نقص در سیستم حمل ونقل عمومی و بنزین بی‌کیفیت یکی از مهمترین دلایل آلودگی در کلان شهر تهران است.

بازنشسته شدن ناوگان حمل و نقل عمومی پایتختبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با شدت گرفتن آلودگی هوا بویژه در کلان شهری مانند تهران مسئولان باید به فکر راهکار اساسی برای از بین بردن این معضل باشند هر ساله آلودگی هوا سلامت بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جان بسیاری از آن‌ها را می‌گیرد.

تعطیلی  کارخانه‌های شن و ماسه اطراف تهران، ساخت و سازها بی‌رویه و قطع کردن درختان خانه باغ‌ها و زیر بتن و آهن رفتن آن‌ها ، اجرای طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس هستند که هرساله توسط مسئولان در کمیته اظطرار تصمیم‌گیری و اتخاذ می‌شوند، اما آن‌ها غافل از مقطعی بودن این تصمیمات بطور موقتی این موارد را اعلام می‌کنند و دوباره در سال آینده با شروع فصل سرما شاهد آلودگی هوا هستیم.

یکی از مشکلات کلان شهری مانند تهران تردد خودروهای تک سرنشین به جای وسایل نقلیه عمومی است که خود به دلیل نبود اتوبوس کافی، شلوغی مترو و همینطور دود زا بودن و فرسودگی این وسایل معضلی بزرگ محسوب می شود و بیشتر افراد استفاده از اتومبیل شخصی خود را ترجیح می‌دهند.

چند سالی است که عمر ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های تهران به پایان رسیده و هیچ یک از مسئولان ذیربط از جمله شرکت واحد اتوبوسرانی اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

بخش اعظم آلودگی هوای پایتخت به ناوگان وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس،تاکسی، مینی بوس‌های فرسوده و بنزین‌های بی‌کیفیت بازمی‌گردد.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر در اینباره می‌گوید: 50 درصد از مجموع ناوگان اتوبوسرانی تهران به سن بازنشستگی رسیده‌اند هرساله با سردشدن هوا و پدیده اینورژن یا وارونگی هوای تهران شدید می‌شود که در این بین با اجرای طرح زوج و فرد و تقاضا از شهروندان برای استفاده نکردن از وسایل شخصی ،مسئولان نیز باید نسبت به توسعه و نوسازی این ناوگان اقدام و تمهیدات و تسهیلات ضروری را برای کاهش آلودگی هوا اجرایی کنند.

یکی از فرسوده‌ترین ناوگان حمل و نقل عمومی در میدان تجریش، مینی بوس‌های فرسوده‌ای هستند که در مسیر تجریش- درکه و تجریش – ولنجک در حال تردد بوده و تاکنون بیشترین آلودگی را برای منطقه شمیران به همراه داشته است رضا 63 ساله راننده مینی بوس مسیر تجریش - درکه  در این باره می گوید: سال‌ها است که در این مسیر راننده مینی بوس هستم ما به دلیل بالا بودن قیمت توان نوسازی و یا تعویض آن را ندارم، زیرا هیچگونه تسهیلاتی برای این مسئله به ما داده نمی‌شود و به ناچار از این وسیله فرسوده و دودزا استفاده می‌کنم.

مسئولان ذیربط مانند شهرداری، سازمان اتوبوس‌رانی ، راهنمایی و رانندگی، اداره محیط زیست باید قدری بیشتر نسبت به آلودگی هوا و منشاء آن که وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس،مینی بوس و تاکسی‌های فرسوده و دودزا است توجه کنند و با ارائه تسهیلات ویژه مانند وام به رانندگان، امکان نوسازی وسایل نقلیه را برای آن‌ها فراهم کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۴ دی ۱۳۹۴
تنها راه حذف آلودگی هوا از کلان شهرها حذف سوختهای فسیلی و جایگزینی آن با انرژی پاک برق و خورشیدی در تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین عمومی و خصوصی می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۴ دی ۱۳۹۴
تنها راه حذف آلودگی هوا از کلان شهرها حذف سوختهای فسیلی و جایگزینی آن با انرژی پاک برق و خورشیدی در تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین عمومی و خصوصی می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۴ دی ۱۳۹۴
فقط توسعه بی آر تی میتونه به این وضعیت کمک کنه
آخرین اخبار