معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: هوشمند نبودن كاربران در استفاده از فضای مجازی مي تواند اثرات مخرب فردی و اجتماعی را در بر داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز شیراز؛ فریبا استواری گفت: ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است.

وی افزود: از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، با وجود برخی محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه¬ها و نگرانى هایى را بر خانواده ها تحمیل كرده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس اظهار كرد: با توجه به نو بودن و ویژگی های خاص فضای مجازی،‌ بسیاری از والدین فرصت، امكان و یا توان كافی برای شناخت دقیق این فضا را به دست نیاورده اند و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی كودكان از این فضا باعث شده است كه یك فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود.

استواری ادامه داد: امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و ... است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تاثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای که به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامه‌های این شبکه‌ها ترویج خانواده‌های بی‌سامان، عادی سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه‌دادن روابط نامتعارف دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج فرهنگ هم‌باشی به جای ازدواج و عادی جلوه‌دادن سقط جنین برای دختران است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس بیان كرد: گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می‌توان نام برد.

استواری تصریح كرد: در بحث ازدواج‌ها نیز مسائلی چون ناپایداری ازدواج‌ها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت‌هایی برای ازدواج ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط نامتعارف دختر و پسر، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تنوع ‌طلبی جنسی و … را می‌توان اشاره کرد.

وی اضافه كرد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند.


معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: والدین باید آگاه باشند كه تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فكر آنها است و هنگامی كه بنیان فكری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شكل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می شود‌.

استواری ادامه داد: به منظور پیشگیری و كاهش آسیب های اجتماعی در فضای مجازی باید ضمن فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مخاطبان بویژه نوجوانان، جلسه ها و كلاس های آموزشی را در این خصوص برگزار كرد و اوقات بیشتری را با فرزندان در فضای بیرون از خانه گذراند و قوانین سختگیرانه تر برای برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی وضع و اجرایی كرد و ضمن هنجارسازی های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی، بازی های رایانه ای را به گونه ای طراحی كرد كه در آنها انواع خطرات موجود در فضای مجازی و راهكارهایی برای آشنایی و مقابله با آنها تعبیه شده است.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ب


برچسب ها: مجازی ، مخرب ، فضای ، خانواده ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.