32 درصد مقالات علمی سهم علوم پزشکی است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سهم 32 درصدی علوم پزشکی در مقالات علمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی ضمن تبریک موفقیت برجام در خصوص بحث سلامت در جمهوری اسلامی ایران گفت: از دستاوردهای کارنامه پزشکی در ایران کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و مادران است، همچنین یکی از علل مرگ و میر بیماری‌های غیر واگیر است که باید از نظر تحقیقات و پژوهش به عنوان یک چالش جدید در آن ورود داشته باشیم، در این راستا طرح تحول سلامت برای ارائه خدمات مناسب مردم اجرا شد، باید تمام کارهای ما بر اساس پژوهش باشد .

وی افزود: بعد از پیروزی در جنگ تحمیلی میزان تولیدات و سند علمی تا سال گذشته 240 هزار مقاله علمی  بود که 95 هزار مقاله به حوزه پزشکی مربوط می‌شود. این درحالی است که امسال 40 هزار مقاله و 20 هزار سند پزشکی  داشتیم و این نشان دهنده پتانسیل بالای پزشکی است.

ملک زاده در ادامه گفت: 32 درصد از مقالات علمی سهم علوم پزشکی است، درحالی که 10 درصد اعضای علمی و 11 درصد بودجه را در اختیار دارد. بودجه اختصاص داده شده به تحقیقات و فناوری ناکافی است. در همه کشورهایی که از لحاظ پژوهشی موفق بوده‌اند دولت اولین سرمایه گذار بوده است. 

وی در خصوص سهم پژوهشهای پزشکی از تولید ناخالص ملی عنوان کرد: کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی به پژوهش‌های پزشکی اختصاص دارد. ایران در منطقه از لحاظ مقاله علمی رتبه اول را دارد و تعداد مقالات ما از ترکیه و اسرائیل بیشتر است که علت آن تعداد زیاد دانشمندان جوانی است که در کشور وجود دارد که حدود 10 برابر تعداد دانشمندان مصر است، پس اگر سرمایه گذاری مناسب داشته باشیم ، می توانیم در سطح جهان اول باشیم.

ملک زاده خاطر نشان کرد: برای جذب نیروی دانشمند جوان و جلوگیری از مهاجرت آنها باید شرایط اجتماعی مناسب فراهم شود که این در حوزه اختیارات دولت است.برای تبدیل تحقیقات به محصول شرکت های دانش بنیان پا گرفت که مشکلات اداری زیادی وجود دارد.

وی در پایان گفت: امسال تغییراتی در جهت افزایش کیفیت جشنواره و الگوسازی داشته ایم همچنین تعداد برگزیدگان تحقیقات و فناوری را کم کرده و مبالغ جایزه را افزایش دادهایم. 


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.