معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: 35 درصد جمعیت کشور عوامل خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی را دارند.

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و فوق‌تخصص گوارش در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ارتباط بیماری کبد چرب و سکته قلبی اظهار داشت: مهمترین خطری که تمام افراد مبتلا به کبد چرب را تهدید می‌کند، خطر سکته قلبی و مغزی است.

وی با اشاره به اینکه 85 درصد بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری هستند، گفت: در طرح تحول سلامت به 35 درصد جمعیت کشور که عوامل خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی را دارند و ظاهرا سالم به نظر می‌رسند توجه شده، تا ابتلای این افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی 10 تا 15 سال به تعویق افتد. 

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: با وجود اینکه ایران در مراقبت‌های قلب و عروق کاملا پیشرفته است اما در پیشگیری از درمان عقب‌تر هستیم که با پیشگیری می‌توانیم از 46 درصد مرگ و میرها و ناتوانی‌ها به علت سکته‌های قلبی و مغزی در کشور جلوگیری کنیم.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروق بیان کرد: تغییر سبک زندگی،‌ جلوگیری از دیابت و فشار خون، کاهش مصرف نمک، کنترل کلسترول، ترک سیگار و مواد مخدر، جلوگیری از چاقی و استفاده از رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی لازم است. 

این فوق‌تخصص گوارش از تولید داروی ترکیبی پلی پیل برای اولین بار در دنیا و کشور خبر داد و افزود: این داروی ترکیبی برای پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت کبد چرب و نیز بیماری‌های قلبی و عروقی تولید شده که در نظام دارویی کشور قرار گرفته و به تایید سازمان غذا و دارو رسیده و از فروردین ماه وارد بازار می‌شود... که امیدواریم به کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این دارو برای افراد دارای ریز فاکتورهای بیماری‌های قلبی و عروقی و برای پیشگیری از ابتلا نیز برای افرادی که دچار بیماری‌ها شده‌اند برای پیشگیری ثانویه و کاهش خطر مرگ و میر آنها به کار می‌رود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار