عضو شورای ملی زعفران گفت: پدیده شوم قاچاق پیاز زعفران به افغانستان حدود هفت سال قبل آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قاچاق پیاز زعفران به افغانستان اظهار داشت: پدیده شوم قاچاق پیاز زعفران به افغانستان حدود هفت سال قبل آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و از طرفی این موضوع بسیار نگران کننده است چرا که با افزایش قاچاق پیاز زعفران به افغانستان روند توسعه کشت در دو استان خراسان رضوی و جنوبی کند خواهد شد.

وی با اشاره به تعرفه صادرات زعفران گفت: تعرفه صادرات زعفران ایران به هند 38 درصد و مابقی کشورها زیر 10 درصد است این در حالی است که اکنون کشوری مانند هندوستان تعرفه ورود زعفران برای کشور افغانستان را برداشته است.

حسینی در ادامه یادآور شد: در واقع بیش از 90 درصد صادرات زعفران به چین قاچاق است و گفتنی است که برخی قاچاقچیان با صادرات زعفران همراه باناخالصی های فراوان به اسم ایران قصد بد نام کردن طلای سرخ ایرانی را دارند .

وی با اشاره به اینکه آمریکا اعلام کرده که یک بازار 40 تنی را به منظور صادرات در اختیار افغانستان قرار دهد بیان کرد: سالانه مصرف زعفران در آمریکا بین 50 الی 60 تن است و حال باید گفت که افغانستان با تمام تلاش خود برای افزایش پیاز زعفران ایران تنها می تواند 2 الی 3 تن زعفران تولید کند .

عضو شورای ملی زعفران افزود: در گذشته زعفران ایران به صورت رسمی و غیر رسمی به افغانستان وارد شده و ازآنجا به اسم زعفران افغان ها به آمریکا صادر می شود اما حال با رفع تحریم ها و گشوده شدن درهای دنیا و آغاز صادرات به آمریکا دیگر افغان ها جایی نخواهند داشت.

وی با اشاره به میزان تولید زعفران در سال جاری بیان کرد: تاکنون وزارت جهاد کشاورزی آمار مستندی در خصوص میزان تولید اعلام نکرده اما بر اساس پیش بینی ها برآورد تولید در سال جاری حدود 300 تن است که در صورت ثبات قیمت ها قادر به صادرات 200 تن زعفران خواهیم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار