وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی از جمله حادثه مرگ نوزاد 45 روزه، تعهد وزیر بهداشت برای انجام مراحل درمان دانش آموزان شین‌آبادی و ... در حوزه سلامت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی از جمله حادثه کپسول اشتباهی، افتتاح مهمانسرا برای همراهان بیمار، تعهد وزیر بهداشت برای انجام مراحل درمان دانش آموزان شین‌آبادی و ... در حوزه سلامت منتشر شد.

بازهم کپسول اکسیژن اشتباهی حادثه آفرید
بعد از گذشت بیش از یک ماه از سوختگی مادر باردار به علت وصل کپسول اکسیژن اشتباهی، این بار نوزاد 45 روزه قربانی شد.

تعهد وزیر بهداشت برای انجام مراحل درمان دانش آموزان شین‌آبادی 
وزیر بهداشت گفت: تعهد می‌کنم دولت کمک کند یا نکند اقدامات لازم برای ادامه روند درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی را انجام دهم.

مهمانسرایی برای اسکان همراهان بیمار افتتاح شد 
مهمانسرای بیمارستان قلب شهید رجایی برای اسکان همراهان بیمار برای اولین بار در کشور افتتاح شد.

درآمد نجومی در متن جامعه پزشکی نیست 
علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینكه بدنه عمومی جامعه پزشكی كشور، فاقد درآمد آن چنانی است، اذعان داشت: درآمد نجومی پزشكان در متن جامعه پزشكی نیست و مقایسه‌های اختلاف برانگیز بین كاركنان نظام سلامت آفت بزرگی محسوب می‌شود و باید از به وجود آوردن چنین فضای مسمومی اجتناب كرد همكاران مختلفی در گروه‌های پزشكی چون پزشكان عمومی، ماماها، متخصصین داخلی، عفونی، اطفال و غیره كه جزو گروه‌های اصلی محسوب می‌شوند، آسیب پذیر و مشكلات پیچیده‌ای دارند.

انجمن‌های علمی، ظرفيت استثنايی مدنی تلقی می‌شوند 
رئيس كل سازمان نظام پزشكي انجمن‌های علمی تخصصی در كشور را از ظرفيت‌های استثنايی مدنی دانست كه همواره می‌توانند پشتيبان آحاد جامعه پزشكی باشند و گفت: بسیاری از این انجمن‌ها پیشینه بسیار درخشانی دارند و در گذشته‌های بسیار دور و به همت اساتید و پیشكسوتان آن شكل گرفته‌اند و موجب شده امروز به عنوان یك نهال بالنده در عرصه سلامت كشور حضور داشته باشند.

توقف تولید مکمل‌های ورزشی حیوانی در دنیا 
مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو گفت: برخی ورزشکاران از مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کنند که برای حیوانات بوده و حتی تولید آنها در دنیا متوقف شده است. بسیاری از ورزشکارانی که در حوزه بدنسازی فعالیت می کنند به علت مصرف مکمل‌های ورزشی کبدشان آسیب دیده و از بین رفته است و در حال حاضر نیز نیازمند پیوند کبد هستند زیرا برخی از این فرآورده‌ها حتی برای حیوانات استفاده می‌شود.

هزار مبتلا به سرطان سینه در کشور وجود دارد 
دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با ابراز تاسف از اینکه سن ابتلا به سرطان سینه در کشور 5 تا 10 سال نسبت به نرم جهانی پایین‌تر است، افزود: آمار قطعی سرطان سینه را طبق گمانه زنی‌ها بین 8 تا 10 هزار مورد عنوان کرد.

گوشتان بدهکار حواشی دارویی نباشد
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در حوزه دارو همواره حاشیه بوده است خیلی گوشتان بدهکار این حواشی نباشد ما نیز سعی کرده‌ایم محکم بایستیم. پایداری دکتر دیناروند در این زمینه هم موثر بوده است با توجه به اینکه کار کردن در این عرصه بسیار سخت است اگر به حاشیه‌ها توجه نکنیم و بپذیریم که پیشرفت کشور در تعامل و بهره‌گیری از تجربه دنیا است می‌توانیم به افتخارات بزرگی دست پیدا کنیم. 

رسیدن به تراز تجاری مثبت هدف اصلی بازار دارویی کشور
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کاهش واردات نباید تنها هدف ما باشد بلکه هدف درست ما رسیدن به طرف تجاری مثبت است.

اجرایی شدن ابطال حق فنی از زمان تصویب 
رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص حق فنی داروخانه‌ها بیان کرد: حق فنی نداریم و چیزی ثبت نشده است. برخی، افراد دعواهایی که مربوط به 18 ماه پیش است را زنده می‌کنند در صورتی که شرایط همان است که در گذشته بوده؛‌ در کتاب ارزش‌گذاری نسبی این تعرفه با نام تعرفه مدیریت خدمات دارویی وجود داشته و مبانی قانونی مشخصی دارد؛ من متوجه نمی‌شوم چرا هر روز باید اینها را در رسانه‌ها مطرح کنیم و چه دلیلی دارد که داروسازی کشور را که دارای ثبات و آرامش است با بحران رو به رو کنیم. 

وضعیت بحرانی تخت‌های بیمارستانی در کشور 
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم حمایت‌ها برای تامین تخت‌های مورد نیاز در مراکز درمانی کشور گفت: متاسفانه به ازای 80 میلیون جمعیت کشور کمتر از 100 هزار تخت بیمارستانی موجود است.

مرگ سالانه 50 هزار نفر در اثر مصرف سیگار قابل پیشگیری است 
وی  با تاکید بر  ضرورت بهره گیری از الگوهای بین المللی موفق در کاهش مصرف دخانیات، گفت: سالانه حداقل 50 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود و دخانیات امروزه سالانه بیش از 6 میلیون نفر را می‌کشد. سیگار منجر به سالانه 50 هزار مرگ می شود که قابل پیش بینی و پیشگیری است.

سموم کشاورزی عامل رد 5 درصد از محصولات کشاورزی پر‌مصرف 
رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: سال گذشته 7 محصول پر مصرف از نظر میکروبی و آفت کش‌ها مورد بررسی قرار گرفتند که حدود 5 درصد از این محصولات پر مصرف رد شده‌اند.

صرفه جویی ارزی کشور با افزایش مالیات دخانیات 
علی اکبر سیاری‌ معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به 6 استراتژی تصویب شده در جهت کنترل مصرف دخانیات اظهار داشت: افزایش قیمت دخانیات از طریق مالیات می‌تواند سبب کاهش مصرف آن در 3 گروه نوجوانان، جوانان و قشر فقیر جامعه شود و برای این منظور کارشناسی را از سازمان بهداشت جهانی به کشور دعوت کردیم و با تهیه گزارش، لایحه‌ای با همکاری وزارت دارایی مبنی بر افزایش مالیات تقدیم دولت شد که متاسفانه این لایحه به تصویب نرسید.

فرصت طلایی برای حمایت از بیماران سوختگی 
وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه در زمان تصویب بودجه سال آینده به سر می‌بریم اکنون فرصت مناسبی برای مطرح کردن حمایت از بیماران سوختگی است.

سوختگی سالانه 150 هزار نفر در کشور
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نزدیک به 150 هزار نفر در سال دچار سوختگی می‌شوند، گفت: در سال 95 ،‌6 مرکز جامع سوختگی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

دستیابی به مرجعیت علمی نیازمند سرمایه گذاری ریسک پذیر است 
ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کمبود بودجه را از مشکلات پژوهشی دانست و وجود سرمایه گذاری ریسک پذیر را لازمه‌ی رسیدن به مرجعیت علمی خواند.

آماده‌باش اورژانس پایتخت در روز انتخابات 
سخنگوی اورژانس تهران از استقرار ده دستگاه آمبولانس در هفت نقطه استان تهران به عنوان تمهیدات ویژه این سازمان در روز انتخابات خبر داد.

گره بودجه پژوهشی وزارت بهداشت به دست دولت و مجلس باز می‌شود 
وزیر بهداشت از مهمترین مشکلات پژوهشگران در حوزه پژوهشی را بودجه دانست و گفت: دولت و مجلس می‌بایست محققان را از نظر حرفه‌ای و بودجه‌ای حمایت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار