اهواز؛

ممنوعیت‌های ترافیکی راهیان نور در خوزستان

رییس پلیس راه خوزستان گفت : تردد اتوبوس‌های کاروان‌های راهیان نور از مسیر هفتکل، باغملک، ایذه، دهدز به شهرکرد ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سرهنگ قاسم قدرتی گفت : مسیر جایگزین در محور اصفهان-شهرکرد به طرف علی‌گودرز، ازنا، دورود، خرم‌آباد، اندیمشک و اهواز تعیین شده و راهیان نور حتما باید از مسیرهای تعیین شده، عبور کنند.

قدرتی افزود: پیک ترافیکی  کاروان‌های راهیان نور از 25 اسفند تا 17 فروردین است و دوسوم کاروان‌های راهیان نور در همین زمان وارد خوزستان می‌شوند.

وی بیان کرد: تمامی زوار و رانندگان کاروان‌های راهیان نور جهت سفر باید از مبدا و قبل از ورود به خوزستان مورد آموزش قرار گیرند. همچنین خودروهای کاروان‌ها باید از نظر نقص فنی مبرا بوده و مدل خودروها بالا باشد.

وی گفت: همه اتوبوس‌ها باید از کمربند ایمنی برخوردار و در هر اتوبوس حضور یک پلیس‌یار بسیجی برای نظارت بر نحوه رانندگی راننده خودرو و حضور سرنشینان الزامی است. همچنین به همراه داشتن گواهینامه، کارت ماشین، بیمه شخص ثالث و کارت سلامت برای رانندگان ضروری است.
رییس پلیس راه خوزستان اظهار کرد: خودروها نیز باید دارای کپسول آتش‌نشانی دارای تاریخ اعتبار و عاج لاستیک باشند. همچنین باید برچسب‌هایی که نحوه پیامک دادن را به سامانه 110 و 120 به عوان پل ارتباطی مسافران و راهور ناجا مشخص می‌کند، بر روی شیشه های جانبی اتوبوس نصب باشند.

وی افزود: اتوبوس‌های کاروان‌های راهیان نور باید به تعداد کافی روپوش اضطراری داشته باشند و همچنین باید در همه پاسگاه‌های پلیس راه ثبت ساعت کنند، این کاروان‌ها اجازه تردد با خودروهای اتوبوس‌های درون شهری و شرکت واحد را ندارند.

رییس پلیس راه خوزستان افزود: در جلسه‌هایی که با ستاد راهیان نور در خوزستان برگزار شد، اعلام کردیم اتوبوس‌های راهیان نور در راه‌های خصوصی و مسیرهای شرکت‌های مستقر در استان که اداره راه و شهرسازی متولی آن نیست و نظارتی بر آن مسیرها ندارد، به هیچ عنوان اجازه عبور ندارند. در یکی از این مسیرها در فروردین 92 یکی از اتوبوس‌های راهیان نور کرمان واژگون شد.

وی ادامه داد: در پیک ترافیکی سفرهای راهیان نور، کانکس‌ها و ایستگاه‌های پلیس راه در مسیر یادمان‌ها جانمایی خواهد شد. همچنین پیشنهاد دادیم که در محل یادمان‌ها، سرویس‌های بهداشتی و حمام و فضایی برای استراحت رانندگان تعبیه شود تا در هنگام زیارت زائران، رانندگان بتوانند استراحت کنند.

قدرتی گفت: ساعت کار مجاز رانندگان اتوبوس کاروان راهیان نور 9 ساعت است و در 24 ساعت اجازه رانندگی بیشتر از 9 ساعت را ندارند.

وی اظهار کرد: مدل اتوبوس کاروان‌های راهیان نور نباید از 5 سال به پایین باشد و اتوبوس حتما باید به دستگاه سرعت‌محور لحظه‌ای یا GPS سالم مجهز باشد.

قدرتی عنوان کرد: بهتر است کاروان‌های راهیان نور، در خوزستان تعدادی اتوبوس به عنوان اتوبوس‌های استندبای و زاپاس داشته باشند که اگر اتوبوس حامل زائران نقص فنی پیدا کرد، اصرار بر ادامه مسیر با اتوبوس دارای نقص فنی نباشد. تصادف‌هایی که بر اثر نقص فنی اتوبوس رخ داد، مانند تصادف اتوبوس کاروان راهیان نور دختران بروجنی در دهدز بر اثر نبود اتوبوس استندبای بوده است.

وی افزود: همچنین اتوبوس‌ها باید در پارکینگ‌ها متوقف شوند نه در کنار جاده‌ها. و برابر با ماده 19 قانون تخلفات رانندگی، تمام سرنشینان باید از کمربند ایمنی استفاده کنند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.