قزوین ؛

باغستان‌های سنتی قزوین ثبت ملی می‌شوند

مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین گفت:‌ باغستان‌های سنتی قزوین به منظور حفظ و احیا٬‌ ثبت ملی و جهانی می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛رحمانی گفت:برای حفظ و احیای باغستان‌ها نیاز به دانش فنی در سطح جهانی داریم که با ثبت باغستان‌ها می‌توانیم از حمایت‌های ملی و جهانی در این زمینه بهره‌برداری کنیم.

وی افزود: ثبت ملی و جهانی باغستان علاوه بر کمک در حفظ و احیای آن می‌تواند به توریستی شدن شهر قزوین نیز کمک کند.

وی ازمالکیت خصوصی باغستان‌های سنتی خبر داد و گفت:با مدیریت صحیح و بررسی کارشناسی، می‌توان از نابودی باغستان‌ها جلوگیری کرد.

مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین تاکید کرد:‌ ایجاد مسیرهای کنترل شده و اختصاص مسیری مشخص برای گردشگران و جلوگیری از ورود گردشگران از مناطق مشخص شده از ایجاد آسیب به باغستان‌ها جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص باغستان‌های سنتی قزوین٬ پرونده‌ای در سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده است وهم اکنون منتظر ثبت ملی و سپس ثبت جهانی این باغستانها هستیم.

رحمانی تصریح کرد:‌ تهیه و تدوین بانک ژن و ژن‌پلاس٬ یکی از کارهای ارزشمندی است که از سال گذشته با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در حال انجام است.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه باغستان سنتی قزوین در سال، 2 بار آبیاری می‌شود و سم‌پاشی در بین باغداران مرسوم نیست٬ بیشتر محصولات تولید شده این باغستان ارگانیک هستند.

وی در ادامه گفت: عمده تکثیر در باغستان‌های سنتی قزوین با بذر صورت می‌گیرد و این امر سبب ایجاد تنوع ژنتیکی می‌شود که تاکنون موفق به شناسایی تمام این ژنها نشده ایم  و در صورت شناسایی و تهیه‌ی این بانک ژنی و ثبت جهانی از حق مالکیت آن بهره‌مند می‌شویم.

رحمانی خاطرنشان کرد: همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با محیط زیست برای توسعه و احیای باغستان باید با هم همراه باشند چرا که این امر با عزم ملی و مدیریت جهادی ممکن می‌شود.

انتهاي پيام/گ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.