گره بودجه پژوهشی وزارت بهداشت به دست دولت و مجلس باز می‌شود

وزیر بهداشت از مهمترین مشکلات پژوهشگران در حوزه پژوهشی را بودجه دانست و گفت: دولت و مجلس می‌بایست محققان را از نظر حرفه‌ای و بودجه‌ای حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز در جمع خبرنگاران در همایش روش‌های دستیابی به مرجعیت علمی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مشکلات پژوهشی محققان گفت: مهمترین مشکل حوزه پژوهشی اعتبار است. حرفهایی که می‌زنیم نباید به شعار تبدیل شود امیدواریم مجلس آینده حداقل 50 درصد اعتبار لازم در حوزه پژوهشی را عملی کند. 

وی ادامه داد: می‌بایست شرایط را فراهم کنیم تا نیروهای مستعد به بهترین مراکز پژوهشی رفته و ارتباط فعال ایجاد شود. فاصله ما با کشورهایی همچون ترکیه و اسرائیل و عربستان قابل اعتنا نیست. رشد ما به ارتباط با مراکز معتبر بین‌المللی، شناسایی نیروهای مستعد و ایجاد ارتباط بستگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سهم ما از بودجه کشور نیم درصد است و این در حالی است که رهبر به اختصاص دو درصد از بودجه کشور تاکید داشتند. البته برداشته شدن تحریم‌ها قدم مهمی بود و امیدواریم فرصت‌های بیشتری برای پژوهشگران کشور فراهم شود. 

مجلس آینده اگر درصد کمی از توجه به منابع فسیلی را به توجه به منابع انسانی اختصاص دهد پیشرفت زیادی را شاهد خواهیم بود. این توجهات کم در حالی است که نزدیک به 40 درصد تولید علم کشور توسط پژوهشگران حوزه پزشکی انجام می‌شود. 

صنعتی شدن پژوهشها به توسعه زیرساختها نیاز دارد 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر موانع صنعتی شدن پژوهشها توضیح داد: صنعتی شدن پژوهشها در حوزه دارو از شرایط مطلوبی برخوردار است اما نیاز به توسعه زیرساختها برای صنعتی شدن پژوهشها احساس می‌شود که این امر راهکاری بین المللی دارد. 

وی ادامه داد: می‌بایست از دنیا یاد بگیریم البته موانعی هم وجود دارد که به همت دولت و مجلس بر طرف می‌شود. در برنامه ششم و بودجه‌های سالیانه باید به بخش پژوهشی و سرمایه های انسانی توجه ویژه شود. 

دستیابی به مرجعیت علمی حمایت حرفه‌ای و بودجه‌ای می‌طلبد 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر آینده پژوهش در دوره پسا تحریم گفت: ارتباط بین‌المللی با اندک کمک مسئولین گسترده می‌شود . ایرانیان زیادی از نظر علمی در دنیا می‌درخشند و می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای به همکاران از نظر علمی کمک کنند. 

وی ادامه داد: پژوهشگران کشور با حضور در مراجع علمی معتبر و انجام پروژه‌های مشترک، کشور را به سوی مرجعیت علمی در دنیا پیش ببرند البته این امر نیازمند حمایت حرفه‌ای وبودجه‌ای است.

هاشمی خاطر نشان کرد: ایرانیان در ایران باستان از این جایگاه بهره برده‌اند اما به دلیل بی‌کفایتی پادشاهان این جایگاه روند نزولی را طی کرده است. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.