مسئولان قول دادند قبل از پایان سال ٩٤ دو مهد حاشیه‌ای و همچنین مركز رفاه كودك و خانواده در محله هرندی تهران راه‌اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح پاك سازی محلات از معتادان در پایتخت چند وقتی می شود كه بسیار مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

البته این طرح تا اندازه ای با تاخیر به وقوع پیوست تا جایی كه چندی پیش و اواخر آبان ماه بود كه یكی از این محلات یعنی هرندی به دست مردم منطقه كه به قول خودشان كاسه ی صبرشان سرریز شده بود پاكسازی و معتادان را از محله بیرون كردند.

محله ای كه به جد برای وارد شدن به آن باید هفت خوان رستم را رد كرده و با انبوهی از ترس وارد آن شویم چرا كه حضور معتادان كارتن خواب در جای جای محله دیده می شد و زندگی را برای ساكنان آنجا با سختی و مشقت فراوانی همراه كرده بود.

*جمع آوری معتادان متجاهر بعد از دست به كار شدن مردم

اما چندی پیش و در پی بیرون كردن معتادان توسط مردم ،شهرداری و دیگر سازمان های مربوطه دست به كار شدند و در طرح های جداگانه شروع به جمع آوری معتادان زن و به دنبال آن معتادان مرد كردند كه پس از پاكسازی منطقه آن ها را به كمپ های آماده شده و برای ترك مواد مخدر انتقال دادند.

فرزاد هوشیار مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در این باره اعلام کرد: با توجه به تراکم بالای حضور معتادان درپارک های منطقه هرندی در ماه های گذشته، در حال حاضر پارک‌ها خالی از معتادان است.

وی تصریح کرد: پاکسازی منطقه از معتادان متجاهر در حال حاضر یک اتفاق موقت است و باید تلاش کنیم تا با مداخلات اجتماعی بسیار قوی و غنی و نیز همکاری و همیاری سازمان های ذیربط، شرایط بازگشت این افراد را به جامعه فراهم کنیم. 

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به این که تاکنون نزدیک به ۳ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع آوری شده، ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از این معتادان، مرد هستند که در حال حاضر در کمپ ها نگه داری می شوند.

هوشیار افزود: بیش از ۸۵ کمپ در سطح استان تهران با همکاری و هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری تهران و سازمان بهزیستی در اختیار این طرح قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: تجربیات گذشته در جمع آوری معتادان و ترک اعتیاد اجباری نشان می دهد که کمتر از ۵ درصد از این افراد ممکن است به چرخه اعتیاد برنگردند و بیش از ۹۵ درصد آن ها به چرخه برمی گردند.

 *وضعیت زندگی كودكان در محلات كارتن خواب چه می شود؟

با توجه به حضور پررنگ معتادان و كارتن خواب ها در برخی از محلات پایتخت می توان بیان كرد كه زنان و كودكان بی گناه كه در آن مناطق زندگی می كنند بیشترین و مهم‌ترین صدمه ی ممكن به آن ها وارد می شود و درواقع از امنیت لازم و كافی در محله برخوردار نیستند.

تا جایی كه مسئولان باید توسعه خدمات شهری در مناطق پرآسیب در دستور کار تمامی دستگاه‌های مربوطه قرار دهند تا كودكانی كه به نوعی آینده ساز كشور هستند با تربیت صحیح رشد پیدا كنند.

اكنون حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی مرکز"رفاه کودک و خانواده" تا پایان بهمن ماه و همچنین افتتاح دو مهد حاشیه‌ای تا پایان سال، در محله "هرندی" تهران خبر داد.
 
وی گفت: قصد داریم تا قبل از پایان سال جاری دو مهد حاشیه‌ای را در محله هرندی تهران راه‌اندازی کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آن که ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان در این مهدها الزامی خواهد بود؛ بیان كرد:در حال حاضر بهزیستی استان تهران برای افتتاح این مهدها در هرندی تامین اعتبار شده است.

وی در این خصوص تصریح کرد: برخی از والدین حاضر در این محله به علت آن که مجبورند در طول روز به سر کار بروند و به دلیل عدم امنیت موجود در منطقه و داشتن فرزند، نیاز است که به این ترتیب در چنین شرایطی مرکزی باشد که فرزندان بتوانند به طور ایمن در آنجا حضور یابند، بسیاری از معضلات و نگرانی‌های ساکنان این محله کاهش خواهد یافت و حداقل تا حدودی موجب آرامش خاطر ساکنین محل می‌شود.

فرید به تشریح روند فعالیت مرکز "رفاه کودک و خانواده" پرداخت و گفت: این مرکز خدمات خود را به دختران از سن حدودا 3 الی 4 سالگی تا 14 سالگی و به پسران نیز از سن 3 الی 4 سالگی تا 12 سالگی ارائه خواهد داد.در این مرکز یک وعده غذای گرم حتما به کودکان ارائه خواهد شد و بیشتر نقش آن مراقبتی و محافظتی است.

اميد است با اجرای اين طرح  هدف اصلی این رویکرد كه حمایت از کودکانی است که در این محلات رها شده یا در ساعات طولانی از روز بدون مراقب هستند امكان پذير شود و امنيت كودكان در اين محلات بی امنيت حفظ شود و تنها به عنوان يك طرح روب كاغذ باقی نماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار