کرمانشاه؛

مصرف آبزیان در ایران کمتر از نصف دنیا

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات گفت: سرانه مصرف آبزیان در ایران کمتر از نصف دنیا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، مهمترین دغدغه سازمان شیلات را تامین امنیت غذایی آبزیان تولیدی در کشور دانست و اظهار داشت: با پالایش‌های انجام شده در کشور تاکنون هیچ نوع آلودگی در آبزیان دیده نشده است.

عیسی گلشاهی در سمینار فرهنگ سازی مصرف آبزیان و نقش آن در سلامت جامعه که امروز "29 دی" در کرمانشاه برگزار شد، گفت: تاکنون در هیچ یک از تولیدات شیلاتی کشور مقادیر غیر قابل قبولی از جیوه وجود نداشته و سلامت مصرف کنندگان در اولویت برنامه‌های سازمان شیلات قرار دارد و لذا در صورت وجود هرگونه آلودگی در محصولات شیلاتی مراتب به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به سرانه مصرف آبزیان در کشور داشت و متوسط مصرف آبزیان در کشور در سال 93 را 9.2 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: سرانه مصرف آبزیان در برخی از استان‌های کشور تا 24 کیلوگرم نیز گزارش شده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود سرانه مصرف آبزیان در سال گذشته در دنیا 19.7 کیلوگرم گزارش شده، گفت: در کشور ما سرانه مصرف آبزیان کمتر از نصف دنیا است.

گلشاهی پایین ترین سرانه مصرف آبزیان را مربوط به استان سمنان دانست و گفت: سرانه مصرف آبزیان در این استان زیر سه کیلوگرم است.

گلشاهی سپس کرمانشاه را از این حیث در رده استان‌های متوسط رو به بالا قرار داد و گفت: ضریب رشد مصرف سرانه آبزیان در این استان را بالای 9 است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات گفت: معیار مصرف آبزیان بر مبنای آمارهای فائو باید به این شکل باشد که در ترکیب غذایی مورد استفاده افراد باید به میزان 30 تا 35 درصد گوشت مصرفی از گوشت آبزیان تامین شود که دستیابی به این هدف تا پایان برنامه ششم از اولویت‌های سازمان شیلات است.

به گفته وی بر اساس برنامه‌ریزی‌ انجام شده در سال 99 و در سال پایانی برنامه ششم توسعه باید سرانه مصرف آبزیان در کشور به 13 کیلوگرم برسد که در این صورت به سطح 30 تا 33 درصدی دست خواهیم یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال 93 از مجموع 35 گرم پروتئین مورد استفاده مردم 4.61 گرم آن از طریق آبزیان تامین شده است، گفت: این رقم باید در سال 99 به 6.7 گرم برسد.

گلشاهی در ادامه با بیان اینکه باید آبزیان به عنوان یک غذای پایدار در برنامه غذایی ایرانیان قرار گیرد، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی در راستای ماهی‌خور کردن نوجوانان و جوانان، گفت: اگر بتوانیم دانش آموزان را به غذاهای دریایی علاقمند کنیم، در آینده آبزیان را یکی از غذاهای اصلی سبد غذایی ایرانیان خواهیم کرد.

وی افزود: در راستای این هدف، از هفته آینده میان وعده‌هایی با پایه غذاهای دریایی را در تعدادی از مدارس خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای نهادینه کردن مصرف آبزیان بین دانش آموزان، گفت: وی بر لزوم برنامه‌ریزی در راستای آشنایی اقشار مختلف جامعه با پخت غذاهای دریایی تاکید کرد و افزود: خیلی از خانواده‌ها شیوه‌های طبخ ماهی را بلد نیستند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات متحول کردن بازاریابی آبزیان را یکی از برنامه‌های سازمان شیلات کشور دانست و گفت: باید مغازه‌ها و غرفه‌های عرضه آبزیان متناسب با روز تغییر کرده و فرآورده‌های آبزی با ساختار جدید و به شکل مناسب عرضه شوند.

وی با اشاره به در نظر گرفته شدن حمایت‌های تسهیلاتی لازم برای متقاضیان عرضه آبزیان گفت: اگر در استان کرمانشاه هم متقاضی ایجاد بازار عرضه محصولات آبزی وجود داشته باشد، می تواند از این شرایط استفاده کند.

وی در ادامه اشاره ای هم به اهداف کلی سازمان شیلات در برنامه ششم توسعه داشت و افزود: باید میزان تولیدات شیلاتی کشور در پایان برنامه ششم توسعه به یک میلیون و 450 هزار تن برسد که 45 درصد این میزان مربوط به آبزیان پرورشی خواهد بود.

وی در ادامه هدف از توسعه آبزیان پرورشی را حفظ منابع موجود تولیدات شیلاتی دریایی، کنترل و نظارت بیشتر بر روند تولید محصولات شیلاتی از حیث وجود مواد مضر برای سلامتی دانست.


انتهای پیام/ی
برچسب ها: شیلات ، ماهی ، مصرف ، آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.