طرح اتوبوس پرسرعت کاهش تردد وسایل شخصی را بدنبال خواهد داشت و این طرح در اصفهان، با سرعت در حال انجام است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سامانه ی حمل ونقل سریع و سیر در شهرهای بزرگ و پرترافیك دنیا ، برای عموم مردم در نظر گرفته شد تا با ایجاد مسیرهای ویژه وافزایش سرعت ناوگان حمل و نقل ، نه تنها آلودگی هوا کاهش یابد بلکه مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب شوند .

از این رو اولین سامانه اتوبوس تندرو یا B.R.T مردادماه 86 در تهران راه اندازی شد رخدادی كه اینك در اصفهان نیز با اما و اگر هایی رو بروست .

در اینكه B.R.T سودمند است و به دلیل خصوصیات منحصر بفرد مانند حركت تند با كمترین توقف، كاهش تردد وسایل شخصی و به دنبال آن كاهش ترافیك، كاهش آلودگی شهرها، هم سطح بودن اتوبوس با ایستگاهها كه شرایط مطلوبی را برای سالمندان و معلولان فراهم می آورد و كم هزینه بودن آن گوی سبقت را از سایر شیوه های حمل و نقل درون شهری،حداقل در ایران (و البته پس از مترو) ربوده است، شكی نیست؛ و با استفاده از آن در اصفهان میزان آلودگی از 10 كیلوگرم در هر كیلومتر به چهار كیلوگرم در هر كیلومتر كاهش می یابد! یعنی حدود 60 درصد كاهش آلودگی خواهیم داشت.

از آنجایی كه شهر اصفهان جزو نادر شهر موزه های دنیااست كه در هر خیابانی و حتی زیر آن آثاری برجا و یا كشف نشده از تاریخ چند هزار ساله ما دارد، وجود شبكه های حمل و نقل ریلی مانند تراموا و یا سامانه اتوبوس تندرو یا B.R.T بسیار مطلوب، حتی مطلوب تر از مترو به نظر می رسد.

با راه اندازی بی آر تی در اصفهان و درست نبودن زیر ساختهای این طرح عظیم، شاهد خرابی مسیر عبور اتوبوسهای تند رو و ایجاد مشکل در عبور و مرور این وسایل نقلیه عمومی بودیم که با در دست گرفتن خط دوم و سوم خطهای بی آر تی توسط شهرداری و وضعیت نابهنجار خیابان جی ( منتهی به جاده اصلی نائین) به دلیل عرض کم خیابان و ترافیک شدید این منطقه ما را بر این واداشت که به سراغ مسئولان شهری برویم و از وضعیت جدید این سامانه مطلع شویم.

در این راستا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آنچه که برای استان اصفهان مطلوب به نظر می رسد و به صورت مصوبه قرار گرفته است ، احداث 6 خط سامانه اتوبوس تند رو است که تاکنون یک خط از آن به بهره برداری رسیده وخط دوم و سوم ان در دست احداث و تا یکماه دیگر عملیات آن اجرایی خواهد شد.

علیرضا صلواتی افزود: برای اجرایی شدن کامل طرح بی آر تی در اصفهان، 550 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص مناسب نبودن زیر ساختهای خط یک بی ار تی در اصفهان که هم اکنون استفاده می شود نیز بیان داشت: این خط که در آغاز به دلیل نامشخص بودن اصول ابتدایی و کمبود بودجه زیر سازی اولیه را هم نداشت، اکنون با بتون ریزی و رفع معایب به وضعیت مناسبی دست پیدا کرده است که تا پایان سال جاری بقیه ی این خط نیز از زیر ساختهای مناسبی برخوردار خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در خصوص راه اندازی و زیر سازی مناسب خط 2 در خیابان پرترافیک جی با خط عبوری کم و شکایت مردم دال بر مناسب نبودن بی آر تی در این منطقه بیان داشت:برای اجرای این طرح با اصلاح هندسی تقاطعها ، 60 میلیارد ریال اعتبار و 3 پیمانکار به طول 15 کیلومتر به مناسب سازی زیر ساختهای این خط پرداخته ایم و هم اینک 50 درصد پیشرفت داشته و تا زمانی که این مناسب سازی به طور کامل صورت نگیرد ، راه اندازی نخواهد شد.

علیرضا صلواتی خاطرنشان کرد: در این مسیر یک خط پارک در طول مسیر پیش بینی شده و با درنظر گرفتن دو خط عبور مشکل گردش و عبور بی آر تی حل خواهد شد.

این مقام مسئول استفاده از دوربینهای نظارتی و الکترونیکی ، زیر سازی مسیر و خرید ناوگان دوکابین از اقداماتی است که در این خط صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه روزانه 120 هزار مسافر از خط یک استفاده می کنند گفت: با استقبال خوب مردم اصفهان از خط یک بی آر تی و استفاده کمتر از اتومبیل شخصی ، 30 درصد تغییر استفاده از وسایل عمومی به جای وسایل نقلیه ی شخصی داشته ایم و امیدواریم در 5 سال آینده به طور کامل شاهد استفاده شهروندان اصفهانی از وسایل نقلیه عمومی باشیم. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.