سامانه سلامت یکپارچه بهداشت راه‌اندازی شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، از راه‌اندازی سامانه سیب در دانشگاه تهران به عنوان پیشتاز و در سایر استانها به جز دو استان خراسان رضوی و گیلان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری مانور برنامه سلامت نوروزی که امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد از توجه وزارت بهداشت به امر پیشگیری گفت: در دو سال و نیم گذشته بیش از هر زمان دیگری به امر بهداشت و پیشگیری توجه شده و این توجهات در قالب سه موضوع پرداخت منابع مالی، بهبود استاندارد و تعمیر و تجهیز واحدهای ارائه خدمت و پاسخگویی به تقاضا و نیاز مردم صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: ما به سوی نظم بخشیدن به امور پیشگیری پیش می‌رویم که به دنبال آن سامانه سلامت یکپارچه بهداشت امروز به جز در دو استان خراسان رضوی و گیلان در تمام واحدها را‌ه‌اندازی شده و یا مراحل راه‌اندازی آن در دست اقدام است. 

دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به عنوان دانشگاه پیشتاز این سامانه را راه‌اندازی کرد و برای مردم جنوب تهران پرونده سلامت الکترونیک را صورت داد. پرونده سلامت الکترونیک به دنبال کاهش نابرابری‌ها و عدالت در سلامت در دستور کار ما قرار گرفت. زیرا فقرا از نظر سلامت بدترین وضعیت را دارند. به همین علت خدمات پیشگیری را از روستاها آغاز کردیم‌.

وی افزود: در سال 92 کل اعتبارات اختصاص یافته به حوزه پزشک خانواده روستایی 450 میلیارد تومان بود. که این میزان در سال 93 به هزار و 700 میلیارد تومان افزایش یافت  که این میزان اعتبار به خدمت تبدیل شد و هزار و 800 خانه بهداشت به بهره برداری رسید در سال 93 نیز 194 میلیارد تومان برای بهبود استاندارد فضای فیزیکی و تجهیزات و 55 میلیارد تومان برای خدمات سلامت دهان و دندان در روستاها  اعتبار تعلق گرفت. به طوری که امروزه هیچ دانش‌آموز روستایی وجود ندارد که برای وی وارنیش تراپی انجام نشده باشد. همچنین 436 قلم دارو تامین شده است. 

سیاری تصریح کرد: در مدت 10 سال کمبود ویتامین B در کشور 6 برابر شده و برای اولین بار در دولت تدبیر و امید 76 میلیارد تومان از کل اعتبار 450 میلیارد تومانی برای مکمل روستاییان هزینه شده است. از طرفی به کمک 57 میلیارد تومان اعتبار در سال 93 و بیش از آن در سال 94، به تعداد 2 هزار و 400 خودرو در روستا برای انجام خدمات گردشی در نظر گرفته شده پس افرادی که مدعی غفلت در حوزه پیشگیری و بهداشت در کشور هستند می‌بایست با سند و مدرک با ما وارد مذاکره شوند. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت، از دیگر اقدامات بخش روستایی چنین گفت: تعداد 4 هزار و 300 پزشک در روستا را به بیش از 6 هزار پزشک رساندیم و در حال حاضر 17 هزار خانه بهداشت و بیش از 3 هزار مراکز بهداشتی و درمانی که اکثریت در روستا مستقر هستند فعال می‌باشند. همچنین در مراکز بهداشتی درمانی روستایی واحدهای روستایی در حال ساخت داریم و این واحدها در کنار 274 مرکز بهداشتی درمانی قرار است خدمت کنند‌.

سیاری تصریح کرد: نظام ارجاع یکی از اولویت‌هایی است که نیاز به بستر الکترونیک دارد. البته این بستر الکترونیک همان پرونده سلامت الکترونیک است. از اقداماتی که در شهر صورت دادیم فراهم آوردن دسترسی برای ده میلیون و 200 هزار نفر حاشیه شهر نشین است و برای هر سه هزار نفر که به تدریج این سه هزار در حال کاهش است،‌ مراقب سلامت قرار دادیم. 

مراقب سلامت در رشته‌های بهداشت خانواده، بهداشت عمومی یا مامایی، و یا پرستاری ، تحصیل کردند و 147 ساعت آموزش تئوری حضوری و 600 ساعت آموزش غیر حضوری دیده‌اند و سپس در بستر الکترونیک سلامت برای مردم شهر پرونده تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ماموریت اولیه مراقب سلامت در اختیار گرفتن مسئولیت هر فرد در کشور و تشکیل پرونده و مراقبت از وی است. به دنبال این امر کارشناسان تغذیه و کارشناسان روان را برای ارائه خدمت به واحدها اعزام کردیم. که کارشناسان تغذیه بیش از 500 نفر و کارشناسان روان بیش از 600 نفر می‌باشند که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. برای هر دو هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت داریم که این مجموعه زمینه ساز اجرای برنامه پزشک خانواده است.

وی تصریح کرد: مرکز جامع سلامت برای 30 تا 50 هزار نفر خدمت ارائه می‌کنند و پایگاه‌های سلامت نیز برای هر 12 هزار نفر فعال هستند.
 
339 واحد ارائه خدمت فعال در جنوب تهران 
شریعتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به خدمات ارائه شده در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: خدمات سلامت در داخل شهرها قرا است به صورت فعال ارائه شود که یکی از سخت ترین شهرها کلان شهر تهران است. دانشگاه علوم پزشکی تهران که بخش‌های جنوبی این شهر را تحت پوشش دارد 339 واحد ارائه خدمت شامل پایگاه و مراکز فعال هستند. که در شروع کار خدمات به صورت پرونده الکترونیکی ارائه می‌شود. 
 
شریعتی ادامه داد: از رسانه‌ها و رابطین بهداشت تقاضا داریم تا مردم را آگاه سازند و از آنها برای مراجعه به پایگاه ها دعوت می‌کنیم. تمام مراقبت‌های این پایگاه ها رایگان صورت می‌گیرد و به نوعی می‌توان گفت پایگاه های سلامت دروازه ورود به نظام سلامت هستند. 

وی افزود: سامانه سلامت یکپارچه بهداشت بعد از طی مراحل آزمایشی در دانشگاه تهران در حال ارائه خدمت است و 340 هزار سرویس در طی یک ماه از طریق سامانه به مردم خدمات ارائه کردند. نظام پرداخت این اطمینان را به مردم می‌دهد که خدمات در پایگاه‌ها فعال هستند و اگر خدمتی صورت نگیرد افراد دریافتی نخواهند داشت این نظام همان نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد نام دارد پس انتظار می‌رود مراقبین به علت وظیفه شناسی، ارتقای سطح سلامت مردم و وجود نظام پرداخت اینچنینی وظایفشان را به درستی انجام دهند. 

برنامه عملیاتی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در 4 شهرستان در حال اجراست. 
سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ارائه خدمت مسئولان حوزه بهداشت درب منزل مردم گفت: ما کسی را برای ارائه خدمت به درب منزل مردم نمی‌فرستیم و آنها را برای کسب خدمت به پایگاه‌ها فرا می‌خوانیم اگر بنا باشد کسی از حوزه سلامت به خانه کسی برود باید هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد. 

وی افزود: تا کنون هزار و 135 مرکز خدمات سلامت و هزار و 117 پایگاه سلامت راه‌اندازی کردیم و 621 مرکز تعمیر و تجهیز شدند. همچنین 750 پایگاه بهداشتی به پایگاه سلامت تغییر یافت که برای 24 میلیون نفر در استانها و حاشیه شهرها ارائه خدمت می‌کنند. مردم استان قم، یزد، زنجان، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان و سمنان به این خدمات دسترسی دارند. البته یازده هزار نیرو نیز از طریق بخش خصوصی به کار گرفته ایم. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعتیاد را یکی از آسیب‌های اجتماعی خواند و گفت: شهرداری و نیروی انتظامی برنامه دارند تا کارتن ‌خواب ها، معتادان و زنان خیابانی را جمع آوری کنند و وزارت بهداشت خدمات بهداشتی به آنان ارائه کنند. 

وی افزود: در کشور ما 40 سال متوالی قربانی وبا وجود داشت اما در سال 93 هیچ موردی گزارش نشده و در سال 94 نیز که یک مورد در اهواز به علت آلودگی فاضلاب دچار شده بود کنترل شد. همچنین آنفولانزا و ویروس کرونا که در فصل حج از نگرانی‌های ما بود مدیریت شد و در حوزه ایدز نیز 11 آزمایشگاه مجهز و 220 پزشک عمومی آموزش دادیم. در حال حاضر 27 هزار نفر مبتلا به ایدز را شناسایی کردیم که این میزان یک سوم کل مبتلایان را تشکیل می‌دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار