد زرینچه، شاهرخ بیانی، امیر قلعه نویی، صمد مرفاوی، عبدالعلی چنگیز و صادق ورمزیار در ترکیب تیم و منصور پورحیدری برروی نیمکت باعث شده بود که استقلال در آسیا و ایران به یک تیم بی رقیب تبدیل شود .

*کفاشیان لیوان را در دست گرفت
15 اسفند 90 ، انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شد و کفاشیان برای چهار سال دیگر این سمت را بر عهده گرفت.
انتخابات با شرکت سه کاندیدا برگزار شد که در پايان دور اول انتخابات، كفاشيان با 39 رأي، قريب که مورد حمایت و گزینه وزرات ورزش بود با 23 رأي و عزيز محمدي با 11 رأي كار را به دور دوم بردند و رييس سابق سازمان ليگ از دور خارج شد.
وزير به عنوان اولين نفر پاي صندوق رفت و قبل از آنكه رأيش را بنويسد اعلام كرد به احترام كانديداها و براي اينكه حرف و حديثي بابت حمايت پيش نيايد، من رأي سفيد مي‌دهم. جالب اينجاست كه در پايان دور اول روي هر 73 رأي اسامي نوشته شده بود و هيچ رأيي سفيد و مخدوش نبود. البته اطرافيان وزير توضيح دادند كه منظور دكتر عباسي اين انتخابات نبود و رأي سفيد او به امضاي تاييديه كانديداها قبل از تاييد صلاحيت بود كه از هيچ‌كدام حمايت نكرد تا شائبه‌اي پيش نيايد.
با رفتن كفاشيان و قريب به دور دوم، انتخابات بلافاصله تكرار شد و اين‌بار رييس ناييني فدراسيون با اختلافي بالا قريب را جا گذاشت و اولين ركورد رييس هشت ساله فدراسيون فوتبال را به نام خود ثبت كرد.



*پیروزی انگلیس در 2 مسابقه در یک روز
5 مارس 1892، تیم ملی انگلیس دو مسابقه مختلف را در یک روز انجام داد و هر دو را با نتیجه 2 بر صفر پیروز شد.
انگلیس در یک مسابقه چهار جانبه همراه با ولز ، اسکاتلند و ایرلند شرکت کرده بود.
در مسابقه اول این جام ، ولز و ایرلند به تساوی یک بر یک رسیدند و طبق برنامه ریزی که انجام شده بود ، هر دو تیم مسابقه بعد خود را باید در یک روز برابر انگلیس انجام می دادند. بنا براین انگلیس دو تیم مختلف را در دو مکان متفاوت به میدان فرستاد و در هر دو مسابقه با نتیجه دو بر صفر ، ولز و ایرلند را شکست داد.
انگلیس در مسابقه آخر خود با نتیجه چهار بر یک اسکاتلند را شکست داد و برای پنجمین بار قهرمان این جام چهارجانبه شد.


*اولین مسابقه بین المللی در فوتبال
5 مارس 1870 ، اولین مسابقه فوتبال ملی در لندن و بین تیم های ملی انگلیس و اسکاتلند برگزار شد که با نتیجه یک بر یک به پایان رسید.
البته تیم ملی اسکاتلند از بازیکنانی که اصالتی اسکاتلندی داشتند ولی در لندن زندگی میکردند ، انتخاب شده بود و به دلیل اینکه این بازیکنان از لندن بودند ، فیفا این مسابقه را به عنوان یک مسابقه بین المللی ثبت نکرد.
این بازی در زیر باران برگزار شد و دو تیم در نیمه اول به تساوی بدون گل رسیدند . در نیمه دوم ابتدا اسکاتلند در دقیقه 75 به گل رسید و سپس انگلیس در دقیقه 89 کار را به تساوی کشاند.
به این صورت اولین مسابقه فوتبال بین بازیکنان دو کشور مختلف با نتیجه مساوی به پایان رسید.

*تولد کاپیتان تیم ملی ایران
15 اسفند 1361 ، آندرانیک تیموتیان سامرانی در تهران در خانواده‌ای ارمنی‌تبار به دنیا آمد. او در فوتبال ایران با نام آندرانیک تیموریان خطاب می‌شود.
آندرانیک به مانند اکثر ورزشکاران ارمنی ایران، فعالیت خود را از ۱۵ سالگی در باشگاه فوتبال آرارات تهران آغاز کرده‌است. پس از دو سال بازی در آرارات، در ۱۷ سالگی به تیم جوانان استقلال تهران پیوست.
آندرانیک تیموریان برای اولین در سطح فوتبال در ابومسلم مشهد چهره شد، جایی که از همین تیم نیز به اروپا ترانسفر و به جام جهانی راه یافت.
آندو در تابستان سال ۱۳۸۵ پس از درخشش در جام جهانی آلمان به تیم فوتبال بولتون پیوست. تیموریان در مجموع دو فصل به سال‌های ۱۳۸۵-۱۳۸۷ در بولتون ۲۰ بازی انجام داد که در نهایت توانست به عنوان هافبک دفاعی ۲ گل نیز به ثمر برساند. پس از جدایی آلاردایس از بولتون، سامی لی و بعد گری مگسون (مربیان بعدی بولتون) علاقه‌ای به این بازیکن نشان ندادند وی پس از درخشش در چند بازی با افت شدید مواجه شد که همین امر یکی از عوامل نیمکت نشینی وی بود تا در پایان قراردادش راهی تیم فولهام لندن شود و زیر نظر روی هاجسون به فوتبال خود ادامه دهد.اما او در این تیم موفقیتی را کسب نکرد و تنها یک بازی در لیگ برتر و یک بازی در کارلینگ کاپ انجام داد. او پس مصدومیت در ۲ فوریه ۲۰۰۹به عنوان بازیکن قرضی به تیم بارنزلی در لیگ دسته اول انگلیس رفت و توانست ۱۱ بازی برای این تیم انجام دهد.
آندو پس از دوری ۴ ساله از لیگ برتر ایران به تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز پیوست و سپس برای سال آینده وارد تیم استقلال تهران شد. اما پس از یک فصل حضور در این تیم به لیگ قطر رفت.
آندو تیموریان سال ۱۳۹۲ با عقد قراردادی ۱ ساله دوباره به استقلال تهران پیوست. آندرانیک تیموریان در فصل ۹۴-۱۳۹۳ نیز قرارداد خود را به مدت دو سال با استقلال تهران تمدید کرد. در نیم فصل لیگ چهاردهم، پس از کش و قوس‌های فراوان و اختلاف نظر هایی که با قلعه نوعی پیدا کرد سرانجام به تراکتورسازی، تیم سابق خود بازگشت.
تیموریان در سال 94 دوباره به لیگ قطر رفت و پس از یک نیم فصل بازی در تیم ام صلال ، به ایران بازگشت و در نیم فصل دوم برای تیم سایپا بازی میکند.
آندو از سال 1384 عضو تیم ملی است و تاکنون 97 بازی ملی انجام داده و 9 گل هم به ثمر رسانده است.


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار