تقویم روزانه فوتبال

تولد سرمربی تیم ملی / اولین مسابقه افسانه فوتبال آرژانتین

تقویم امروز فوتبال به مهترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۱۱ اسفند(یک مارس) اختصاص دارد.

تولد سرمربی تیم ملی / اولین مسابقه افسانه فوتبال آرژانتینبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز ، مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است را مرور می کنیم.

*تولد کارلوس کی روش
یک مارس ۱۹۵۳، کارلوس کی روش ، سرمربی تیم ملی کشورمان در موزامبیک متولد شد.
کی روش در دوران جوانی خود، از ۱۵ تا ۲۱ سالگی در تیم شهر محل تولد خود در نامپولای موزامبیک، باشگاه فروویاریو نامپولا، دروازه‌بان بود. پس از این که موزامبیک از پرتغال اعلام استقلال کرد و انقلاب میخک در پرتغال اتفاق افتاد، کیروش فوتبال خود را رها کرد و به پرتغال، کشور اجدادی خود مهاجرت کرد.
کیروش در دانشگاه صنعتی لیسبون تحصیل کرد و با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی — گرایش فوتبال فارغ‌التحصیل شد. او مربیگری را از سال ۱۹۷۸ با سرمربیگری تیم دانشگاه محل تحصیل خود که ۲ سال به طول انجامید آغاز کرد.
در سال ۱۹۸۱ سرمربی تیم زیر ۱۳ سال باشگاه دسته‌دومی اسپورتینگ لیسبون الیویاس شد و سپس در بلننسیش مربی تیم زیر ۱۵ سال بود. در فصل ۱۹۸۴–۱۹۸۳، دستیار تیم بزرگسالان استوریل پرایا در لیگ برتر فوتبال پرتغال بود.
پس از این کی روش در سال ۱۹۸۵ با فدراسیون فوتبال پرتغال همکاری خود را آغاز کرد و در فوتبال پایه ملی مشغول به کار شد. ابتدا به مدت دو سال دستیاری تیم ملی زیر ۱۸ سال را بر عهده داشت و سپس همزمان سرمربی تیم‌های زیر ۱۶، زیر ۱۸ و زیر ۲۰ بود. از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱، کی روش توانست سه موفقیت بزرگ با تیم‌های پایه پرتغال کسب کند، ۲ بار متوالی قهرمانی جام جهانی فوتبال جوانان با بازیکنان زیر ۲۰ سال در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱، و یک قهرمانی جام ملت‌های اروپای نوجوانان با تیم زیر ۱۶ سال در سال ۱۹۸۹. بازیکنانی مانند لوئیس فیگو، روی کاستا و ژائو پینتو از کشف‌ها و دست‌پرورده‌های شاخص کیروش در این دوران بودند. بعد ها از کیروش به عنوان «معمار نسل طلایی فوتبال پرتغال» یاد شد. قهرمانی‌های کیروش باعث شد تا او در سال ۱۹۹۰ نشان لیاقت بین‌المللی را از فدراسیون پرتغال و بالاترین درجه افتخار یک ورزشکار را از دولت پرتغال دریافت کند.
کیروش در سال ۱۹۹۱ به سرمربیگری تیم ملی فوتبال پرتغال انتخاب شد اما نتوانست تیم را به جام جهانی ۱۹۹۴ ببرد و در سال ۱۹۹۳ از مربیگری تیم کناره‌گرفت.
او در دو فصل ۱۹۹۵–۱۹۹۴ و ۱۹۹۶–۱۹۹۵ لیگ برتر فوتبال پرتغال، مربیگری باشگاه اسپورتینگ لیسبون را برعهده داشت و در لیگ، یک مقام سومی و یک دومی کسب کرد. تیم کیروش در جام حذفی و سوپرجام نیز یک قهرمانی به‌دست‌آورد تا او دوران موفقی را با این باشگاه تجربه کند.
او سپس هدایت تیم هایی از آمریکا و ژاپن را بر عهده گرفت و پس از آن سرمربی تیم ملی امارات شد.
او سپس هدایت تیم ملی آفریقای جنوبی را بر عهده گرفت و موفق شد این تیم را به جام جهانی ۲۰۰۲ ببرد اما پس از ناکامی در جام ملتهای آفریقا از این سمت کنار رفت.
او سپس دستیار فرگوسن در منچستر یونایتد شد اما پس از یک سال ، با پیشنهاد رئال مادرید روبرو شد و سرمربی این تیم شد.
او در رئال موفق نبود و پس از یک فصل هدایت این تیم در سال ۲۰۰۴ دوباره به منچستر بازگشت و دستیار فرگوسن شد و تا سال ۲۰۰۸ که هدایت تیم ملی پرتغال را بر عهده گرفت در این تیم ماند. او همراه با پرتغال به جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرد و با دو تساوی برابر برزیل و ساحل عاج و یک پیروزی برابر کره شمالی به مرحله بعد راه یافت اما در این مرحله برابر اسپانیا که قهرمان جهان هم شد با نتیجه یک بر صفر شکست خورد و حذف شد.
وی سپس از تیم ملی پرتغال کنار گذاشته شد و از سال ۲۰۱۱ هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت.
انتقاد های برخی کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال کشورمان از کی روش از همان بازی اول و پیروزی یک یر صفر ایران برابر ماداگاسکار آغاز شد و در این مدت او همیشه و با هر نتیجه ای مورد انتقاد این افراد قرار گرفته است با این وجود کی روش در نزد هوداران تیم ملی کشورمان خیلی زود محبوب شد و پس از صعود ایران به جام جهانی و بازی خوب برابر آرژانتین ، محبوییت او بیشتر شد. البته کی روش نتوانست در جام ملتهای آسیا موفق باشد و تیم ما با شکست برابر عراق از این جام حذف شد.
کی روش امروز در حالی تولد ۶۳ سالگی خود را جشن میگیرد که چند وقت پیش استعفای خود را از هدایت تیم ملی ایران تحویل فدراسیون داد. استعفایی که بعید است مورد قبول واقع شود.

* پرسپولیس ، سایپا را اوراق کرد
۱۱ اسفند ۱۳۹۱، پرسپولیس در لیگ برتر با نتیجه چهار بر یک سایپا را شکست داد.
سرخپوشان در حالي مقابل نارنجي‌پوشان كرجي قرار گرفتند كه در طول هفته گذشته تمرينات آنها پيرامون محروميت يحيي گل‌محمدي و مسايل داوري بعد از بازي با آلومينيوم پيگيري شد، اما كميته انضباطي به يكباره محروميت سرمربي جوان پرسپوليس را لغو كرد تا اين تيم با روحيه بهتري به مصاف سايپا برود. پرسپوليس اين بازي را هجومي آغاز كرد و روي شوت سنگين و ناگهاني ميثم نقي‌زاده ، به گل رسيد و چند دقيقه بعد هم روي سانتر ولاتكو و ضربه سر غلامرضا رضايي به گل دوم دست يافت تا هواداران اين تيم به يك پيروزي پرگل اميدوار شوند. در اين نيمه سايپا حرفي براي گفتن نداشت و نتوانست به جز يكي، دو موقعيت نصف و نيمه خطرناك ظاهر شود. بازي با همين نتيجه در نيمه اول در حال پايان بود كه با خطاي هند برجلو پرسپوليس صاحب يك ضربه پنالتي شد كه حقيقي آن را به گل تبديل كرد تا پرسپوليس با سه گل به رختكن برود. در نيمه دوم سايپا به قصد جبران گل‌هاي خورده به ميدان آمد و روي شوت ديدني روزبه شاه‌علي‌دوست توانست يكي از گل‌هاي خود را جبران كند. در ادامه مسابقه يحيي با به ميدان آوردن محمد نوري، محمد قاضي و كريم انصاري‌فر، روند تهاجمي تيم خود را افزايش داد و در حالي كه بازي لحظات پاياني خود را سپري مي‌كرد، روي پاس انصاري‌فر و ضربه محمد نوري به گل چهارم دست يافت و درنهايت به سه امتياز شيرين رسيد .

*اولین بازی ملی مارادونا
یک مارس ۱۹۷۷، دیگو مارادونای ۱۶ ساله اولین بازی ملی خود را برای آرژانتین انجام داد.
آرژانین در این روز در یک دیدار دوستانه برابر مجارستان قرار گرفت و با نتیجه پنج بر یک پیروز شد.
این مسابقه در بوینس آیرس آرژانتین در حضور ۶۰ هزار تماشاگر برگزار شد و در دقیقه ۶۲ مسابقه و در حالی که آرژانتین پنج بر صفر از حریف پیش بود ، سرمربی آرژانتین دو تعویض انجام داد و ابتدا ریکاردو ویلا به میدان آمد و سپس نوبت دیگوی ۱۶ ساله بود که اولین بازی ملی خود را تجریه کند.
بازیکنی که بعدها به بهترین فوتبالیست تاریخ آرژانتین و یکی از بهترین های فوتبال جهان تبدیل شد.

* دو داور به فوتبال اضافه شد
یک مارس ۲۰۰۹، فدراسيون بين‌المللي فوتبال (فيفا) استفاده از دو كمك داور ديگر براي كنترل محوطه جريمه در مسابقات فصل آينده يكي از ليگ‌هاي مهم اروپا را تصويب كرد.
هم پلاتيني و هم سپ بلاتر رييس فيفا، موافق چنين طرحي به جاي استفاده از فيلم ويدئويي مسابقات بودند كه در ورزش‌هايي همچون راگبي استفاده مي‌شود. به اعتقاد آنها، استفاده از فيلم ويدئويي مسابقات، با توقف‌هاي غير ضروري، مانع رواني حركت مسابقات مي‌شود. آنها همچنين بر اين باور بودند كه استفاده از دو كمك در پشت دروازه تيم‌ها مي‌تواند به داوران براي تصميم‌گيري در مورد خطاهاي پنالتي و استفاده از دست كمك كند. دو داور پشت دروازه اکنون در بعضی از لیگ های معتبر اروپا استفاده می شود که البته در بیشتر مسابقات نقش زیادی ندارند.
فيفا همچنين پيشنهاد افزايش وقت استراحت بين دو نيمه مسابقات را رد كرد. اين تصميم بعد از آن گرفته شد كه هيات بين‌المللي فوتبال (IFAB) اعلام كرد، اين پيشنهاد را تصويب نخواهد كرد. پيشنهاد افزايش وقت استراحت بين دو نيمه با مخالفت اتحاديه‌هاي فوتبال انگليس، ايرلند شمالي، اسكاتلند و ولز روبرو شد.اين چهار اتحاديه به دليل اينكه نيمي از اعضاي هيات بين‌المللي فوتبال را تشكيل مي‌دادند و هر كدام صاحب يك راي بودند، قدرت ممانعت از ايجاد هرگونه تغييري را در مقررات و قوانين مربوط به فوتبال داشتند.


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
ما با سرمربی کرواسی دوست هستیم،باکشور کرواسی چرا تجارت نداریم؟!
آخرین اخبار