مارکت واچ: سهام چین کاهش یافت؛ سهام نیکِی ژاپن، افزایش

«مارکت واچ» در گزارشی نوشت: بورس‌های شرق آسیا روز دوشنبه با نوساناتی همراه بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «مارکت واچ»؛ ارزش سهام چین همگام با سایر بورس‌های سراسر دنیا، در روز دوشنبه دچار اُفت ناگهانی شد. به عنوان مثال، شاخص سهام شانگهای کامپوزیت با 1.9 درصد کاهش به 2711.62 رسید. سهام بازار شِنژِن نیز با کاهش 3.3 درصدی مواجه بود.

هفته گذشته، هر دوی این بازار‌ها همزمان با بالا گرفتن نگرانی‌ها در مورد رشد جهانی سهام و سلامت معاملاتی در بانک‌ها که سطح فروش را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داد، بسته شدند. این نوسانات بازار جهانی، متوسط بهای سهام نیکِی را تا 11 درصد کاهش داد، که از سال 2008 تاکنون، بدترین شرایطی بود که بورس ژاپن با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کرد.

سرمایه‌گذاران اطلاعات مربوط به اقتصاد چین را مُهر تأییدی بر اقتصاد داخلیِ راکد و لاک‌پِشتیِ این کشور دانسته و آنها را در محاسبات خود لحاظ کردند. مسئولان و کارشناسان در گزارش خود به کاهش 6.6 درصدی صادرات چین در ماه ژانویه درمقایسه با رشد 2.3 درصدی صادرات این کشور در ماه دسامبر بر اساس واحد ارزی یوآن اشاره کردند. به‌علاوه این‌که نرخ واردات نیز در چین با کاهش 14.4 درصدی مواجه شده است.

البته متوسط سهام نیکِی با افزایش 5 درصدی مواجه بود که به نحوی، زیان 4.8 درصدی روز جمعه آن را جبران کرد. به گفته توموچیرو کوبوتا، تحلیلگر مؤسسه اوراق بهادار ماتسویی، «برخی از بازخریدهای سهام‌ها به دلیل بهای قابل توجه‌شان، در نوسانات بازار تأثیرگذارند. اما وضعی که شاهدش هستیم را نمی‌توان بهبودِ تمام و کمال بازار سهام به شمار آورد.»

شاخص سهام هنگ سِنگ افزایش 2.91 درصدی، را شاهد بود و این در حالی است که سهام مالی هنگ سِنگ افزایش 3 درصدی را به خود دید.

سهام S&P استرالیا از رشد 1.2 درصدی سهام این شرکت حکایت داشت و «کاسپی» کُره جنوبی 1.1 درصد افزایش را نشان داد.

با اینکه تحلیلگران به موضوع «به تهِ دیگ خوردن کفگیر بازار جهانی» رویکردی محتاطانه دارند، اما اطلاعات بدست آمده از وضع خرده فروشی و درآمدهای سازمانی شرکت‌های آمریکایی دربرگیرنده خبرهای امیدوارکننده‌ای در رابطه با اقتصاد جهانی هستند.

رییس بانک مرکزی چین «ژو زیائو‌چوان» در اظهارات روز یکشنبه خود گفت که دیگر هیچ دلیلی برای استهلاک ادامه‌دارِ یوان در بازارهای جهانی نمی‌بیند. و اینکه پِکَن هیچ تمایلی برای سخت‌تر کردن قید و بندهای کنترل سرمایه ندارد، چون اجرایی کردن این سیاست‌های مالی، بسیار مشکل خواهد بود.

این اظهارات از سوی مقامی بلندپایه در چین به عنوان تلاشی برای آرام کردن سرمایه‌گذاران پیش از بازگشایی بازار مرکزی چین در روز دوشنبه تعبیر و تفسیر شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار