کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار با افزایش ظرفیت مامایی

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت ماماهای کشور آمار مرگ و میر مادران باردار به 19 در هر 100 هزار نفر کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر کلانتری قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم روز ماما که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: بعد از پیروزی  انقلاب در تلاشیم برای ارتقاء سلامت مردم کشور، نظام سلامت اجرا و گسترش نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی را در دستور کار قرار داد که امروزه به شبکه‌ سلامت کشور مشهور است. 

وی تصریح کرد: با سطح بندی خدمات، نظام ارجاع را تدارک دیدیم و پس از سطح بندی به تربیت پیراپزشک پرداختیم.

کلانتری گسترش و راه‌اندازی 18 هزار خانه بهداشت را از اقدامات این طرح دانست و افزود: با تربیت 32 هزار بهورز شاهد نتایج بسیار چشمگیری در این حوزه بودیم.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: در گذشته مرگ مادران بعد از بارداری 400 در 100 هزار تولد زنده بود که امروزه این آمار به  19 در 100 هزار زایمان رسیده است.

کلانتری گفت: مردم در گذشته در نقاط روستایی و محروم دسترسی به خدمات نداشتند که با کمترین امکانات توانستیم بهترین بهره‌‌وری را داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه در گذشته تنها 70 درصد جمعیت روستانشین و 30 درصد شهر نشین دسترسی به خدمات بهداشتی در وضعیت بحرانی داشتند، اظهار کرد: بیش از 80 درصد زایمان‌ها در روستاها توسط پیرزنانی که به صورت تجربی مراحل زایمان را آموخته بودند؛ انجام می‌شد که پس از آن با تلاش‌های بسیار، ماماهای روستایی را با گذراندن دوره‌های 6 ماهه جایگزین آنها کردیم. 

قائم مقام وزارت بهداشت افزود: با گسترش آموزش و ظرفیت ماماهای آموزش دیده تمامی مادران کشور دسترسی به خدمات مامایی را بر اساس استاندارد جهانی دارند. 

کلانتری با اعلام اینکه زایمان ایمن 95.3 درصد در کل کشور است، تصریح کرد: این رقم حاصل تلاش تمام ماماهایی است که در حین و پس از بارداری در مراکز خاص روستایی و شهری به مردم خدمت می‌کنند که قریب به 28 میلیون نفر جمعیت روستایی تحت پوشش نظام سلامت و مراقبت این افراد قرار دارند. 

وی با اعلام اینکه اکنون شش هزار و 700 پزشک و پنج هزار و 300 ماما به عنوان مهمترین عضو تیم سلامت روستایی در برنامه تحول در نظام سلامت مشغول هستند، افزود:  در جمعیت 25 میلیونی شهری 2 هزار پایگاه سلامت، 818 مرکز جامع خدمات سلامت و چهار هزار و 400 مراقب سلامت در این طرح حضور دارند که خدمات مادران باردار، کودکان و نوجوانان را پوشش می‌دهد. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار