وزیر بهداشت گفت: تعهد می‌کنم دولت کمک کند یا نکند اقدامات لازم برای ادامه روند درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی را انجام دهم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛‌ بچه‌های شین آبادی که چند سال قبل بر اثر حادثه‌ای دچار سوختگی شدند، در حاشیه پنجمین همایش کشوری سوختگی، با وزیر بهداشت دیدار کردند.

بنابراین گزارش درخواست دانش آموزان شین آباد از وزیر این بود که برای درمان ما را به خارج از کشور بفرستید.

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در جمع دانش‌آموزان شین ‌آبادی از آنها خواست تا درخواست‌های خود را با وی مطرح کنند. یکی از این دانش‌آموزان شین آبادی ضمن تشکر از زحمات پزشکان از وزیر بهداشت خواست تا آنها را برای بهبودی کامل به خارج از کشور بفرستد. 

دیدار صمیمی وزیر بهداشت با دانش آموزان شین آباد + تصاویر

وی اضافه کرد: هیچ چیز بدتر از این نیست که نمی‌توانیم در جمع مردم برویم بهتر است که به خارج از کشور برویم زیرا امکانات درمان آنها به کمک می‌کند تا زودتر زیبایی خود را بدست بیاوریم ما فقط زیباییمان را می‌خواهیم. 

یکی دیگر از دانش‌آموزان شین‌آبادی به نام آرزو شعری را خواند که احساسات حضار و مخصوصا وزیر بهداشت را برانگیخت. یکی دیگر از بچه‌های شین‌آبادی بیان کرد: با گذشت سه سال از وقوع این حادثه هنوز 15 درصد از سوختگی‌های بدن من خوب نشده است و با وجود اینکه دستم را حدود 7 بار عمل کرده‌ام هنوز بهبودی کامل را پیدا نکرده است. 

جمع دانش‌آموزان شین‌آبادی از وزیر درخواست برای بهبودی کامل داشتند و همگی اتفاق نظر داشتند که هیچ چیز برای آنها مهمتر از زیبایی نیست. 

وزیر بهداشت در پاسخ به آنها گفت: در حال حاضر هم شما زیبایی دارید، زیبایی به چهره نیست بلکه به دل افراد و نوشته‌های افرادی نظیر انشای آرزو است. 

هاشمی  خاطر نشان کرد: پس از صرف نهار پزشکان به جمع ما اضافه خواهند شد و با آنها گفتگو خواهیم داشت. 



دیدار صمیمی وزیر بهداشت با دانش آموزان شین آباد + عکس

دیدار صمیمی وزیر بهداشت با دانش آموزان شین آباد + عکس

دیدار صمیمی وزیر بهداشت با دانش آموزان شین آباد + عکس


دکتر فاطمی سرگروه تیم درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی در حضور وزیر بهداشت، پزشکان معالج و خانواده دانش‌آموزان شین‌آبادی ضمن ارائه گزارش کاملی از روند درمان این دانش‌آموزان گفت: به طور کلی این دانش‌آموزان 785 بار ویزیت، 110بار عمل جراحی، 221 بار تزریق تیشو و 109 بار ویزیت روانشناسی شده‌اند.

در ادامه این مراسم پدر یکی از دانش‌آموزان شین‌آبادی با اشاره به کند بودن روند درمان پس از گذشت 3 سال گفت: برخی از بچه‌ها حدود یک سال و نیم است که عمل جراحی نشده‌اند اگر امکانات داخلی لازم برای درمان این دانش‌آموزان وجود ندارد، لطفا تدابیری برای اعزام این بچه‌های به خارج از کشور بیندیشید.

تعهد وزیر بهداشت برای انجام مراحل درمان دانش آموزان شین‌آبادی
اگر فرزند خودم هم بود به دست همین پزشکان می‌سپردم
وزیر بهداشت با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط پزشکان فراتر از مسئولیت‌های پزشکی آنهاست، عنوان کرد: رسیدگی به این بیماران کاری انسانی و شرافتمندانه است که با عشق و علاقه توسط پزشکان معالج دنبال می‌شود. شرایط بچه‌های شین‌آبادی متفاوت است زیرا آنها قربانی یک بی‌تدبیری شده‌اند، اشتباهی که ما مرتکب شده‌ایم.

وی افزود: نمی‌توان بگویم خیلی موفق بودیم اما ناامید هم نیستم، برای انجام هر تعداد عمل مورد نیاز مشکل مالی آن‌ها را تأمین می‌کنیم و اعتبار لازم در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را برای آنها فراهم می آوریم. باید از همین ابتدای سال هزینه درمان این بیماران برآورد شود.

هاشمی در مورد اعزام دانش‌آموزان شین‌بادی به خارج از کشور بیان کرد: بچه‌های شین‌آبادی تصور می‌کنند که با رفتن به خارج از کشور می توانند زیبایی بیشتر به دست آورند. من تعهد می کنم که در صورت تشخیص پزشکان مبنی بر لزوم اعزام این دانش‌آموزان به خارج از کشور، چه دولت کمک کند و چه نکند هزینه آنها را تقبل کنم. در غیر این صورت نیز اگر لازم باشد افرادی را از خارج از کشور برای درمان این بچه‌ها به ایران می‌آوریم. علاوه بر این اگر برای انجام عمل جراحی به دستگاه و .. نیاز باشد ما آن را فراهم می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ساعات اولیه سوختگی اضافه کرد: امکانات لازم برای ساعات اولیه سوختگی در ایران محدود است زیرا در این زمان فردی که پوست خود را از دست داده ممکن است دچار عفونت شود. اما در حال حاضر شرایط موجود مبتنی بر تجربه و دانش است که من فکر می‌کنم در این حوزه چیزی کم نداریم البته تعصبی هم ندارم.

وزیر بهداشت اذعان کرد: در کشور ما دسترسی به برخی از پزشکان مانند کادر درمانی دانش‌آموزان شین‌آباد سخت است با این وجود ما این امکان را برای این کودکان فراهم آوردیم. در مورد تجهیزات پزشکی هم امکانات مورد نیاز را تأمین می‌کنیم.

وی در پاسخ به گفته‌ یکی از دانش آموزان شین‌آبای مبنی بر اینکه آیا اگر فرزند خودتان هم بود همین کار را می‌کردید، گفت: اگر همین اتفاق برای فرزند من می‌افتاد وی را به دست همین پزشکان حاذق می‌سپردم اگر این اتفاق برای شما در یکی از کشورهای پیشرفته می‌افتاد مطمئنا شرایطتان مثل امروز نبود. ممکن است انجام جراحی های شما چندین سال به طول می انجامید.

تعهد وزیر بهداشت برای انجام مراحل درمان دانش آموزان شین‌آبادی
80 درصد تخت‌ها سوختگی استاندارد نیستند
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پنجمین همایش کشوری سوختگی با اشاره به سخت بودن تحمل سوختگی برای کادر ارائه‌کننده خدمات بیان کرد: بدترین خاطرات من از دوره پزشکی مربوط به 2 سالی است که در بخش سوختگی کار می‌کردم متأسفانه در حال حاضر حدود  900 تخت سوختگی داریم که بیش از 80 درصد آنها استاندارد نیست، ایجاد تخت‌های سوختگی تنها موردی است که علاقه‌مندیم اگر پول هم نداریم با فروش مایملکمان این تخت‌ها را بخریم.

وی افزود: تیم درمانی بیماران سوختگی و خانواده‌های این بیماران به روانپزشک نیاز دارند اگر بگویم هر ماه سوختگی را دنبال می‌کنم اغراق نیست.

هاشمی عنوان کرد: در کشور ما اگر مسائل را تجربه نکنند، تصمیم نمی‌گیرند حتما باید مسجد ارگی آتش بگیرد تا مسئولین به فکر بیفتند. حتماً باید یکی از بستگان آقایان دچار سوختگی شود تا اقدامی بکنند.

وی ادامه داد: در مورد نیروی متخصص کمبودی نداریم اگر هم کمبودی باشد به دلیل تعرفه دولت است، اکنون تقریبا کمتر از 50 تخت استاندارد داریم حتی طراحی بیمارستان‌های جدید هم مربوط به حدود 12 سال پیش است. علاوه بر نیروی انسانی و فضا حمایت‌های مالی نیز اهمیت بسیاری دارد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: دولت و مجلس تنها 36 میلیارد تومان برای 25 هزار نفر بیمار سوختگی در نظر گرفته‌اند و این مقدار در مقابل این تعداد بیمار اصلاً عددی نیست. به همین دلیل وضعیت مراکز ما اینگونه است. مدیران ارشد نیز به دلیل هزینه‌ها و سایر موارد سراغ این حوزه نمی‌آیند. زایمان، چشم و قلب به دلیل سود آور بودن در صدر برنامه‌ها قرار دارند. در کتاب ارزش نسبی نگاه ویژه‌ای به سوختگی شده است اما کافی نیست.

وی با اشاره به حادثه صنایع پتروشیمی اضافه کرد:در این حادثه هزینه هر بیمار بالای یک میلیون دلار است. با وجود پیشرفت‌های صنایع پتروشیمی حتی یک تخت سوختگی هم اضافه نشده است، انگار که مسئولیت اجتماعی ندارند. من قول می‌دهم در مورد سوختگی هر کاری از دستم بر می‌آید کوتاهی نکنم. اگر شلختگی‌ای که ما در اداره امور داریم در کشورهای دیگر هم وجود داشت، معلوم نبود چقدر بیمار سوختگی داشتند. آنها به سمت پیشگیری رفته‌اند، همچنین قوانین مترقی دارند که باعث اطلاع‌رسانی نیز می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر تب و تاب‌های سیاسی فروکش کند باید به اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم برسیم، به نظر من ارزش معنوی هیچ کاری بیشتر از کمک به بیماران سوختگی نیست.








انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
چقدر وزیر خوبی هستند واقعا داریم؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
به نظرم من اقای هاشمی وزیر محترم بهداشت ودرمان بهترین و فعال ترین عضو کابینه اقای روحانی بوده به امید اینکه یه روز تو پست ریاست جمهوری ببینیم.
آخرین اخبار