رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت به رعایت مصوبات قانونی موظف است و این کار را نیز انجام می‌دهد زمانی که دیوان عدالت تعرفه حق فنی را باطل کرد ما نیز ابطال آن را اجرا کردیم‌.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو امروز در آئین معرفی دستاوردهای صنعت دارویی و دندانپزشکی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص حق فنی داروخانه‌ها بیان کرد: حق فنی نداریم و چیزی ثبت نشده است. برخی، افراد دعواهایی که مربوط به 18 ماه پیش است را زنده می‌کنند در صورتی که شرایط همان است که در گذشته بوده؛‌ در کتاب ارزش‌گذاری نسبی این تعرفه با نام تعرفه مدیریت خدمات دارویی وجود داشته و مبانی قانونی مشخصی دارد؛ من متوجه نمی‌شوم چرا هر روز باید اینها را در رسانه‌ها مطرح کنیم و چه دلیلی دارد که داروسازی کشور را که دارای ثبات و آرامش است با بحران رو به رو کنیم. 

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به رعایت مصوبات قانونی موظف است و این کار را نیز انجام می‌دهد زمانی که دیوان عدالت تعرفه حق فنی را باطل کرد ما نیز ابطال آن را اجرا کردیم‌. رئیس دیوان عدالت هم گفت که حق فنی باطل شده است ولی تعرفه مدیریت خدمات دارویی حسابش جداست و منبع قانونی تصویب آن هم متفاوت است. 

دیناروند در خصوص پوشش بیمه‌ای حق فنی عنوان کرد: بیمه‌ها برای پوشش خدمات و تعرفه‌ها وابسته به اعتبارات خود هستند. مطمئنا ما از بیمه‌ها در خواست داریم که این تعرفه را تحت پوشش قرار دهند چون در این صورت هزینه پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا می‌کند. اما تصمیم گیرنده برای تحت پوشش قرار دادن یا عدم پوشش خود بیمه‌ها هستند. 

وی در خصوص داروها و مکمل‌های ورزشی بدنسازی اظهار کرد: یکی از حوزه‌هایی که در آن با معضل رو به رو هستیم بدنسازی است. زیرا قاچاق در حوزه بدنسازی و دوپینگ زیاد است و متاسفانه باشگاه‌های ورزشی از منابع معتبر کمتر استفاده می‌کنند. یک شبکه غیر مجاز در این زمینه وجود دارد که این داروها را به طور قاچاق وارد کشور کرده و به صورت غیر قانونی توزیع می‌کند در باشگاه‌های ورزشی نیز از طریق برخی مربیان در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد. 

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: مکمل‌های بدنسازی و دوپینگ به طور کامل خارج از نظارت بوده و فعالیت آنها کاملا غیر قانونی است همچنین ما نمی‌توانیم سلامت این داروها را تایید کنیم در واقع این موضوع گرفتاری‌ است که وجود دارد و پیشنهاد ما در این خصوص این است که افراد از طریق تجویز متخصصان تغذیه و تحت نظر آنها از منابع معتبر غیر قاچاق استفاده کنند.

وی در خصوص آئین رونمایی از دستاوردهای صنعت دارو و تجهیزات پزشکی گفت: امروز مراسم رونمایی از چند فرآورده‌‌ی دارویی و تجهیزات پزشکی است اما تمرکز ما بر فرآورده‌های دارویی مختص بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج است که تاکنون وارداتی بوده‌اند. از هم اکنون تولید داخل جایگزین واردات می‌شود. صرفه جویی ارزی این داروها بسیار بالاست به طور مثال ترستوزومپ یکی از داروهایی است که صرفه جویی ارزی آن 50 میلیون دلار است. فرآورده‌های بیولوژیک و نوترکیب را نیز داریم همچنین داروی بیماران صعب العلاج مانند سرطان، ام‌اس، و انواع بیماری‌های غیر واگیر که به درمان و داروهای مزمن نیاز دارند نیز از جمله محصولاتی است که امروز معرفی می‌شوند از محل این داروها 150 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. 

دیناروند خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت بازار واردات دارو هر چه تولید داخل را افزایش دهیم فشار بر بودجه ارزی کشور کمتر خواهد شد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار