در برنامه پنجم توسعه تأکید شده 75 درصد سفرهای درون‌شهری باید با استفاده از حمل‌ونقل عمومی باشد اما امروز در مشهد کمتر از 43 درصد سفرها از طریق حمل‌ونقل عمومی است.

انجام 43 درصد سفرهای درون‌شهری مشهد از طریق حمل‌ونقل عمومیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سید جلال فیاضی در نهمین همایش تخصصی حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: اولین تمرکز ما در شورای چهارم به یکی از محورهای اصلی حمل‌ونقل پاک یعنی توسعه خطوط مترو بوده و از همان ابتدا به دنبال حل مشکلات آن بوده‌ایم.

افتتاح توسعه خط یک قطار شهری تا دهه فجر امسال

وی افزود: توسعه خط یک قطار شهری مشهد از ایستگاه غدیر تا فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد تا دهه فجر امسال افتتاح می‌شود و با سرعت بخشیدن به خط 2 قطار شهری مشهد فاز اول آن از انتهای بولوار طبرسی تا خیابان گاز و حتی امیدواریم تا میدان راه‌آهن در تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تا بهار 96 خط 2 به‌صورت کامل افتتاح می‌شود.

تولید انبوه واگن‌های خط 2 از هفته آینده

فیاضی بیان کرد: تولید انبوه واگن‌های خط 2 قطار شهری مشهد نیز از هفته آینده آغاز می‌شود و خوشبختانه ریل‌های خط 2 واردشده و به‌زودی ریل‌گذاری آن نیز آغاز می‌شود.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: در ارتباط با خط 3 قطار شهری مشهد نیز انتقال تی بی ام به میدان فردوسی آغاز شده و کارهای اداری برای پایان ترک تشریفات این خط نیز در هیئت دولت در دست پیگیری است و به زودی حفر تونل خط 3 بعد از عقد قرارداد آغاز می‌شود و برنامه ما برای بهره‌برداری از این خط 4 سال است.

وی ادامه داد: مطالعات خط 4 نیز تمام‌شده و امیدواریم در شورای چهارم اقدامات مربوط به آغاز پروژه انجام شود.

نوسازی 260 اتوبوس در طی دو سال گذشته

فیاضی عنوان کرد: 2500 اتوبوس در شهر مشهد وجود دارد که 500 اتوبوس معمولاً در حال تعمیر هستند و متأسفانه هزار دستگاه اتوبوس ما بالای 10 سال عمر دارند و از مهر 92 تا به امروز 260 دستگاه به ناوگان اضافه‌شده و 190 دستگاه اتوبوس فرسوده را نیز از ناوگان خارج کرده‌ایم البته نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیازمند سرعت بیشتری است.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه 13 هزار تاکسی در شهر مشهد فعال هستند، گفت: از این تعداد حدود 5 هزار تاکسی فرسوده است که در طی دو سال گذشته حدود 2 هزار تاکسی نوسازی شده است.

مشهد نیازمند توزیع بنزین یورو4

وی عنوان کرد: خوشبختانه موضوع توزیع گازوییل کم گوگرد در شهر مشهد حل‌شده اما متأسفانه هنوز شاهد توزیع 50 درصد بنزین یورو 4 در شهر مشهد هستیم.
فیاضی اظهار کرد: متأسفانه در حمل‌ونقل پاک توفیق چندانی نداشته‌ایم و این در حالی است که در شهر بارسلون اسپانیا 40 درصد سفرهای درون‌شهری با استفاده از دوچرخه و یا پیاده‌روی است.

43 درصد سفرهای درون‌شهری مشهد از طریق حمل‌ونقل عمومی

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه تأکید شده 75 درصد سفرهای درون‌شهری باید با استفاده از حمل‌ونقل عمومی باشد اما امروز در مشهد کمتر از 43 درصد سفرها از طریق حمل‌ونقل عمومی است.
فیاضی خاطرنشان کرد: خودروهای برقی و هیبریدی نیز موردتوجه مدیریت شهری قرارگرفته و در نمایشگاه اخیر نیز گفت‌وگوهایی انجام شد و یکی دیگر از موارد موردتوجه بحث هوشمند سازی شهر مشهد است.

میزان آلودگی پروازها فرودگاه مشهد به‌اندازه کل خودروهای سطح شهر

وی با اشاره به معضل بزرگ حرکت هواپیماهای فرودگاه مشهد از روی مناطق مسکونی نیز گفت: هر هواپیما به‌اندازه 3 تا 6 هزار خودروی شخصی آلایندگی دارد و فرودگاه مشهد با 190 پرواز ورودی و خروجی دارد که این بدان معنای است که به همان اندازه خودروهای داخل شهر مشهد این تعداد پرواز برای شهر مشهد آلایندگی دارند.

مسیر پروازهای ورودی و خارجی تغییر کند

فیاضی اضافه کرد: البته تغییر مکان فرودگاه دارای هزینه بالا و بسیار دشوار است اما تغییر مسیر هواپیماها قابل انجام است و اگر هزینه‌ای نیز برای شرکت‌های هواپیمایی دارد امروز دیگر با آزادسازی قیمت‌های بلیت نباید بهانه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/پ

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.