عمليات علاج بخشي و تعميرات مجموعه دريچه هاي تخليه تحتاني، تجهيزات برقي و مکانيکي تونل T3سد شهيد عباسپور با موفقيت انجام شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مديردفتر پايداري و تعميرات سدهاي سازمان آب و برق خوزستان امروز گفت: با اجراي عمليات علاج بخشي و تعميرات مجموعه دريچه هاي تخليه تحتاني و تجهيزات برقي و مکانيکي تونل T3 سد شهيد عباسپور براي اولين بار در 19 ديماه سال جاري، امکان سهولت بازگشايي دريچه هاي آن فراهم شد.

يعقوب عرب اظهار کرد: با همراهي همکاران در معاونت مطالعات پايه و طرح هاي جامع منابع آب و شرکت توليد و بهره برداري سد و نيروگاه شهيد عباسپور، انجام هيدروگرافي قبل و بعد از بازگشايي دريچه ها، رديابي جرياني جريان غليظ در مخزن سد مسجدسليمان، انجام آزمايشات کيفي در محل هاي مختلف انجام شد.

وي افزود: عمليات بازگشايي دريچه به مدت 3 ساعت که حاصل آن خروج 3 و نيم ميليون متر مکعب آب و رسوب بود و همچنين تست موفق دريچه ها و تجهيزات مربوطه که حاصل آن افزايش عمر مفيد آنها خواهد شد با موفقيت برگزار شد.

مديردفتر پايداري و تعميرات سدهاي سازمان آب و برق خوزستان هزينه اين طرح را 20 ميليارد ريال اعلام کرد که از محل اعتبارات دفتر پايداري و تعميرات سدها تامين شده است.

وي گفت: کاهش درآمد ساليانه ناشي از نشتي آب درياچه ها حدود 10 ميليارد ريال فروش انرژي حاصل از نيروگاه بوده که با انجام تعميرات ساليانه به درآمدزايي نيروگاه سد شهيد عباسپور کمک خواهد کرد.

يعقوب عرب با اشاره به اهميت تخليه کننده تحتاني سدها يادآور شد مانور ساليانه اين تجهيزات از اهميت ويژه اي برخوردار است.

مانور اين تجهيزات تا آخرين روز بازگشايي در سال 1387 با مشکلات عديده فني روبرو بوده است که با مطالعه کامل موضوع از طريق مشاور، سپس شروع عمليات اجرايي علاج بخشي تجهيزات تونل تخليه کننده تحتاني ضمن تعميرات لازم امکان بازگشايي دريچه ها فراهم شد.

طول تونلT3 شهيد عباسپور 522 متر و قطر آن 8 متر است که به منظور تخليه آب در ترازهاي زير سرريز براي پائين دست قابليت بهره برداري دارد.

همچنين، دبي خروجي آن در تراز 510 متر (تراز کف سرريز) 600 متر مکعب بر ثانيه و حداکثر دبي خروجي آن حدود 670 متر مکعب بر ثانيه است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.