نخستین همایش بهره وری آب با اهداف استفاده بهینه از منابع آبی دشت با حضور دکتر آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و کارشناسان کشوری، تربت‌جام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار برگزاری نخستین همایش بهره وری آب در تربت جامگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  قائم مقام وزارت جهادکشاوری در این همایش گفت : مماشات در زمینه حفظ منابع آبی در سال های گذشته و نادیده گرفتن حفاظت از این منابع امروز کشور را به سوی بیابانی شدن سوق داده و برخی هنوز بر باور چند دهه پیش خود ، مبنی بر پر آب بودن کشور هستند.

دکتر آقایی  با اشاره به فراهم کردن ترویج تکنولوژی و تسهیلات و حمایت از کشاورزان گفت : اگر دولت به وظیفه خود یعنی    حمایت ، ترویج تکنولوژی و تسهیلات از کشاورزان را به خوبی انجام دهد ، پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

وی اذعان داشت : با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع آبی باید از تکنولوژی های روز جهت استفاده بهینه از منابع موجود سود برد.

وی افزود : کشاورزان در کشت خود تفکر اقتصادی دارند و وزارت جهاد کشاورزی هیچ قانونی مبنی بر دخالت در کشت ندارد.

در ادامه این همایش مدیر کل آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بر محوریت موضوع محیط زیست ، تعادل و کیفیت بخشی آبهای زیر زمینی و سایر عملیات آبخیزداری و عوامل کاهش بهره برداری از آبهای زیر زمینی ، تبخیر و کنترل  آلاینده ها گفت : 90 در صد آب در بخش کشاورزی هدر می رود.

جعفری افزود : با توجه به پنهانی بودن آبهای زیر زمینی برداشت از این منابع زیاد شده است که برای دستیابی ، احیاء و تعادل آن لازم است کنترل برداشت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد : تنها 26 در صد نزولات جوی به منابع تجدید پذیر تبدیل می شود که 25 متر از آبهای زیر زمینی در شهرستان تربت جام افت داشته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره سیاست های جهاد کشاورزی مبنی بر ارتقا بهره وری گفت : برای ارتقا بهره وری و حفظ منابع طبیعی به ویژه عبور از بحران آب به شدت نیازمند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی هستیم.

مجتبی مزروعی گفت : تلاش ما بر این است از امسال با حمایتهای متعدد و گسترده در زمینه افزایش شیوه های نوین آبیاری، شیوه های نوین کشت و توسعه کشت گلخانه ای در خراسان رشد یابند.

فرماندار تربت جام در سخنانش در این همایش گفت : تنش آبی شدید در این شهرستان نیازمند بهره‎گیری از روش‎های علمی برای مدیریت وضعیت فعلی منابع و مصارف آبی است.

رستمی افزود : بهینه‌سازی مصرف آب یکی از  محوری ترین مباحث  این همایش بود ، که شامل بهره ‌برداری بهینه از منابع آب، روش‌های آبیاری و ارتقای مصرف بهینه آب، ارتقای بهره‌وری آب در سازه‌های آبی و هیدرولیکی و کاربرد فناوری ‌های‌ نوین می باشد.

علی رستمی تصریح کرد : آب در کنار خاک مهم ‌ترین عناصر کشاورزی به شمار می‌روند اما گاهی در برخی مناطق مثل مناطق خشک از نظر آب و هوایی آب نسبت به خاک برتری دارد،از این ‌رو استفاده از روش‌های بهره ‌وری آب در کشاورزی باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.