دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با انتقاد از نگاه دبیرخانه جشنواره فجر در تهران خواستار تغییر نگاه نسبت به اکران فیلمها در جشنواره مشهد شد و اکران در جشنواره را به نفع گیشه دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با انتقاد از عملکرد دبیرخانه جشنواره فیلم فجر در تهران گفت: انتظار داریم حوزه های تولید سینما، سینما را مثل کالا نبینند؛ بُعد عظیم سینما فرهنگ و هنر است.

درست است سینما صنعت- هنر عنوان می شود و هزینه های سنگینی برای تهیه فیلمها اختصاص داده می شود اما در کنار مباحث و دغدغه های صنفی باید به این امر توجه داشت که اکران فیلمها در جشنواره ها به فروش کمک می کند.

ناصر نبی زاده تاکید کرد: ما حاضریم با آمار فروش و گیشه سالهای گذشته ثابت کنیم اکران فیلم ها در جشنواره ها به نفع تهیه کنندگان است؛ تا جاییکه عدم اکران فیلمها در جشنواره شهرستان موتور جذب تماشاگر را دیرتر روشن می کند.

وی به فروش بالای دو فیلم «رخ دیوانه» و «ایران برگر» اشاره کرد و افزود: سال گذشته شاهد بودیم استقبال از دو فیلم رخ دیوانه و ایران برگر با وجودیکه در جشنواره مشهد اکران شد، در زمان اکران سینمایی بالا بود.

دبیر جشنواره فجر مشهد تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان و تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلمها، این نگاه را تغییر دهند و با حفظ ملاحظات صنفی خود امکان اکران فیلمها در استانها را فراهم کنند.

نبی زاده از دبیرخانه جشنواره در تهران خواست به جشنواره به دید جشنواره مختص تهران نگاه نکند بلکه این بستر را فراهم کند که مردم بیشتری امکان دیدن فیلمها را داشته باشند.

وی تاکید کرد: اینها گلایه نیست؛ درخواست است؛ درخواستی برای تغییر نگاه؛ اینها بغضهای چهل روزه ای است که امروز شکسته شد.

معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان علت اینکه جشنواره مشهد به تعویق افتاد را پیگیری ها برای اکران بیشتر فیلمها عنوان کرد و افزود: قصد داشتیم فیلمهای بیشتری را اکران کنیم اما متاسفانه پیگیری ها به نتیجه نرسید و امسال با اکران 15 فیلم در دو سالن سینما به نسبت سال گذشته که 10 فیلم را در یک سالن اکران می کردیم وضعیت بهتری داریم.

نبی زاده تاکید کرد: باید به این سمت برویم که تمام فیلمهای جشنواره را اکران کنیم اما فعلا به نتیجه نرسیده ایم و با رایزنی هایی که هنوز ادامه دارد برای اکران بخش جنبی جشنواره هنوز در حال مذاکره و پیگیری هستیم.

وی گفت: تجربه امسال ما را مصمم کرد تا در دبیرخانه جشنواره در مشهد که سال گذشته اولین جلسه خود را اسفند برگزار کرده بود، اصل را بر این بگذاریم که تمرکز از برنامه ریزی به سمت تامین بودجه معطوف شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد افزود: این امکان وجود دارد که متولیان فرهنگ استان در فضای آرامتر و با دغدغه کمتری نسبت به تامین اعتبارات گام بردارند و مساله اصلی در جشنواره باید برنامه ریزی برای جشنواره باشد.

نبی زاده به پیگیری های استانی برای برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: مسئولان استان برای برگزاری کامل جشنواره فجر در مشهد بسیار پیگیر بودند تا جاییکه برخی پیگیری ها واقعا از حوزه مسئولیت افراد هم خارج بود. کاش می شد همه این حرفها را اعلام کرد.

وی بازسازی دو سالن سینما را فقط برای جشنواره فجر دانست و اینگونه ابراز تاسف کرد: متاسفیم مطلبی را اعلام عمومی کردیم که موفق به عملی کردنش نشدیم و نقطه ضعفی برای ما ثبت شد.

معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: اگر جشنواره به صورت کامل در مشهد برگزار می شد، رایتل که حامی کلی جشنواره بصورت کشوری است، حضور پر رنگ تری در حمایت مالی از جشنواره می داشت؛ در حالیکه همه هزینه های جشنواره را اداره ارشاد و قول استانداری تقبل کرده است.

نبی زاده در خصوص آنچه به عنوان بی نظمی در اکران فیلمها رخ می دهد را ظاهرا ناشی از عدم ارائه جدول کامل اکرانها دانست و گفت: عدم ارائه جدول کامل اکرانها برای آن است که حداکثر پیگیری ها و حداقل بی نظمی و بدقولی ها در اکران فیلمها مشاهده شود.

وی از مردم و رسانه ها عذرخواهی کرد و افزود: این احتمال را فرض می دانم که در جشنواره چهاردهم هم این مشکلات پیش آید زیرا در خود کاخ جشنواره هم مشکلات فنی برای ارسال فیلمها و اکران با تاخیر آنها بعضا دیده شده است.

دبیر جشنواره فیلم مشهد تاکید کرد: نگاه ما این نیست که بخش سودای سیمرغ از اهمیت بیشتری نسبت به بخشهای جنبی جشنواره برخوردار است؛ بلکه در تلاشیم بو و مزه خراسانی جشنواره مشهد را بیشتر و آثار خراسانی را حتما اکران کنیم.

همچنین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد برگزاری جشنواره فجر در مشهد را به جنگیدن برای بقا تشبیه کرد و گفت: شاید ساده ترین کار این بود که همچون 27 استان دیگر کشور ما نیز جشنواره را برگزار نکنیم اما دغدغه مردم و مسئولان استان انگیزه جنگیدن برای برگزاری جشنواره است.

صدرا یوسفی با انتقاد از نگاه دبیرخانه جشنواره در تهران افزود: نگاه دبیرخانه این است که جشنواره مختص تهران است و نگاه مالی صرف به اکران فیلمها دارند؛ در صورتیکه نگاه مسئولان استان به سینما این نیست و از سال گذشته پیگیر جشنواره سیزدهم بودند که متاسفانه وعده ها محقق نشد.

بدقولی مسئولان در حالی به اکران ناقص جشنواره سیزدهم در مشهد منجر شد که چندی پیش رئیس سازمان سینمایی کشور در مراسم بازگشایی سینما آفریقای مشهد قول داده بود جشنواره در بخشهای مختلف بصورت کامل برگزار می شود.

حال سوال اینجاست چرا وزن اقتصاد در سینمای ما بیشتر است و نگاه تبعیض آمیز در فرهنگ که بن مایه سرشت انسانی است بیداد می کند؟

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.